|
|
|
|
Klikk på bildet for større format! På bildet ser vi Agnar (rett før ulykken), Sten og Tore. Legg merke til skyene i bakgrunnen! |
|
I perioden fra 23. mars til 14. april var det svært mange Ryemedlemmer samlet på den spanske øya Mallorca. Også i år skulle det sykles, sykles og atter sykles. Noen trår til virkelig og satser hardt og blir på Mallorca over tre uker, mens andre nøyer seg med en kortere periode. I år ble oppholdet på Mallorca preget av dårlig vær og mange ulykker. Flere av klubbens medlemmer opplevde også å være vitner til en dødsulykke. |
|
|
|
|
Klikk på bildet for større format! På bildet er det uttøyning etter dagens første økt. |
|
Rye har tidligere arrangert fellesturer til Mallorca gjennom charterselskapene, men etter at ruteflyene begynte å gå gjennom hele vinteren (og til svært rimelig priser!) har opplegget endret karakter til å bli individuelle bestillinger av både fly og hotellopphold. De to siste årene har Rye brukt Fontanellas Playa beliggende ved strandpromenaden mellom Can Pastilla og El’Arenal som utgangspunkt. Hotellet har en glimrende beliggenhet i forhold til å få både rolige sykkelturer i flatt landskap og kort vei mot det mer kuperte landskapet rundt fjellene på øya. I tillegg er det kun 10 minutter med taxi fra hotellet til flyplassen og inn til sentrum av Palma (en by med store shoppingmuligheter).
Deltakerne på treningssamlingen på Mallorca er i utgangspunktet tilknyttet Expresslaget / aktive ryttere i klubben, men også andre medlemmer dukker opp under den perioden som de mest aktive syklistene i klubben er på plass. Dette skaper noen problemer eller utfordringer, men er samtidig veldig hyggelig og sosialt på ettermiddagene og kveldene. Etter årets tur til Mallorca er det likevel visse refleksjoner som bør tenkes nøye på og samtidig planlegges bedre til senere år.
Først og fremst er det viktig for Expresslaget / aktive ryttere å bli mer enige om en felles periode for oppholdet. Det er etter min og fleres mening ganske uheldig at ikke en større gruppe deler samme 14-dagers periode. Jo flere som er samlet på samme tidspunkt, jo flere sykler de samme treningsøktene hver dag. I år ble det kanskje litt for mange smågrupper som trente uavhengig av hverandre på grunn av usynkronisert fremmøte og start på 14-dagers programmet.
Det er også svært viktig å få frem til medlemmene av Rye at treningsprogrammet for Mallorca er ment for svært aktive ryttere. I mange tilfeller vil det med små tilpasninger også passe bra for ikke fullt så aktive ryttere, men det er ingen i klubben som i utgangspunktet bistår med treningsveiledning for dette.
Når Expresslaget ruller ut fra hotellet og setter fart på landeveien, skjer det også at mer uerfarne og mindre trente ryttere henger på. Det som ikke må skje, er at disse oppfatter turen dit hen at gruppen venter for eksempel på toppen av bakker. Det skjer nemlig som regel ikke og hvis det skjer, så er det en grense for hvor lenge det blir ventet. I år opplevde vi store nivåforskjeller innad i gruppene og slik ble enkelte overlatt til seg selv etter lange og bratte motbakker. Derfor vil det være viktig å formidle til medlemmer som har lyst til å være med på et opphold, at en alltid bør reise sammen med eller alliere seg med venner på samme nivå. Det er jo alltid hyggeligere å ha noen å sykle sammen med enn å farte rundt alene.
Et annet viktig moment er at klubben ikke har noe opplegg for å tilby nye medlemmer opplæring i landeveissykling på Mallorca. De som aldri eller i svært liten grad har syklet på en landeveissykkel bør sykle mer hjemme før de drar rundt påsketider til Mallorca (eller et annet sted). I tillegg bør alle som skal delta på fellesturer med grupper ha prøvd å sykle i større felt tidligere. Det er mye å passe på når mange syklister raser av gårde i større felt. Og nettopp det at det manglet erfaring i feltkjøring kan ha bidratt til noen av ulykkene. Opplæring i feltkjøring er noe som skjer utmerket hos for eksempel 17-, 19- og 21+ timers lagene til klubben, men det skjer ikke på Mallorca. |
|
|
|
|
Klikk på bildet for større format! Stein Mæhlum har Stig Løkken på hjul opp bakken. |
|
Så mer detaljer om årets opplevelser på Mallorca. Vel, det ble i hvert fall vått og kaldt på mange av turene. For første gang opplevde vi at det var nesten utelukkende regn, kaldt og vind i løpet av 3 uker, mens tidligere år har det vært noen få dager med slikt vær. Det er meget kaldt å sykle 15 km nedoverbakke etter å ha blitt våt av både regn og svette når temperaturen er godt under ti grader. Heldigvis fikk de aller fleste gjennomført treningsprogrammet til punkt og prikke, men det ble noen dager hvor programmet ble endret noe. Uansett ble pausene under turene meget korte når vi stod i butikken våte som bikkjer!
Tidligere når vi har vært på Mallorca har regnværsdager betyd enormt glatte veier. Nå hadde det regnet så mye og temperaturen var sjelden over 16 grader slik at asfalten ikke var like glatt. Men veien var glatt mange steder! I rundkjøringer og nedoverbakker var det viktig å ta det litt med ro og beholde kontrollen over sykkelen. Det gikk heldigvis bra med de fleste, men enkelte fikk seg noen skrubbsår og blåmerker.
Oppsummert vedrørende treningen for Expresslaget: Dette virker svært lovende og mange har tydeligvis lagt ned mye treningsarbeid i vinter. Det ble en god grunnlagsperiode på Mallorca, men vi savnet varmen og solen! Vel hjemme ble det litt mindre følelse av å ha vært på en ferietur, men været kan ingen gjøre noe med. Til neste år kan det hende at været er mye bedre, eventuelt bør kanskje noen vurdere andre steder som kan brukes. Mange har snakket om Sør-Afrika eller Kanariøyene, mens et alternativ er å være hjemme for å utnytte snøen på fjellet. Blir vi hjemme så sparer vi også miljøet for mye CO2-utslipp, og syklister vil vel også være miljøforkjempere.
Likevel vil nok mange huske Mallorca 2007 for de mange ulykkene som skjedde både med Ryemedlemmer og andre syklister på øya. I Rye endte ulykkene med blant annet et kravebeinsbrudd og at Agnar Moe fikk 14-dagers ferie på krykker. Hun som brakk kravebeinet fikk noen dagers opphold på sykehuset og en operasjon, men var ved godt mot når hun reiste hjem. Agnar veltet allerede 50 meter etter start første dagen på grunn av at en sko satt fast i pedalen. Dermed slo han hofta kraftig i fallet og oppholdet ble gjort om fra sykkeltrening til kryssord- og sudokuoppgaver. Røntgenbildene viste at det heldigvis ikke var brudd, så Agnar er nok snart tilbake på treningene.
Det mest alvorlige som skjedde var tilfellet med en utlending. Etter å ha syklet opp en motbakke fikk han et meget alvorlig illebefinnende. Et større Ryefelt kom syklende rett etter og fikk straks igangsatt med livreddende hjerte- og lungeredning. Stein Brudal (som er lege) gjennomførte hjertekompresjoner, mens en rytter fra NTNUI sykkelgruppe i Trondheim, Asbjørn L. Johansen, som hadde slått følge med Rye, påtok seg oppgaven med munn-til-munn. Begge disse to gjennomførte en meget flott innsats, men dessverre stod livet ikke til å redde på utlendingen. Mannen døde på stedet selv om også ambulansen kom raskt til.
I følge Stein Brudal er den virkelige helten den unge studenten fra Trondheim, Asbjørn L. Johansen. Han utførte en oppgave som kunne ha bidratt til å redde mannens liv til tross for det enorme ubehaget dette innebærer. En stor honnør til Asbjørn og selvfølgelig også til Stein.
Ulykken og dødsfallet minner oss i Rye også om det tragiske dødsfallet høsten 2006 til vårt kjære medlem Rune Johansen. Begge situasjonene viser oss at det er absolutt nødvendig for alle å beherske helt elementær hjerte- og lungeredning. Det var således meget synd at under ti medlemmer fant veien til Ruseløkka skole i vinter når klubben arrangerte gratis førstehjelpskurs; "kjenn din besøkelsestid," er det noe som heter. |