Du er her
Enebakk rundt på 2:23
Det var mye flott kjøring i Enebakk rundt i dag. Vi kom inn på 2:23 og det er godkjent etter en velt og i det regnværet vi hadde.
Jeg syns vi for en gangs skyld klare å holde igjen i de første bakkene. Det kostet oss litt tid opp disse, men det var tatt inn igjen når vi passerte Ikea. Der lå vi likt med fjordåret. Og i et regnvær hvor det tildels er vanskelig å se er det bra kjørt. Ut av Oslo er det så mye småveier og kryss at det er vanskelig å få kjedet til å løpe og det kan være vanskelig å vite hvor mye en skal holde igjen ut av rundkjøringer, kryss og over bakketopper, for ikke å skape problemer for de i det bakre kjedet. Farten inn i svinge og kryss hvor vi skal svinge kan også være vanskelig å justere slik at ingen må bremses i svingen. Faren for velt i sving var alltid til stede.
Bytte av kjede gikk greit første gangen, men vi slet litt med farten i blå rulle etter byttet. Bakkene ble litt raske for oss som satt bak. Velten i rundkjøringen etter Marikollen tok også mye tid så det gikk en stund fra byttet til blått kjede kunne sette opp farten på flatene. Velten viser også at jeg må sørge for at vi har en nk på hvert kjede som kan ta over og organisere laget hvis kapteien velger å bruke tid på å skrubbe opp asfalten med rumpa. Det ble litt i overkant roping på meg når vi skulle ha rekkene på plass igjen. Og det ble aldri helt orden bak i rødt mens blått kjørte resten av økten sin.
Det er strekket ned til Enebakk etter at vi byttet andre gang jeg er mest fornøyd med av kjøringen til rødt lag i dag. Vi hadde riktignok litt medvind i regnet, men kjedet satt, vi kjørte smalt og det ble jobbet veldig bra i front. Vi hadde også lite fartsforskjeller mellom rekkene og veldig lite uker. Jeg tror de fleste i rødt lag følte at de fikk jobbet på dette strekket :-) Vi kjørte også veldig bra i dumpene, og holdt igjen over toppene. Dette tjener vi tid på. Når vi klarer å holde laget samlet uten at de bak må slite så har de mer igjen å kjøre med til senere. Jeg vet forsåvidt ikke om dette fungerte optimalt for de bakerste, men jeg er veldig fornøyd med at det ble jobbet med dette i front.
Når vi rundet i Enebakk lå vi 4 minutter foran fjordåret. Det viser en del av potensialet i laget. Vi må ha tatt inn 6-7 minutter på strekket fra Marikollen så dette var bra jobbing fra både blått og rødt lag.
Jeg tror det må ha gått en byge i området eller noe slikt fordi vi hadde mye sterkere motvind det første stykket inn fra Enebakk enn vi hadde lenger inn mot Oslo. Blått lag fikk slite med denne vinden, og jeg lot dem nok sitte litt lenge uten at vi forsterket laget. Dette kostet oss de 4 minuttene vi hadde tatt inn og mere til. Når vi passerte kommunegrensen til Oslo så lå vi litt etter fjordåret. Vi fikk også mye luker i høyre felt på vei innover som senket tempoet. Vi kan ikke kjøre med trøkk når vi har slike luker, så dette er noe vi må løse. Vi hadde også problemer med å få kjedet til å fungere i nedoverbakkene. Det koster oss også tid.
Resultatet på 2:23 er et par minutter bak fjordåret, men vi kjørte bedre i år enn vi gjorde i fjor. Bare velten og reorganiseringen etter denne kostet oss to-tre minutter. I tillegg koster det å kjøre i regn. Vi blir våte og kalde, og vi kjører med noen kilo ekstra vann i klærene. Men noe positivt kommer ut av dette. De som ble kalde og trenger nye hansker, skoovertrekk eller regntøy vet nå litt mer om behovet sitt :-))
Alt i alt var det en fin runde. Takk for turen!
Vi har Randsfjorden rundt om 4 uker. Det er 150 tilsynelatende flate km, og snittfarten skal opp minst ett knepp. Men når vi får finpusset kjedet og flyten siter bedre så kommer det kneppet nesten av seg selv. Det er bare å begynne og glede seg.
per chr.
- Bloggen til Per Christian Dæhlin
- Logg inn for å skrive kommentarer