Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Mjøsa Rundt
Av Geir Pettersen, 11. juni 2010 - 10:29
Forum:
Møt opp ved start og still opp som angitt senest kl 0750.
Lagoppstilling:
1
|
Nils Jørgen
|
Arne
|
2
|
Knut
|
Kristoffer S
|
3
|
Cato
|
Josef
|
4
|
Fredrik
|
Johan
|
5
|
Jan Erik
|
Lars Petter
|
6
|
Espen O
|
Pål
|
7
|
Stein
|
Thorbjørn
|
8
|
Ken Roger
|
Tore
|
9
|
Emil
|
Tarjei
|
|
|
|
10
|
Geir
|
Kristoffer B
|
11
|
Eivind
|
Dagfinn
|
12
|
Thorstein
|
Kenneth
|
13
|
Espen U
|
Kåre
|
14
|
Cathrine
|
Jo
|
15
|
Stian
|
Svend
|
16
|
Harald
|
Martin
|
Folk som eventuelt er glemt / utelatt / ikke har gitt beskjed om at de blir med starter bakerst på halen.
Vi har mange med oss på dette rittet. Det er derfor god anledning til jevnlig å gå på halen for å spise og hvile litt. Alle trenger ikke vente til det er kjørt 10 – 12 mil med å gå på halen.
Starten
Vi stiller opp etter XP. Starten går kl 0800. Alle må starte med kjedet på storeskiva. Løypeprofilen gjør at det alltid går veldig fort fra start!
Underveis
Snitthastigheten vil være rundt 40 km/t, litt avhengig av vær og vind.
Løypa er ganske flat, men det er 4 – 5 mellomlange bakker og et par små kneiker innimellom. Vi kjører alle bakker som vanlig. Forholdsvis raskt, men kontrollert oppover. Nedover må det som vanlig tråkkes til, men de mest temposterke må ta hensyn til folk rundt seg.
Det kjøres uten stopp og uten langing av mat. Alle må ha med seg det de trenger å spise på lomma fra start.
Det blir to langinger av drikke fra sykkel. Den første skjer i Brøttumsbakken ved Lillehammer etter ca. 105 km. Den neste skjer i bakken ved Stange etter ca. 175 km.
Ved siste langing får vi Litago i tillegg til sportsdrikk. Det er 15 kartonger Litago, så folk må dele med de som vil ha. Strengt tatt ikke nødvendig å drikke Litago på så korte ritt som Mjøsa Rundt, men på DSSP er det fint for å stabilisere magen og få avveksling fra vann/sportsdrikk. Folk bør derfor teste det ut på ritt nå. De som er det minste usikre ift. langing konsentrerer seg heller om å få med seg flaskene med sportsdrikk. Oppfordrer folk til å ta med tomme kartonger til mål og kaste i søppelbøtte.
Det er usikkert om det er plass til to flasker sportsdrikk til hver på siste langing. De som fortsatt har en full flaske kaster derfor ikke denne før langing. Går du tom for drikke mot slutten så spør andre om å få. Ev. overlevering av flasker bør skje på halen.
Siste strekning mot mål
Vi er usikre på hvor løypa ved Minnesund går i år. Uansett så er det trolig en kort, bratt bakke opp fra Minnesundbroa. Denne skal kjøres slik at alle som fortsatt er med laget klarer å henge med.
Derfra og inn til mål er det ca. 15 km i høyt tempo. Alle som fortsatt har noe som helst å bidra med må da inn i rulla. Halen MÅ kjøre på to rekker uten luker her, ellers vil mange bli hektet av i småbakkene.
Vi kjører i jevn, høy hastighet inn i mål. Ingen spurting. Ro ned bittelitt i front noen hundre meter før mål så vi unngår alle luker. Samlet på to pene rekker.
Rullekjøring
1) Tett i front og nedover rekkene. Her kan vi bli bedre enn på foregående ritt, spesielt i svinger.
2) Tett på hjul! Ikke lag luker.
3) Korteste vei
Husk å ikke lage luker når du veksler bakerst over til fartsrekka. Slike luker skaper trekkspilleffekt for folk bak, selv om du kjører inn luka gradvis. Folk i front må legge seg mot midten av veien i god tid før venstresvinger.
Du har ansvar for å gi tilbakemeldinger til folk rundt deg, både positive ting og små justeringer hvis nødvendig. Det er i din og hele lagets interesse at de rett foran og bak deg kjører mest mulig jevnt, tett og godt.
Halekjøring
Vi kjører med organisert hale hele rittet. Geir og Nils Jørgen bytter på å være halesjef.
1) Halesjefen bestemmer alt på halen, uansett hvem som er halesjef.
2) Man går ikke inn i rulla uten at halesjefen sier ifra!
3) Det skal alltid kjøres på to rekker på halen. Hold plassen din og rull rundt.
4) Tett på hjul!
Halen er en viktig del av laget. Din oppgave på halen er å kjøre slik at du selv og de andre får litt hvile og kommer inn i rulla igjen. Hvis du helt klart er for sliten til å gå inn i rulla så kan du be om å få legge deg bak halesjefen igjen når du kommer fremst på halen. Ikke gå rett bak halesjefen slik vi har gjort på de andre rittene. Det skaper luker på halen. Gjør det heller slik:
- halesjefen faller litt tilbake og lager plass foran seg
- du går inn foran halesjefen, ut til venstre og deretter bak halesjefen.
Les for øvrig oppsummeringen fra Randsfjorden Rundt ift. halekjøring. Vi har særlig noe å hente ift. å ligge tett på hjul og å opprettholde to rekker på halen.
Punktering og bilpes
Vi har følgebil med hjul.
1) Ved punktering roper du ”punktering” og svinger kontrollert og forutsigbart ut.
2) Rop til Geir / Nils Jørgen hva du trenger av hjul (forhjul/bakhjul/Shimano/Campa), f.eks. ”Punktering! Bakhjul! Shimano!”. Halesjefen forsøker å videreformidle på radio til følgebilen.
3) Rop til følgebil hva du trenger (forhjul, bakhjul, Shimano/Campa).
4) Det kjøres bilpes opp til laget igjen. Ligg veldig tett opp mot bilen. Ikke stress. Bruk gjerne litt tid slik at du ikke kjører deg selv helt i senk. Tommel opp til bilen betyr litt høyere fart. Tommel ned betyr litt lavere fart.
Du er nødt til å klare å ta gradvis innpå laget ved bilpeskjøring. En gjennomsnittlig rytter vil med bilpes kunne kjøre like raskt som laget oppover, litt raskere bortover og ganske mye raskere nedover. Hvis du ikke klarer å ta igjen laget innen rimelig tid må forsøket etter hvert gis opp. Da hektes du av og må sykle inn med andre lag. Følgebilen har med noen ekstra flasker drikke slik at du kan få litt påfyll. Det er ikke lov å lange flasker fra bil i fart.
- Logg inn for å skrive kommentarer
Ser frem til en dag med knall
Ser frem til en dag med knall innsatse og mange kjøresterke ryttere. Vi starter med 32 mann inkluder rytterne fra Lille40. Det er litt fler enn vi er vant til så det er desto mer viktig å tenkte på alt vi har plukket med oss av erfaring fra tidligere ritt.
Full fokus på å kjøre jevn i rulla. Når vi er så mange kommer det forhåpentligvis til å gå styggfort.
Gleder meg, på tross av en Farrisrunde som egnetlig bare var vondt, trist og kjipt i dag. Morgendagen kan kun bli bedre.
Nils Jørgen
Lykke til i morgen
Hei
Ønsker alle en riktig god sykkeltur i morgen.
Kjør fort og sikkert.
Hilsen Stig
Rye Tempoen.