Du er her

Startordningen i Styrkeprøven 2004

- endringer både for den lille og store Styrkeprøven
På årstinget til Oslo Cyklekrets ble Rye forelagt, fra daglig leder i OCK, et forslag til ny startordning både for Lillehammer - Oslo og Trondheim - Oslo. Forslaget skulle klubben holde for seg selv, men gjerne komme med kommentarer til arrangøren. Nå har både BOC og Brumunddal SK lagt ut forslaget til startordning på sine nettsider, så derfor også her hos Rye.

Nedenfor er det lagt ut kopi av et notat som er sendt OCK i forbindelse med forslaget til ny startordning.

Notat til OCK angående ny startordningen i Styrkeprøven

Viser til samtale med Ingar Wilhelmsen etter årstinget til Oslo Cyklekrets angående ny startordning for Styrkeprøven 2004.

Saken er ikke styrebehandlet i Sportsklubben Rye, men flere av gruppelederne for de ulike lagene til klubben er forespurt.

Det forslaget som ble lagt frem for undertegnede var som følger:

Startordning Trondheim:
    kl. 07.00 Rye (vinner av lagkonkurransen 2003)
    kl. 07.10 Brumunddal SK / BOC (nummer 2 og 3 i lagkonkurransen 2003)
    kl. 07.20 TVK / Tromsø CK (nummer 4 og 5 i lagkonkurransen 2003)
    kl. 07.30 Bergen CK / Ceres (nummer 6 og 7 i lagkonkurransen 2003)
    osv. med startpuljer

Startordning Lillehammer:
    kl. 14.00 Asker CK (vinner av lagkonkurransen 2003)
    kl. 14.10 Brumunddal CK/ IF Frøy (nummer 2 og 3 i lagkonkurransen 2003)
    kl. 14.20 BOC / Ceres (nummer 4 og 5 i lagkonkurransen 2003)
    kl. 14.30 Lillehammer CK / Tønsberg CK (nummer 6 og 7 i lagkonkurransen 2003)
    kl. 14.40 Nes SK / Rye / Frikransen (nummer 8, 9 og 10 i lagkonkurransen 2003)

Hovedhensikten med å sette opp en startordning som skissert over var antagelig tanken om å få det antatt raskeste laget først ut i traseen.

Slik undertegnede også tolker oppsettet av lagkonkurransen, spesielt for rittet Trondheim – Oslo, er at enkelte klubber ønsker i fellesskap å gi Rye konkurranse. Alene er de for få, men sammen kan de klare å ha et godt fungerende lag. I hvert fall er det tilsynelatende at Brumunddal og BOC i fellesskap planlegger ut i fra dette; eller har de fått arrangøren til å foreslå denne startordningen?

På egne vegne, men også basert på de kommentarer jeg har mottatt fra klubbvenner, har jeg lyst til å komme med følgende merknader til startordningen:

1. Startordningen bærer noe preg av å være tilpasset resultatet i 2003. Startordningen ble presentert som et forsøk på å finne en varig løsning på hvordan puljeoppsettet i rittene skal være fremover. Det er ikke sikkert at denne startordningen er hensiktsmessig i 2005 gitt resultatet av lagkonkurransen i 2004.

2. Dersom Styrkeprøven fortsatt skal ha en lagkonkurranse må også lagkonkurransen være reell. Ved å sette sammen to og to lag i en felles pulje er det plutselig ikke reell lagkonkurranse, og kanskje ikke særlig overfor et lag som må starte i en pulje uten andre. De andre lagene vil kunne få et fortrinn fremfor fjorårets vinnerlag. Dette svekker lagkonkurransen i rittet. Dette bør bety at samtlige klubblag må starte for seg selv i lagkonkurransen. Dersom en klubb samarbeider med en annen klubb, innebærer dette at disse klubbene ikke deltar i lagkonkurransen.

3. Ved at Rye starter først fra Trondheim med sine 100 ryttere (eventuelt flere?), vil mange av de andre Ekspresslagene fra andre klubber måtte sykle forbi store grupper av ulike Ryelag (17-timer, 19-timer, 22-timer +). Dette kan skape trafikale problemer på trange trønderske veier. Dette har også vært et ankepunkt fra Rye mot startordningen i mange år. I flere år har Styrkeprøven sendt ut langtidspuljer mellom 20 og 40 minutter før de raske klubblagene. Dette har skapt mange meget farlige trafikksituasjoner. Når langtidspuljene starter fredag kveld i Trondheim er mye av problemet løst, men også de ulike klubblagene (som skal sykle på mellom 17 og 24 timer) vil gi de lagene som kommer bak trafikale problemer.

4. Det er et problem med rene klubbpuljer. Mange gode sykkelryttere sykler for klubber som ikke deltar i lagkonkurransen. Hvordan skal innplassering av disse foregå?

5. Er det noen grunn til å ha likt prinsipp for startordningen i Trondheim – Oslo og Lillehammer – Oslo? Dette er for så vidt to forskjellige ritt med til dels ganske ulike lag.

Hvordan kan startrekkefølgen bli bestemt?

Det finnes vel egentlig ikke et svar med to streker under. Likevel synes jeg at det er et prinsipp som bør følges i lagkonkurransen: Lik mulighet for hver klubb til å vinne.
Arrangøren kan her bidra med å fordele startpuljene rettferdig. Hva er så rettferdig i denne sammenhengen:

• Den antatt raskeste klubben starter først. Men hvem skal synse og tro om raskeste lag? Vinnerlaget i det ene året kan være i fullstendig oppløsning året etter. Det er flere eksempler på akkurat dette.

• De fem beste fra klubbene fra et år får tilfeldig trukket sin startpulje året etter. Dette er relativt rettferdig.

• Det laget som vant ett år velger startpulje året etter, for eksempel blant de fem første puljene. Andrelaget i fjorårets konkurranse velger deretter og så videre. Også et relativt rettferdig opplegg.

Min tilrådning om startordning/reglement for Trondheim – Oslo

Siden jeg ikke har deltatt i Lillehammer – Oslo har jeg ingen oppfatninger om hvordan startordningen i dette rittet bør være. Når det gjelder Trondheim – Oslo har jeg følgende tilrådning om startordning:

a) Langtidspuljer må starte fredag kveld eller natt til lørdag. Dette betyr mindre trafikale problemer når de ulike ekspresslagene / klubblagene setter ut fra Trondheim lørdag morgen.

b) Resultatet for de fem beste i lagkonkurransen i ett år bestemmer: Vinneren av lagkonkurransen velger startpulje til rittet året etter først, deretter nummer to i lagkonkurransen og så videre. Det er bare mulig å velge en av de fem første startpuljene.

c) Klubber som velger å sykle sammen deltar ikke i lagkonkurransen det året. Hver klubb kan likevel ha inntil 4 ryttere fra andre klubber med i sitt beste lag. Dette for å ha et tilbud til flere av de enkelte rytterne som sykler for klubber som ikke deltar i lagkonkurransen, for eksempel Bingsfoss eller Hero.