Du er her
Søndagens trening 18. april
På de første treningene fløy vi avgårde på luftputer det aldri gikk hull på. Bare en punktering på de første 4 treningene om våren tror jeg er rekord for lagene jeg har kjørt med :-))
Men i dag fikk vi det til gangs. Syv punkteringer på 120 km er i overkant. Og det gikk med ti slager hvis jeg ikke kom helt ut av tellingen. Men bortsett fra alle stoppene så var det en fin dag med mye bra sykling. Og det var delig å få bedre asfalt da vi kom ut på rv 120 og der gikk det greit unna :-)
At det ble litt rask for noen kan skyldes at kjedet ikke er helt innkjørt ennå og at vi fremdeles sliter litt med luker. Les gjerne: http://www.sportsklubbenrye.no/node/11774
Men generelt så går kjedekjøringen mye bedre nå enn den gjorde på samme tidspunkt i fjor. Og farten vår er også tilsvarende høyere. Vi fikk også testet litt hvordan det er ligge med hale. Det skal vi kjøre med i alle rittene fremover så det er greit å ha vært gjennom det noen ganger før Enebakk rundt. Veldig bra at vi allerede nå begynner å få kontroll med lukene bakerst i venstre rekke :-)
Det er nok mange grunner til alle punkteringene (sikkert syv) vi hadde i dag. Noen skyldes at vi ikke er flinke nok til å kjøre på rekke og at de som sitter foran ikke alltid er flinke nok til å ta hele rekken utenfor hullene eller sprekkene. Dette er en viktig del av kjedekjøringen som vi skal trene på fremover.
Men det kan også være at noen har hatt litt for lite luft i dekkene. Da slår felgen nedpå hvis du kjører i et hull og du punkterer. Pump derfor alltid dekket ditt til det maksimale trykk det kan ha. Hva det er står på siden av dekket. Det bør være minst 110 eller 120 psi. Hvis det er lavere bør du vurdere å bytte dekk. Og dette er den siste grunnen jeg tenkte jeg skulle nevne. Det er forskjell på dekk. Og noen kan ha i overkant rimlige dekk som ikke holder mål på hullete asfalt i 40-50 km/t.
Her er en lenke til en gammel dekk-diskusjon http://www.sportsklubbenrye.no/node/10414
En annen ting jeg tenke jeg skulle nevne er vedlikehold av sykkel. Det skal ikke kunne falle av delere eller sadelvesker selv på hullete asfalt. Sjekk at ting sitter fast. Og vask sykkelen jevnlig og smør kjedet før det blir tørt. Ta en dråpe med "tørr" olje på hvert ledd og tørk av overskuddet.
Så takk for dagens trening og vel møtt på tirsdag til nok en runde med bakkedrag :-)
/per chr.
- Logg inn for å skrive kommentarer
Takk for fin tur!
Hadde vi lagt sammen slange og gas utgifter, kunne vi vel nesten spleisa på ny asfalt...
Mvh
Rolf-André
Fin tur, men den kostet meg
Fin tur, men den kostet meg forhjulet på første runde med punktering. Spinn Majorstua viste storsinn og fikset meg et nytt hjul uten at jeg måtte ofre noen kroppsdeler på svartebørsen...
Hvis noen er interessert kan dere se hvor vi var her: www.runsaturday.com/act/263720. (Trykk på map øverst for å få stort kart)
Sindre
Når kjedet går såpass fort
Når kjedet går såpass fort som det gjorde på søndag, kombinert med (til tider) en del motvind, er det enda viktigere å unngå luker. Det koster mye mer krefter når vinden slipper inn i kjedet.
Jeg fikk inntrykk av at det nå på søndag ofte var fartsøkning ved overgang fra 2. til 1. posisjon i høyre rekke som skapte luke(r). Mulig det er motvinden som gjør at man tråkker til litt ekstra når man blir førstemann i rekka, det er derfor viktig å følge med på at man holder jevn fart frem til bytte.
Når det er sagt synes jeg kjedet gikk veldig bra når vi klarte oss uten luker! :-)