Du er her
Rittrapport , Styrkeprøven Trondheim - Oslo, Rye 15 i 2015.
Rittrapport , Styrkeprøven Trondheim - Oslo, Rye 15 i 2015.
På vegne av kapteinsteamet må vi takke for bra innsats hos alle involverte. De som stilte til start, og de som hjalp oss med å fullføre på en meget god tid – hjelpe og støttemannskap.
En spent forsamling på hele 31 ryttere møttes Fredag for gjennomgang. Mange hadde syklet T-O før, og kun noen få var førstereisgutter.
Skulle vi brukt tre ord på oppsummering så ville det blitt lojalitet, konsentrasjon og disiplin som var gjennomgående bra. Vi ser at det forventes noe mer av kapteinene i oppsummeringen enn det.
Ut fra start i Trondheim og frem til Støren går det som det pleier. Fart skal settes, folk titter på pulsen og watten, kommentarene og meningene sitter løst ift hva disse verdiene forteller.
Det som var tydelig uansett – var at det ble praktisert stille rulle, tett rulle og det aller meste vi snakket om Fredag gikk greit. Tidsskjemaet var på minuttet inn til Hjerkinn – fra start.
Pga en kommunikasjonssvikt ble den første punkteringen veldig tung for de fire som senket seg ned og det gikk lang tid og krefter før de fikk hentet inn laget – laget kjørte rett og slett for fort og brukte for lang tid på å låse i front. Det beklager kapteinene. Må nevnes at det gikk ikke upåaktet hen heller, av de som ble rammet. Presten i Nidarosdomen i dag burde viet et helt vers til syndforlatelse i Sør-Trøndelag.
Det var helt riktig av oss å gjennomføre som avtalt rundt tekniske problem videre opp til Hjerkinn – det ble en del tekniske utfordringer og laget tapte noe på dette. Kapteinene mener laget med litt andre disponeringer og mindre teknisk, kunne kjørt 10-15 minutter fortere opp til Hjerkinn uten å svi for mange av. Laget var samlet helt opp til Hjerkinn – med muligens litt for god margin. Det tjente vi noe på etter det første kassestoppet.
Dessverre får vi en velt 500 meter før kassestoppet. Kenneth kjører inn i Pernille bakfra, Kenneth suser i bakken mens Pernille klarer å holde seg oppe. Kenneth slår seg , men ut i fra samtale i dag har han skrubbsår og er litt stiv på slagsteder. Han er en skikkelig harding ! Pernille fikk ødelagt sykkelen med knekt ramme, og reserve sykkel var dessverre ikke gjort klar nok i forhold til den tiden vi hadde til disp. Pernille fullfører dog rittet og det står det respekt av.
De neste 150 km fra Hjerkinn går så det griner. Vi bommet litt på nedfarten fra fjellet – rulla ble gjort mindre litt tidlig så de seks i rulla fikk kjørt seg kraftig , men laget fikk hvilt, og fordøyd maten etter kassestoppet.
Ved flaskestoppet på ca 290 km venter Terje Strøm på oss, fra XP. Stor takk til Terje som sitter i rulla non stop frem til mål – hjalp oss med å sette tempo, fart og ikke minst måtte han tåle mye mas fra oss om å roe ned. Gratulerer til XP med seier, og det var vitamininnsprøytning når den nyheten kom på vårt siste flaskestopp – inspirerende!
Vi hadde et ambisiøst tidsmål. Vi forsøkte, og vi lå meget godt an lenge, for å klare og komme inn på en fornuftig tid rundt målsetning. Rittet var nok lenger enn det sekunderingen var satt på, og en av mange erfaringer til neste år er å bruke arrangørens lengdemål..... Vi var på minuttet frem til 300km.
Det ble alikevel bra inn mot Minnestund og Sjur gjorde en eventyrlig innsats for å holde oppe motet og farten, og kontrollen på mannskapet. Stort sett hele troppen bidro på disse strekkene, mange var korte turer inne i rulla og ut igjen, halen fungerte utmerket og produserte friske ryttere på løpende bånd. De som var helt på felgen, ble ”jaget” inn i rulla og bidro så mye de kunne.
Slik gikk det helt til Minnesund, muligens også til Olavsgård, men da var det bare stumpene igjen. Vi var på Olavsgård på tiden 14:25, dvs under 15 timer gammel løypetrase - så er det nevnt.
En rulle på ca 6 mann fra Olavsgård og gjennom det krevende nye partiet mot Ekeberg. Akkurat nå passer det seg å trekke frem noen og det var våre førstereisgutter (med fare for at det ikke gjelder alle) – Øystein, Ola, Martin, Fredrik. Mulig vi var litt strenge med de i Frognerbakken, men de tok oss på ordet da vi sa at det ikke var lov å benytte halen fra Frogner og inn, og at halen nå var oppløst. De fortjener dette , selv om det er mange navn som skulle vært nevnt.
Oppsummert utnytter vi laget meget bra, ikke maks, for vi er mange ryttere inn til mål. Det var ikke mye mer fart å hente mot slutten, og laget gjør en heroisk innsats. Vi hadde kun 10 min stilletid/pause, noe som forteller av vi var enormt effektive – første kassestopp var til og med innbefattet en velt. Det var skikkelig bra lagmoral tvers gjennom. Stort sett godt humør og positive kommentarer, de som hadde underveis og fortsatt har mye meninger og kunnskap om disponeringer får sikkert anledning til å stille som kandidat til kapteinsvervet neste år.
Vi kom i mål med 16 ryttere, vi kunne kjørte ennå litt hardere, og mange flere detaljer kunne vært nevnt. Litt slik blir det på et ritt på 555km (ikke 540…) og et lag som består av ulike ryttere med noe forskjellig treningsbakgrunn og grunnlag. Et fantastisk gjeng, med positive og offensive mennesker !
Kapteinene ,
Sjur Arne Lindby og Per Åge Dahl.
- Logg inn for å skrive kommentarer