Du er her
Les innlegget til Idar på forumet til Rye 18
En uke igjen. Kjøringen på langturen i dag (rødt lag) var ikke til å kjenne igjen fra Mjøsa rundt dessverre. Vi kjørte som en uorganisert saueflokk i rykk og napp og det er en VELDIG sløsing med krefter for hele laget. Det er nå i 3 måneder mast og forklart at det skal kjøres rolig i bakkene, luker skal kjøres sakte inn, farten skal økes sakte etter veikryss og rundkjøringer, etter bakketopper skal det ikke økes før alle har kommet over osv. Hvorfor gjør vi da ikke som vi har avtalt? Stadig var det store luker i fartsrekka som ble kjørt inn igjen med maks innsats noe som bare førte til enda større luker lenger bak. Plutselig kunne rytteren i front en ligge alene 20 meter foran nummer 2 i rulla osv, osv..... De tette og fine rekkene Bjørn stadig etterlyser var nesten ikke å se i dag.
VI SKAL KJØRE FOR LAGET OG FOR RYTTEREN BAK OSS. Hvis vi ikke gjør det risikerer vi at halve laget ligger på halen fra Dombås. Det vil HELE laget tape på.
Heldigvis vet jeg at vi kan langt bedre enn det som ble prestert i dag, det viste vi på Mjøsa rundt. Som Idar på 18-forumet sier, det handler om å kjøre smart og spare krefter til siste del av styrkeprøven.
Til slutt en påminnelse til dere som kommer ned til oss fra 15-timerslaget. Det er dere som må innrette dere etter tempoet og kjøringen vår, ikke omvendt!
Ellers var det en fin tur i solskinnet. :-)
EspenN
- Logg inn for å skrive kommentarer
Grunnet andre prioriteringer
Grunnet andre prioriteringer tok jeg tilsvarende runde solo på kvelden. Jeg holdt god fart i motbakkene og var kjapt gjennom rundkjøringer og over veikryss. Til tross for slik anti-Rye sykling hadde skyggen min ingen problemer med å holde følge selv om den ble ganske lang etter hvert som solen dalte. Moralen må derfor være at slik sykling passer best solo.
PS: Var det noen som punkterte i det lille grusfeltet i den siste utforbakken ned til Son? Det lå en 700x18-23C slange i veikanten rett etter grusfeltet.
Linux Registered User # 195305
Jeg er enig i at vi har kjørt
Jeg er enig i at vi har kjørt bedre før, men vi får satse på at det går bedre på Lørdag...
Jeg syns det var spesielt dårlig kjøring opp i bakker. De som ligger foran må ofre seg litt og ikke bremse hele feltet. Gjentatte ganger måtte hele bakre del av rekka stå på bremsen, fordi de foran ikke tråkket nok på opp bakken.
Det ordnes enkelt ved at noen
Det ordnes enkelt ved at noen (gjerne de i andre posisjon) roper opp om at farten er for lav, så får de lengre bak rope opp hvis farten er for høy. Hvis du er usikker på ideell motbakkefart mener jeg det er bedre å gi jernet helt til du får beskjed om å roe ned fremfor å spare på kruttet ved å innta gangfart (slik at de aller bakerst mister styrefart). Det samme gjelder farten et stykke ned i utforbakkene. Kommer du ikke forbi personen i fartsrekka så bare trå på å ikke tro at fremste mann i fartsrekka har lyst til å slakke av for å slippe deg foran. Det sikreste er kanskje å låse når farten overskrider en viss grense og kun konsentrere seg om å gi gass. Hvile kan du gjøre etterpå.
Linux Registered User # 195305
Dårlig generalprøve...
Blir jo som kjent bra premiere. Tror frustrasjonen her kommer av litt dårlig konsentrasjon. Synes jeg har sett tegn på at vi er best når det gjelder og litt slakke på treningsturer. (gjelder ihvertfall u.t) Når alle vet de skal sykle over 16 timer, så blir det nok mindre rykking og annet rot.
SPENNINGEN STIGER!!!