Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Velkommen til Lille35!
Lagets mål er å kjøre Lillehammer-Oslo på mellom 5 og 5,5 timer, dvs. med en snittfart på 35 km/time. Dette målet bør være oppnåelig for de fleste som har noe treningsgrunnlag og som deltar på lagets trening fra påske og utover. Dessuten er det vårt mål at hele laget skal fullføre Styrkeprøven samlet. Det betyr at vi så langt det lar seg gjøre holder sammen og hjelper hverandre til å overkomme alle slag hindringer som kan oppstå underveis. |
Lagledelse |
Lagleder er Gunnar Bøhmer. Han har deltatt i Lillehammer - Oslo mange ganger og er godt kjent med forholdene. Assisterende lagleder utpekes senere. Deltakerne på laget får periodisk tilsendt en fortegnelse med navn, telefonnummer og e-postadresse for alle. Denne informasjonen legges ikke ut på nettet. Kontakt med lagleder kan gjøres på e-post Lille35@skrye.no. Les også artikkel om lagleder Gunnar Bøhmer her! |
Lagkjøring |
Lille35 kjører i kjede som i den beskrivelsen som er felles for alle gruppene, men med noen vesentlige unntak. De raske lagene praktiserer kjedekjøring slik at hver rytter ligger i front bare 15-30 sekunder. Dette er ganske komplisert og har en tilsiktet tendens til å drive opp farten. Lille35 kjører kjede slik at hver rytter ligger i front 1-2 minutter, med omtrent ett minutt foran i høyre rekke og deretter ett minutt foran i venstre rekke. Dette forenkler vekslingene og gir lavere intensitet (roligere tempo). Av og til (særlig under trening) kjører vi på en rekke (lagtempo). Det kan være nødvendig når vi passerer eller passeres av andre lag, eller når det er mye biltrafikk. Den som ligger foran går etter noen minutter ut til venstre, når den øvrige trafikken tillater dette, slutter å trå og slipper seg inn bakerst i rekka. I Styrkeprøven vil Lille35 ofte samle opp en hale av andre deltakere. Vi må passe på at andre legger seg i halen og ikke i laget. Noen av våre kan også i perioder ligge først i halen, når de ikke har krefter til å være med å dra. Både når vi kjører kjede og lagtempo, vil lagleder (eller en annen) om nødvendig ligge bakerst for å passe på avgrensingen mot halen, og at skiftingen fra venstre til høyre rekke går greit. Dette kan være nødvendig for å holde laget samlet. Lagleder kan slippe andre deltakere til i vårt lag, når de etter en tid viser tegn til å forstå hvordan vi kjører. |
Treningsopplegget |
Hovedmålet for treningen er selvfølgelig å komme i form til å nå lagets mål på noe over 5 timer fra Lillehammer til Oslo. Men treningen er også fokusert på å lære lagkjøring, både lagtempo og kjedekjøring. Det legges stor vekt på å lære sikkerhetsregler, for eksempel:
|
Plan for Styrkeprøven |
Om én må stoppe, for eksempel ved punktering, stopper hele laget. Lagleder kan eventuelt la noen få kjøre sakte videre mens vi retter feilen. Hele laget taper mao tid på punktering, mekaniske problemer og lignende. Det er derfor ekstra viktig at alle har sykkel, klær, mat drikke og utstyr som funker problemfritt. Det betyr at alt skal være godt testet (ikke nytt og uprøvd), men også langt fra utslitt. Normalt skal vi ha hele laget samlet til mål i Oslo. Dersom du blir syk eller av andre grunner må gi opp, er det helt nødvendig å varsle lagleder først. Du må greie deg med det vi kan ha med selv og det vi kan få på matstasjonene. Vi kan i løpet av våren bestemme oss for om vi bør stoppe på en av matstasjonene. Fra starten i Lillehammer går vi ganske rolig ut, uten noe forsøk på å henge på raskere lag eller ryttere. Det første kvarteret etter start regnes som oppvarming. Lagleder ligger foran og regulerer farten. Deretter går vi over til vanlig fart og kjøremønster. Påmelding til styrkeprøven foregår individuelt direkte til arrangørene. Fremgangsmåten er beskrevet på en egen Rye nettside. Merk at du melder deg på "express" og at flytting til riktig pulje gjøres samlet senere. |
Groups audience:
Group content visibility:
Offentlig - alle kan lese