Du er her
Randsfjorden rundt på 4:14
Randsfjorden er på mange måter årets første ritt. Enebakk kommer så tidlig at laget ikke henger helt sammen og samkjøringen fungerer ofte ikke helt. På Randsfjorden så vet vi mer om hva vi kan og rittet er såpass langt at det kan gi en liten formutløser treningsmessig.
Vi var rett over 30 mann som dro avgårde fra Brandbu kl. 09.00 med hjulbil rett bak og motorsykkel fra arrangøren rett foran. Første bakken gikk kontrollert - og det førte til at vi lå ett minutt bak fjordåret da vi kom på toppen. Men da var vi også klare for å kjøre. Og det gikk i jevn bra fart nedover mot Jevnaker så ved passering der lå vi ett minutter foran fjordåret.
Gjennom Jevnaker ble det litt kaotisk. Mye biltrafikk kombinert med rotete kryss og at vi passerte et lag delvis samtidig som vi ble passert av et annet ga oss noen utfordringer. Heldigvis fungerte løypevaktene til arrangøren bra og stanset den trafikken som måtte stanses. Det er vanskelig å vite hvor mange mann som er på laget som skal forbi når det først kommer 5-6 mann før det stopper opp. Men når neste ladning kom, burde vi nok ha holdt litt igjen i bakkene ut av Jevnaker slik at de lettere kom forbi. Vel forbi så stjal de motorsykkeleskorten vår. Hun skjønte vel ikke helt hva som skjedde og lå vel bare foran de som til en hvert tid lå bak. Men vi hadde den der foran oss gjennom Jevnaker og det var det vanskeligste partiet trafikkmessig.
Vi kjørte jevnt bra på vei nordover langs Randsfjorden. Kjedet satt bra. Det var mye smal og fin kjøring og lite luker. Vi rullet gjennom dumper og tok for det meste med oss farten godt inn i bakker. Det var bra skjerming slik at det var lett å sitte bak. Farten var også god og ved Bjoneroa hadde vi tatt nok ett minutt på fjordåret.
På vei oppover mot Fluberg så vi at det lå noen mørke bygeskyer over nordenden av Randsfjorden. Ikke helt som meldingen på yr, men det er vel slik det er. Gamle frontsystemet dør ikke så lett, og dette var restene av et gammelt lavtrykk som jobbet med å få lagd en Cumulonibus til oss. På vei oppover gikk det ganske greit. Vi hadde et godt stykke med våt vei, men ikke vi slapp skikkelig regn.
Når vi rundet Fluberg bru lå vi 3:30 foran fjordåret og vi var klare for veien sydover. Det betyr er bedre asfalt, flatere og bredere veier med mindre smådumper. Etter en kort stopp på matstasjonen satte vi opp farten på vei nedover mot mål. Men det tok ikke lang tid før vi dundret inn i først bygevinden og så bygen som nå hadde fått vokse en time til slik at den var mye kraftigere på den andre siden av fjorden. I perioder kom det også hagl. Det ble nesten like utrivelig som Enebakk rundt - men heldigvis ikke så kaldt :-)
Det ble jobbet bra i front for å holde farten oppe på vei inn mot mål. Vi lå godt an, men i perioder så vi at snittfarten sank. Nå er det noen små motbakker også på denne siden av fjorden og vi hadde en hale vi gjerne ville ha med inn, men regnet senket nok farten mer enn dette gjorde. Det er tyngre å kjøre når veibanen er våt og man ser også dårligere når regnet spruter ned og vannet spruter opp fra hjulet foran. Det var etter hvert flere som begynte å bli slitne, og med ca en time igjen la vi om til storkjede. Nedover mot Brandbu ga heldigvis regnet seg og veien ble tørrere. Vi roet i bakkene, men kjørte ellers bra. Kjedet sitter ofte bedre mot slutten av ritt. Det gjorde det også i dag.
Farten var såpass at vi dro i mål på 4:14. Det er hele 5 minuter foran fjordåret, som også var et godt gjennomført ritt. I fjor hadde vi nok sterkere motvind på den siste delen av strekket ned mot Brandbu, men jeg tror årets regn mer enn oppveier den ulempen. Vi var også i mål med alle mann med unntak av en som fikk ødelagt giret og to som hadde avtalt at de skulle sitte bak og trolig ville slippe. Syklet snitt var 36,1 km/t. Gøy å passere 36 km/t :-) Dette er det eneste rittet hvor vi kjører så raskt. Mjøsa rundt er 80 km lengre og vil nok gå med et snitt på under 35 km/t.
Gratulere til alle som var med. Det var et morsomt å kjøre. Vi fløy litt lavt i dag :-)
Det var mye bra kjøring. Vi kjørte mye smalt og det er veldig viktig for de som sitter lenger bak siden smal kjøring skjermer bedre. Det var også mye bra veivalg. Fremre venster la oss ofte langt ut og unna sprekker og hull ut mot kantene av asfalten. Og selv om det alltid en noen som kjører i hull og sprekker så kom vi gjennom rittet helt uten punkteringer. Veldig bra :-) Vi kjørte for det meste bra inn i bakker selv om det noen ganger stoppet litt raskt opp i bunnen. Det er også veldig gøy når vi får bra flyt i smådumper som det var mange av på vestsiden av Randsfjorden. Totalt sett et godt gjennomført ritt som vil bidrag til at vi er bedre forbredt før Trondheim-Oslo.
Hjulbilen måtte trekke opp en som mistet kjedet, og han tok med en mann når bakgiret brakk, men ellers så hadde han en veldig rolig dag. Uansett mange takk til Sindre for lån av bil og til Bastian Tolo for utmerket følgebilkjøring. Vi tar deg gjerne med igjen ved en senere anledning :-)
- Bloggen til Per Christian Dæhlin
- Logg inn for å skrive kommentarer