Du er her

Rye16/17 - Rittrapport Tyrifjorden Rundt

Josef Alfons Nolls bilde

Tyrifjorden Rundt var en demonstrasjon av kjørestyrke og vilje for det kombinerte laget av Rye 15-2 (Rye16) og Rye 17. Det var klart at 245 km på en varm dag var ikke noe for pyser, og de som stilte ved starten viste var de skulle gå til. Total 14 personer, 8 fra Rye 16 og 6 fra Rye 17 (Agnar, Morten, Øistein, Frode, Magnar og Josef) satt i gang kl 07:04 fra sentrum i Sandvika til den 245 km lange ferden.

"Fordelen ved å bli gammel er at man kjenner nesten alle i Rye" , og dermed var det en hjertelig velkommen til en felles sykkelopplevelse. Vi la rolig ut fra Sandvika, og etter 1.2 km (punkt 1) begynte rulla og tidtaking. Det ble en kontrollert kjøring opp til Solihøgda, med 250-270 W for min del, eksemplarisk. "Alle er med", og dermed gikk turen nedover til Sundvollen. Det viste seg at vi har alt for variert i fronten, noen slet med høy kadens, andre med stor fart i svingene. Vi hadde en god del enkeltkjøring med store luker. Etter Sundvollen er det smale veier, opp og ned med en del svinger, kort sagt et utfordrende terrain. Vi kjørte som et lag, og komm oss godt til Riksveien. "Jammen godt at vi må ikke opp mot Jevnaker" var en kommentar som satt godt, og med frisk humør tokk vi en glimrende økt fram til Vikersund. Etter Vikersund fikk vi en del motvind, men kjørte videre utrolig bra. Modumveien (Rv 284) ble en brått påkjenning, med alle bakkene (jeg hadde totalt 2840 høydemeter klatring!). Og vi ble riktig sliten, og vi lengter til matstoppen (punkt 2). Totalt ble de 32.5 km/t snittfart i disse 3,5 timer. Veldig bra.  Matstoppen var veldig bra organisert, tusen takk til gutta! En kjempeinnsats, som hjalp oss mye.

På runde to hadde kaptein Svein Erik tatt ansvar og satt sammen rulla for nedoverkjøring, slik at vi fikk en mye bedre flyt ned fra Solihøgda. Vi kjørte rask, også videre etter Solihøgda. Slik kjøring elsker "el falco". Men etterhvert måtte vi betale for innsatsen, sol, varmen, og at vi ble færre i rulla. Selv vinden var "ikke med oss" på denne runden langs E16 og Rv35. Farten ble mye lavere enn i første runden - kanskje mange gruet seg til de seige bakkene ved Modumveien mot Sylling? Vi hadde under 31 km/t snittfart, "vi var rett og slett kjørt".

Andre matstopp (punkt 3) ble redningen for meg og andre. Så bra at gutta hadde flyttet den mot oss. Takk. Vi klarte å styrke oss, og derifra gikk det rask hjem. Vi fikk god hjelp av Håvard og Trond, og rulla kjørte eksemplarisk. På noen deler av strekningen hadde vi 38 km/t i lett oppover terrain. Fantastisk. Over 33 km/t i snittfart fram til mål, inkludert alt stigning fra Tyrifjorden og opp til Liertoppen. Vi kommet i mål "litt etter skjema" på ca 7t 45min, men storfornøyd med innsatsen. I denne varmen med stekende sol er det ikke enkelt å ha kroppen (magen, væskebalanse, muskler) med på laget.  

Min stor takk til kaptein Svein Erik for ansvaret, oversikt, og organiseringen. Du gjorde en glimrende jobb Svein Erik!  

En liten vurdering på slutt:
- Jeg var imponert over viljen til ryttere. Alle kjørte til kroppen ikke lenger ville, og ingen "hang bare med i halen". Gratulerer!
- Vi kunne godt ha redusert innsatsen opp mot Solihøgda med 10%, fordi vi klarte ikke å holde samme trykk hele veien. Men, selv om vi hadde redusert farta, er det ikke sikkert at sola og varmen hadde ikke knust oss uansett.
- Vi mistet trøkket ca 10 mil før mål, ... for lenge venting til matstopp (2)?
- flytter første matstopp tidligere, der hvor vi hadde matstopp i andre runden (3)?

Relaterte artikler: 
Synlig: 
Offentlig - alle kan lese