Du er her

Rye 16 – mannslaget?

Marit Wefling Storengs bilde
Forum: 

På kveldens trening ble taktikken for Trondheim-Oslo på 15.59 lansert; topping av laget fra Otta til Lillehammer med ca. 16 mann i rulla, med resten i en slags hale bak. (At vi også må ha vær og vind med oss denne dagen ble ikke nevnt.) Rye 16 fikk med dette en ny dimensjon. Etter sånn ca. fem tråkk innover i Maridalen gikk det opp for meg at jeg syntes dette var en rimelig dårlig idé… Hvilket jeg selvfølgelig fikk behov for å lufte litt:-)

Med den store svenske og den store norske innsjøen i bakhodet, i tillegg til alle turene vi har hatt sammen i løpet våren, har jeg virkelig tro på at dette målet er noe vi kan nå sammen – som et lag. Et lag som sykler jevnt og gjør hverandre gode – hvilket vi har trent på i 3 måneder.

Jeg tror de aller fleste vil kjenne Drivdalen og Dovrefjell litt i beina idet vi når Otta. Etter min mening er det ren gambling å satse på at 16 stykker er klare for å dra hele laget nedover Gudbrandsdalen i et raskere tempo enn ved at to grupper på 25-30 stykker deler på jobben. Et spørsmål er også om det er riktig å delegere denne oppgaven til 16 mann, som risiker å slite seg ut og få en utrivelig tur videre.

Jeg tror vi er flere som har gledet oss til å bidra så mye som mulig på veien hjem til Oslo. Mitt personlige mål for årets tur har i alle fall ikke vært å ligge i halen ned Gudbrandsdalen som blindpassasjer.

Jeg synes vi kan tenke oss litt om og spørre oss selv om hva som er viktigst; å se 15-tallet, eller å sykle sammen som et lag og gjøre så godt vi kan for å komme inn på en best mulig tid.

Espen Narums bilde

Jeg var ikke på trening i dag (egentrening 40 km/1000 høydemeter) og vet derfor ikke hva som ble sagt bortsett fra at jeg har lest innlegget til Marit.

Det jeg imidlertid vet er at det fra det aller første møtet vi hadde i vinter har vært helt klart at sesongens store mål er å se 15-tallet.

Det vi også har sett så langt er at nivået i laget er ganske ujevnt. Jeg tror uansett det vil skille seg ut en sterk gruppe som vil dra laget nedover Gudbrandsdalen og kanskje helt til mål. I og med at det er slik tror jeg det også er lurt å legge opp taktikken på denne måten.

Vi andre bør gjøre en best mulig jobb til Otta, er vi heldige og har gode bein har vi mer enn nok av tid til å bidra også etter Lillehammer.

 

EspenN

Hjelpe- og halerytter  

EspenN

Jon-Ivar Lunds bilde

 Mine mål blir kort sagt å komme inn under 16 blank samt bidra til at Rye får 5-kvinnerspokalen (dog uten kjønnsskifte). Om dette skjer på den ene eller andre måten er for meg relativt uvesentlig. Jeg tar det for gitt at kapteinsteamet har kontroll på strategien slik at jeg kan sette demokratiske prinsipper til side, følge ordre, og bidra så godt jeg kan.

--

jo0x09var

 

 

Linux Registered User # 195305

Hallo

Er vel også ganske enig med Marit at dette er vel et lagarbeid og tror at en rulle med 16 er litt liten og er de egentlig villig til å dra hele laget nedover?

Før sesongen så oppfordret man til at damer skulle ta kontakt, man ville vinne 5kvinners pokal!

Håper at hele laget må få lov til å være en del av denne turen ha is i magen fra start kjøre kontrollert ut fra Trondheim ikke skremme folk bak på halen for tidlig mål er ikke på Oppdal og vi er vel avhengig av gode forhold som i fjor for å se 15tallet?

Vet at flere på laget er nesten gode nok for 14timern men de har valgt å kjøre med 16t.gjør dette til en lagseier bruk hele laget vi trenger alle, Og kapteinene våre  Bjørn og Anton med lang erfaring  20ganger  i dette rittet skal gi oss trygghet og klare beskjeder nedover dalen.Stol på de, Og ikke glemme vår sterke dame Gunn..

 

Dette er ikke ment som noen kritikk kun en oppfordring at bruk hele laget vi ønsker å bidra alle sammen:-)

Håper vi alle kan være med å bidra til at dette også skal bli en hyggelig tur til hovedstaden.

Hilsen Fred

Fred T.

Jarleif Lødøens bilde

For min del så er mitt primære mål og komme under tiden man syklet på i fjor, da jeg ikke syklet med 16-timeren :).

Likefullt er jeg opptatt av at man skal komme under 16 timer, når man først da skal forbedre tiden fra i fjor.

Jeg synes Jon-Ivar sier dette bra!

Når kapteinsteamet beslutter en strategi så er det fordi de mener at sannsynligheten for å lykkes med valgt metode er større. Jeg vil for egen del etter beste evne forsøke å bli med i kollektivet som skal sykle til Oslo. At jeg blir henvist til gruppen bak, for så evt å bli invitert frem for å gi et bidrag, når den harde kjerne evt. sliter, gjør ikke noe med mitt følelsesliv.

Tiden vil også vise hvem som føler seg sterk nok til å være i gruppen som skal dra. Alle vi vet at dagsform, plager m.m spiller en stor rolle for prestasjonen til den enkelte.

Jeg forutsetter at vi vil ha en helt annen strategi for turen dersom vi skulle få dårlige forhold med regn/vind. Dette er en beslutning om endring av strategi underveis som jeg overlater til Kapteinsteamet.

Man skal heller ikke se bort fra at kapteinsteamets valg av strategi får frem motivasjon hos en del av oss som faktsik gir det lille ekstra som skal til for at vi skal komme inn på en tid under under 16 timer.

Håvar Kvisbergliens bilde

Flott at du drar igang denne debatten Marit. Tror det kan være motiverende at vi har en klar og gjennomdrøftet strategi for å komme raskest mulig i mål. Du trekker jo frem momentene om det er hensiktsmessig bruk av laget å la 16 "mann" kjøre seg slitne nedover dalen.  Jeg regner det som en selvfølge at dette ikke er snakk om hverken 16 enkeltpersoner og ihvertfall ikke bare menn. Poenget må jo være å til enhver tid ha 16 personer i denne rulla. Må jo være rom for utskiftninger nedover dalen. Her kommer vi til bruken av en aktiv hale (som jeg mener er vår store akilles). 16 timers laget har i praksis kjørt på prinsippet om at man gir alt man kan for så å prøve å henge på halen inn. Ingen av de "raskere" lagene kjører dette prinspippet. Her er halen en aktiv del av laget hvor man hviler, spiser og kommer tilbake. Har et lite inntrykk av at det er et stort nederlag å legge seg på halen hos oss...? Selv lå jeg på halen i fjor og hadde et bra comeback etter Lillehammer. Dog var erfaringen at jeg ventet litt lenge med å gå inn  rulla. Man kan gå ut og inn av denne mye oftere er min mening. Forøvrig tror jeg vi har en bedre mulighet med en rulle og en hale. Med 2 lag i aktiv bruk så er det i praksis en hale hvor du er overlatt til deg selv bak begge lagene. Dette synes jeg ikke har vært noen god løsning ihvertfall.  For min del håper jeg vi kjører storrulle med hale så mye som mulig av turen!

Espen Narums bilde

Vil bare minne om at selve Gudbrandsdalen går unna på 3-4 timer. Hvis noen er redd for at de ikke får lov til å være med å bidra er det rikelig med tid (12-13 timer) å gjøre det på.
Uansett vil det være en fordel for alle å ha en jevn og sterk rulle foran, det vil på den måten bli mindre rykk og nappkjøring noe som vil gavne hele laget og spesielt oss slitne på halen.
 
Hyggelig tur? Jeg for min del forventer ingen hyggelig tur. Jeg forventer kun slit, vondt, kvalme, vanskeligheter med å ta inn næring osv. Dette vil så forhåpentligvis ende opp i en enorm opptur etter målgang på Løren og ny pers ned på 15-tallet

Hadde jeg ønsket en hyggetur hadde jeg syklet med + 20 laget

For øvrig skal kapteinene ha diktatorisk makt i feltet og de må vite å benytte seg av den!

EspenN

Stian Gjones bilde

Hei.

Hvis alle sykkler det kroppen er god for ,så får vi se !!!!!!!!!!!!!!! =)

Vennlig hilsen
Stian Gjone

Ottar Henangers bilde

I en gruppe med supermosjonister som oss vil det alltid være varierende personlige motivasjoner som ligger bak en tur som DSSP. Personlig synes jeg Frank sin målsetning ifjor er den beste til nå. Om jeg husker rett så ville han bare ha noe å skryte over på puben. 

 
Målsetningen til årets Rye 16 er vel todelt:
 
1. Sykle på kortere tid enn 15:59:59
2. Ta 5-kvinnerspokalen
 
Begge målene krever at vi sykler som ett lag for hverandre slik vi alltid har gjort. Men nivået på målsetningen er nå på ett slikt nivå at det blir hardere enn noen gang. Skal vi klare dette er vi nødt til å utnytte alle ressursene i laget maksimalt. 
 
Utfordringen til kapteinene på laget er at vi er ulike personer med ulik kapasitet og dagsform. I det ligger det at enkelte ikke vil være i stand til å "bidra" i front like mye som en annen. Den beste strategien blir den strategien som utnytter maksimalt den enkeltes bidrag slik at lagets målsetning nås. Heldigvis er det opp til våre kapteiner å stå for dette.
 
Utfordringen til den enkelte er å selv finne ut om man er en belastning for laget eller om man kan bidra. En belastning for laget blir man idet øyeblikk den personlige målsetningen blir viktigere enn lagets målsetning.
 
Selv så håper jeg å få delta i seiersrusen sammen med resten av laget når vi er kommet inn sammen i mål. Det er ingen andre jeg heller vil dele den følelsen med.
 
 
 

 

Mvh/ Ottar

Veldig bra sagt Ottar!

Om jeg ikke er en av de "utvalgte" 16, har jeg uanset planer om å bidra der jeg kan, så lenge jeg kan.  Å bruke de sterke på den nevnte strekningen mener jeg er å utnytte laget maksimalt.

Som en kjent trønder tidligere har sagt: "De' haindle om å spæll kvarainner go'", og nettopp det skal vi gjøre neste lørdag, unytte det de forskjellige rytterne er gode på. En gruppe stabile tempohester, som sørger for jevnt og godt tempo nedover dalen, sørger for at andre igjen har mer å bidra med når det blir mer kuppert fra Lillehammer. Tror tidligere nevnte Eggen kaller dette for SAMHANDLING. Alle bidrar mot et felles mål.
Som enkeltspillere var aldri RBK på høyde med store europeiske lag, men som kollektiv slo de også de største. På samme måte er det ikke mange superryttere i laget vårt, men som kollektiv kan vi klare å oppnå målet som er satt.

 

Skall forresten prøve å lære meg en ny sang før DSSP. Håper på varmt vær, og da er det litt dumt å synge "Hva har du lagt i møssan........"
Noen som har tips?

Geir Ove

Jon-Ivar Lunds bilde

Linux Registered User # 195305

Espen Narums bilde

Det er bare å ta det innover seg med en gang. Vi kommer til å få et stort frafall i år. Det er ingen vits i å lulle seg inn i en drøm om at hele laget skal til komme samlet til mål.

Alle som meldte seg på 16-timerslaget i år var og er klar over at hovedmålet er 15:59.

 

EspenN

Vi har snakket om å toppe laget  tidlig i vår. Grunnen til at det kommer opp nå er at vi ser at laget er for ujevnt til jeg tror at hele laget vil holde farten oppe nedover dalen.  Det vil gi en jevnere høy fart å toppe laget på denne strekningen.  Det var her vi kjørte sakte sist år.  Antagelsen er at de sterkeste rytterne vil være i stand til å holde farten bedre oppe på denne strekningen. Vi har noen ryttere som er sterkere inn resten av laget.

Målsettingen er klar

1. Sykle på  15:59:59
2. Ta 5-kvinners pokalen

Merk at hovedmålsetting er å sykle på 15.59.  Farten vil derfor ikke tilpasses jentene men jentene må tilpasse seg farten for å nå målet på 15.59. Minner om at det er et annet lag som skal kjøre på 17 timer.  Det er ingen krise om vi kommer ned på 16 tallet, men da skal det være fordi værforhold gjør at vi ikke greier det. Det er selvfølgelig vær forbehold.  Vi vil være avhengige av at vil ikke har for mye motvind. Regn bør vi kunne takle.  Andre forhold som kan gjøre at  det å toppe laget er en dårlig ide er sidevind i dalen. Fordelene vil være at vi kan få jevn kjøring i rulla og at ingen har problemer med å gå rundt i rulla og derfor ikke søker lavere fart.  

Jeg ser det ikke som et tap å ligge på halen.  Vi er et lag og bør tenke på hvordan vi kan få med flest mulig ned på denne tiden.  Å toppe laget kan være bra for å få ut mest mulig av alle.  Tipper det ikke blir noe latmannsliv å ligge på halen heller. Av de som skal ligge i rulla er det ikke sikkert alle skal ligge hele tiden. Det vil sikkert bli nødvendig å bytte inn folk. Halen må også organiseres for å få en billigst mulig tur ned.  2 sterke ryttere må ligge å styre halen.  Tenker at jentene her kan reserveres gode plasser  på grunn av lag -pokalen. Det eneste kravet til de som ligger i rulla er at de greier å holde høy fart, kvinner eller menn.

Minner om at vi er avhengige av å kjøre jevnt.  Dempe farten i bakkene og kjøre fort på sletter og nedover. 

Personlig vil jeg se det som en seier om laget kjører på tiden vi har bestemt selv om jeg ikke greier å være med i mål.  Tenker at alle som har vært med på å dra laget bidrar til at laget kommer inn til målsettingen.

Bra at du tar det opp Marit og takk til alle som har kommet med innlegg.  Vil også takke for støtte til lagledelsen.  Tror det kan bidra til at vi kan handle som en enhet.