Du er her

Sykle til jobben hele året - innspill til hvilken sykkel som bør velges?

Rune Hellems bilde
Forum: 

Ny jobb på Fornebu, og med hjemsted Haugerud så vil jeg avgå med brutal kjedsomhetsdød om jeg skal kaste bort 1 time ganger 2 hver dag på offentlig transport, derfor sykle. Noen som har innspill til hvilken sykkel som er fornuftig å investere i da til helårsbruk? Er slitasjen så stor at jeg like gjerne kan kjøpe en gammel offroader til 1000,- på Finn.no - slite den ut, og kjøpe ny når det er skjedd, eller legge litt mer penger i en hybrid med enkel demper og skivebremser...men, da tenker jeg - får man piggdekk til annet enn terrengsykkel? Noen med "sykle til jobben hele året igjennom storbyen"-erfaring som har noe vettugt å si?

 

 

Willy Hugo Nordness bilde

Har syklet frem og tilbake jobb hele året i en årrekke nå, ikke på langt nær så langt som Haugerud - Fornebu, men saltsørpa er den samme :-)

Det er jo stort sett 2 forskjellige vinterfører i Oslo, enten saltsørpe eller våte sykkelveier som fryser på utpå ettermiddagen, piggdekk kan nok føles som et must og pigg på Hybrid er null problem,

så lenge du ikke kjøper en nærmest "racerhybrid" da !!

Personlig så foretrekker jeg Hybrid med sine litt smalere dekk enn mtb, mtb bredde flyter hemningsløst på 4-5-6 cm sørpeføre, de smalere mtb dekka skjærer mere gjennom,

noe som for meg føles tryggere :-)

Dyr sykkel til daglig bruk på vinteren er å kaste penger rett i dass, beregn endel vedlikehold og kjøp gode skjermer.

~Fuji~

Håvar Kvisbergliens bilde

Penger i dass er vel rett ord ja! I tillegg til slitasje på alt av drivverk, wire etc så opplevde jeg i fjorvinter at saltetlaken gjorde sitt til at alle niplene på eikene satt seg fast. Null mulighet for å juster eiker resulterte i 32 nye... nå innsatt med olje..Vil forøvrig tillegge at offroaddekkene er fine å ha i trikkeskinne land..

Jon-Ivar Lunds bilde

Velkommen som helårssyklist! Min nåværende vintersykkel er en Diamant Special Cut jeg falt for under årets høstsalg på G-Sport. Etter å ha erstattet ubrukelige deler med godbiter kom vel sluttsummen på ca 2000 kroner, og da plukket jeg sadel, styrestem og styre fra min forrige vintersykkel. Jeg regner med å bruke 500 i året på drivverk og en 50-lapp i uka på olje og rensemidler. Forvented levetid på sykkelen er lik forventet levetid på bakre felg, og basert på tidligere erfaring med v-brems felg i drittvær skulle det bli ca tre år. Vaiere har en tendens til å fryse fast i vaierstrømpa når gradestokken kryper under 5 minus (med mindre sykkelen står ute hele året), så vær påpasselig med å smøre disse jevnlig. Alternativet er skivebremser men da blir prisen også deretter. Klær og sko til å takle regn/sludd/vind/kulde er også kjekt å ha, samt litt kuldekrem til ansiktet når det nærmer seg 10 minus.

Linux Registered User # 195305

Rune Hellems bilde

Hepp

Takker for innspill! Ender nok muligens opp med å ta meg en tur innom Oslo Sykkelverksted, trur jeg skulle finne en rokk som kan brukes til å tråkke på der...julegave til meg selv!

R.

Det er helt riktig som alle påpeker, at vintersyklingen sliter på sykkelen. Men jeg ville alikevel ikke godt for noe rask, fordi dette vil raskt gå utover funksjon og sykkelglede. Med lett vedligehold går det uansett ganske greit.

Jeg sykler ei drøy mil hver vei, Årvoll-Gaustad, hele året og har prøvd diverse sykler. I fjor kjøpte jeg en cyclocross (Jamis Supernova) som var tiltenkt rollen som en altmuligsykkel. CX hjul med knastedekk for grusveier og pigg om vinteren, racerhjul for trening på kjipt føre. I sommerhalvåret og fine vinterdager fungerer dette helmaks. Men jeg er uenig med Willy i at smalere dekk er bedre i mye snø og sørpe. Da synes jeg det sporer fælt og blir veldig ustødig, men jeg syklet på det i hele fjor vinter. Det var heller ikke den mest snøfattige på Årvoll/Kjelsås/Norberg! Men i år er jeg tilbake til terrengsykkel som vinterskyss. Dette er ting jeg mener du bør legge vekt på og legge litt penger i:

- Skivebremser er et must. Slipper å slite ut en felg i sesongen og virker bare sinnsykt mye bedre enn V-brems på alt slags føre, spesielt våte og glatte dager.

- Piggdekk selvfølgelig. Kjøp Schwalbe Ice Spiker Pro. Koster skjorta men gir 100% trygghet og er lette nok til sykkelglede.

- Heldekkende girwire. Jeg kjører med Nokon, men I-Link skal fungere like bra. uansett temperatur eller hvor dårlig vedlikehold du har, det bare girer og girer.

- OK lys foran og bak. Trenger ingen kommentar.

- Skjermer.

- Ringeklokke.

- Klikkpedaler.

- Drivverket kan godt være billig, jeg har deore over hele linja. I kombinasjon med Nokon-kabler er dette mer enn godt nok.

Og selvfølgelig må du investere i brukbare vinterklær og vintersko. Det var vel alt jeg kom på nå, lykke til med helårssyklingen!

 

 

Rune Hellems bilde

...fredag kveld så jeg en Nakamura Summit Core på Finn.no, 3 lapper og to Camillaer så fikk jeg da en sykkel med hydrauliske bremser (kom på at siden jeg skal sykle noen meter med sykkelhenger til b.hg så er det jo et must) og greit drivverk. Når klikk-pedalene er på plass, med ringeklokke og lys pluss noen nye klær så er syklinga i gang. Så er planen å konvertere til single-speed når kjede/kassett/krank er utslitt...