Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Trondheim - Oslo på rekordtid!
- og takk til alle som hjalp oss på veien! | ||||||||||
Det ble en lang dag på sykkelsetet lørdag 21. juni for mange, men for Ekspresslaget til Rye ble det en "kortere" dag enn forventet. Eller hadde vi tenkt på tanken om at rekordtid var mulig? Og spesielt er det viktig for Ekspresslaget å få takket vårt eminente følgebilmannskap! Uten dere - ingen rekord! |
||||||||||
Trondheim - Oslo er en spesiel distanse for alle turryttere. Det er langt å sykle 540 km, og tilsammen er det om lag 3400 høydemeter å komme over. Ekspresslaget til Rye hadde også i år valgt å satse på Den Store Styrkeprøven som hovedmål. Den Store Styrkeprøven skulle vi vinne! Dermed ville klubben ha vunnet rittet i 2000, 2002 og 2003 - og 10-mannspokalen ville være klubbens til odel og eie! En sesong med Ekspresslaget er lang. Den organiserte treningen er i all hovedsak fra påsken og frem til Styrkeprøven. Det er ikke mange uker, men tiden en bruker på sykkelsetet er til tider mer enn den som familien blir tildelt. Søndager er det ut ved 8-tiden på morgenen, mens ettermiddagen er det mellom 3 og 4 timer sykling. Og når det er fridag fra arbeid som for eksempel Kristi Himmelsfartsdag, så rykker gjengen ut på 30 mils tur. I år ble rittene Enebakk Rundt, Nordmarka Rundt og Mjøsa Rundt viktige ritt for Ekspresslaget i oppkjøringen til Styrkeprøven. Særlig ble det spennende på Mjøsa Rundt, og veldig synd at rekorden glapp for oss med 1 minutt. Men rittene gav oss mange svar på laget: Laget er sterkt og godt! Årets Styrkeprøve startet med regn og motvind. Fredagen i Trondheim var vimplene gunstig, men som mange ganger tidligere var vimplene snudd dagen etter. Det gikk kanskje litt sakte mot Støren. Ekspresslaget brukte 1 time og 20 minutter, det vil si at vi i henhold til rekordskjemaet til arrangøren lå 16 minutter etter. Derimot fikk vi meldingen om at vi lå 3 minutter foran neste pulje. Mot toppen av fjellet jobbet laget meget bra. Hele veien var det nok folk i rulla. Vi fikk vinden både rett i mot og litt på siden. Kongsvoll var første målet vårt for her var langesone nummer 1. Alle fikk tak i sin slynge med mat og drikke. Vi roet det ned den neste kilometeren, men begynte så å få fart på rulla igjen. Over fjellet gikk det fort. Hastigheten i rulla var på de flate partiene opp mot 50 km/t, og snittet lå nok på godt over 40 km/t. Nå ble det også partier med tørr asfalt! Dombås er sikkert et flott sted, men vi har ikke tid til å stoppe her. Passering Dombås skjedde etter 5 timer og 8 minutter. Det var 15 minutter etter rekordskjemaet. Så nå var fokuset i laget på rulla i hele Gudbrandsdalen. Ned til Lillehammer tenkte vi. Vi skal ned til Lillehammer. Passering Lillehammer skjedde etter 8 timer og 58 minutter, og dermed var vi om lag kun 8 minutter etter rekorden! Nå begynte arbeidet med å få alle mann til å være med. Carl Erik Pedersen viste nok engang hvorfor han er kapteinen på laget. Han stod frem som et godt eksempel for oss alle. Han innsats med å få alle på laget med i rulla gav et godt resultat. Tempoet ble skrudd litt opp. Likevel var nå nøkkelen å få flest mulig til å bli med i kjedekjøringen. Jo flere, jo fortere går det uten at det koster krefter. Minnesund er et sted på enden av Mjøsa som mange i Ekspresslaget denne lørdagen bare tror det må ha passert. Laget jobbet og jobbet, og mange var i ferd med å virkelig få kjenne på smerten ved dette lange rittet. Og igjen viste Carl Erik sin rolle som kaptein. Det ble gitt klar ordre om å være med å kjøre, og det ble stilt opp! På Minnesund var vi nok 5 minutter etter skjemaet til rekord, men håpet var der! Innover mot Oslo på de siste milene var det rent fantastisk å sykle, men det var også vondt. Heldigvis var vinddraget på vår side denne kvelden, men klokken tikker ufattelig fort mot 20.42. Vi passerte en haug med syklister som slet seg fremover på veien fra Lillehammer mot Oslo. Mon tro hva de tenkte når denne gjengen passerte i mellom 40 og 50 km/t? I Frognerbakkene lå laget om lag likt med rekorden. Og hvilken hjelp vi fikk i disse bakkene! Det var fullt av folk - Ryemedlemmer og medlemmer av andre klubber, men alle skrek og heiet! Vi hørte dere, men så vi dere? Nei, vi sleit oss bare videre. Nå var det faktisk bare et fokus på gjengen: Heng med! Tråkk til! Gjør jobben! Fra Hvam til Østre Aker vei gikk det styggfort, men det gikk fortere på Østre Aker vei. Nedtellingen var begynt i målområdet, men vi fryktet tap av rekorden på den siste bakken opp mot Lørenhallen. I motsetning til under Mjøsa Rundt gikk denne gang klokken vår vei. Vi spurtet alle mann mot mål og tok rekorden med 1 minutt og 1 sekund! Og hvem hadde tenkt det da vi passerte Støren? Årets Ekspresslag i Rye har bestått av mellom 23 og 28 mann. Noen ble syke før Styrkeprøven, mens andre hadde bestemt seg på forhånd at de ikke skulle sykle årets utgave av Trondheim-Oslo. På startstreken i Trondheim var vi 20 mann fra Rye og 3 mann fra Ceres. Alle 23 mann var med på arbeidet med å komme frem til Oslo. Hver mann gjorde sin jobb. Noen gjorde selvsagt mer enn andre. 3 fra Rye måtte enten bryte eller slippe feltet, mens 1 fra Ceres fikk nok i bakken opp fra Hvamskrysset. Det at alle bidro med det de klarte var oppskriften denne gang for å få både rekordtiden og lagpokalen! Hver for oss ville vi ikke ha klart dette, men sammen gjorde vi det! Til slutt vil Ekspresslaget takke et fantastisk følgebilmannskap. Et støtteapparat på en slik tur består faktisk av 6 biler og 12 personer. Også i år fungerte støtteapparat helt perfekt. I tillegg til følgebilmannskapet sender vi også en takk til Maxim Norge ved Svein Andersen, som har gitt oss Maxim produkter til Trondheim-Oslo. Ekspresslaget takker følgende følgebilmannskap for en fantastisk innsats: Per Knutsen Morten Thommassen Jon Haug Svein-Åge Wulf Sigmund Jenssen Stig Knutsen Christoffer Stange Marianne Sørum Stian Bøsterud John Skaalgaard Per Langseth Siri Kongsgaarden Deres innsats er en viktig del av rekorden! All ære til dere som stilte opp frivillig for å bruke fritid på å hjelpe en gjeng med syklister på veien fra Trondheim til Oslo! Takk skal dere ha! |
||||||||||
Bildet er utskriften fra Polar 710 til en av syklisten i Ekspresslaget. Gjennomsnittspulsen på turen var 133 slag i minuttet, mens høyeste puls ble målt til 165 i Heimdalsbakken. Pulsen vises i den røde kurven. Hastigheten er vist med blå strek, mens høyden over havet angitt i brun strek. De små punktene nummerert på linjen for antall kjørte km fra Trondheim er som følger: 1. Støren, 2. Kongsvoll, 3. Dombås, 4. Otta, 5. Kvam, 6. Lillehammer og 7. Minnesund. |
||||||||||
Groups audience:
Group content visibility:
Offentlig - alle kan lese