Du er her

Kjøredisiplin på halen på T-O

Forum: 

4 døgn med kraftig halsbetennelse dager før T-O gjør meg noe stresset, men er nå heldigvis i god bedring. Rekker kanskje mandagens trening. Mange dager med svært lite vann og næring er ikke 100 %. Det viktigste er uansett at man er klar i Trondheim 25/6!

 

To ting jeg ønsker å ytre min mening om vedr. halen: Benytt den nok og vær disiplinert når man er der.

På MR startet jeg som vanlig på halen. Der opplevde jeg at det tok "år og dag" før noen fra rulla, med unntak av Kenneth, kom ned og fikk hvilt seg/spist. Og det blir feil disponering av egne krefter mener jeg. Som Kenneth skrev i sin blogg: "Jeg gjennomf ørte som på forhånd planlagt: Invisterte en del tid på halen før Lillehammer for å spare krefter og spise/drikke godt, for deretter jobbe i rulla helt inn til mål". Fornuftigt planlagt og gjennomført!!! Jeg mener at grunnen til at en del sterke ryttere fikk det tungt fra halvveis og inn på MR var at de invisterte altfor liten tid på halen før Lillehammer. På T-O er det derfor dødsviktig at selv om du føler deg i kanonslag fra starten av, så er det alfa omega at du invisterer tid på halen jevnlig, f.eks. en periode hver 5. mil. Det er fra Lillehammer og inn at vi virkelig trenger kjørestyrken til lagets sykkelmonster (og de har vi veldig mange av i år!). I fjor mistet vi et våre monster (Johann). Han ga alt hele veien til Dombås, så var han tappet for krefter..

 

Før sesongstart pressiserte vårre kapteiner at vi i årets T-O skulle lære av halefeilen vi gjorde i fjor: Haleryttere som trakk seg fra å gå inn i rulla. Dette førte til at det etter hvert ble null organsiering av halen "Alle" la seg på en rekke etter halesjefen og ingen naturlig påfylling av rulla. Dette resulterte naturligvis til at rulla ble færre og færre ryttere, og snittiden "elendig" etter Dombås. Normalt skal snitthastigheten være en del høyere etter Dombås en før. Geir og Tarjei sa at ingen i årets T-O skal være gratispassasjerer på halen. D.v.s. at alle må følge rulleringsprinsippet også på halen. Og når du der kommer frem som førstemann på høyrerekka så skal du inn i rulla, om du bare blir med på runde før du må ut igjen! BRA!!!!!! Følges dette prinsippet av alle rytterne blir vi optimalt sterke i årets T-O! Er det ryttere som ikke er sterke nok til å følge dette opplegget, ja da er de/vi for utslitte og må takke for seg/oss.

Når man kommer ned fra rulla så trenger man kanksje noen minutter for å hvile seg noe ned før man begynner å spise, så skal man innta mat i noen minutter, før man igjen er klar for ny innsats i rulla. På en velfungerende hale er det tid nok, og ikke noe problem. I en ikke fugnerende rulle kan man så fort man har kommet ned på halen, risikere å være først i høyrerekka i løpet av et par minutter, og egentlig overhode ikke være klar for nytt rulleinnhopp. Og det er drepen!!!!

Derfor håper jeg at våre kapteiner er kompmissløse på dette i T-O: Alle rytterne SKAL være lojale til halereglementet. De som ikke er det, blir bortvist fra laget under rittet!

PS! Det kan vel alltids finnes noen smutthul fra dette: F.eks. ryttere som har gitt alt for laget i rulla i lange perioder, og bare MÅ ha lengre pause på halen.

 

Stein med sansen for det kompomissløse (så lenge det ikke rammer meg selv)!

 

Geir Pettersens bilde

Vi kommer til å gjøre det vi hele tiden har sagt, dvs. at det skal ikke være noen gratispassasjerer på halen. Som Stein sier så skal alle holde plassen sin og ta føring i rulla når de skal, om det så bare er for å ta en enkelt rullering. Dette har vi gjennomført ganske bra på rittene hittil i år, og det har gjort at halen fungerer mye bedre i år enn i fjor.

 

Vi kommer også til å videreføre det som fungerte bra ifjor, dvs. oppfordre folk til å bruke halen minst en gang før første kassestopp. Hvis ingen går ut fra rulla vil vi også aktivt ta ut folk fra rulla på flatene etter Heimdalsbakken, slik at vi kan bytte inn folk som begynner på halen. Poenget med dette er å bruke hele laget og spre belastningen. Laget er såpass jevnt at det er ingen grunn til at noen skal bli værende konstant på halen de første 15 milene.

 

Forøvrig kommer jeg og Tarjei til å veksle på å være halesjef relativt ofte. Langt ut i rittet vil vi vurdere om begge skal inn i rulla, særlig hvis vi begge har mye igjen å kjøre med og hvis det er få i rulla. Vi utpeker i så fall en annen halesjef. Alternativt, hvis vi har få ryttere igjen, så vil vi kjøre samtlige inn i rulla og kutte halen helt.