Du er her

Kjedekjøring uten luker

Per Christian Dæhlins bilde
Forum: 

Klarer vi å elimimnere luker i kjedekjøringen vår så sparer vi krefter. Farten vil gå opp og pulsen vil gå ned. Ingenting er som et kjede hvor alt flyter glatt og man får en følelse av å fly lavt :-)

 

Skal man bli flink i kjedekjøring så må man, som Geir ofte sier på trening, kjører for rytteren bak. Gir du ham en god reise så får du selv en god reise og kjedet flyter bedre. Det er også viktig å gi hverandre tilbakemeldinger underveis. Spesielt når noen kjører bra. Det er mye lettere å gjenta en riktig bevegelse enn det er å rette på en bevegelse som er feil. Når man gjentar en bevegelse mange nok ganger så blir den automatisert. La oss sørge for at vi automatisering mest mulig riktig kjedekjøring.

 

Men for å kjøre riktig så er det viktig at alle skjønner dynamikken i et kjede. Og det innebære å skjønne hvorfor luker oppstår. Det er faktisk ofte slik at en som ender opp med en luke ikke har lagd den selv. Tenker ikke alle på rytteren bak så flytter man luker bakover i rekken og til slutt er det en eller annen som uforskylt ender opp som svarteper. Sitter man uheldig plassert i forhold  til lukene som oppstår i kjedet så kan man bli kjørt helt i senk.

 

Slik oppstår gjerne luker ved kjedekjøring

 

Luker i venstre rekke

I venstre rekke så oppstår luker oftest på grunn av feil fartsregulering i fronten. Har man et lag som kjører i f.eks. 31 km/t så vil venstre rekke kjøre i 30 km/t og høyre i 32 km/t.

 

Når fremste rytter legger seg over i venstre rekk så har han en fart på 32 km/t. Senker han den til 30 km/t så vil tiden han bruker på det bli til en luke på 2-3 meter. Lukker rytter nr 2 den luken så blir det luke bak ham igjen. Når man legger seg over må man et lite øyeblikk ned i under 30 km/t slik at mann nr 2 får kontakt uten å måtte lukke en luke. Da kan rekken kjøre jevnt med 30 km/t.

 

Hvis fremste rytter senker farten for mye så vil den neste rytteren måtte senke farten for å tilpasse seg. Det kan føre til bremsing og farlige situasjoner bakover i venstre rekke. Og ganske sikker luker når neste rytter legger seg over og senker farten slik han skal. Mann nr 2 vil ganske sikkert klare å få kontakt med hjulet hans, men bak ham blir det gjerne luker.

 

Fartsreguleringen når man legger seg over i venstre rekke er vanskelig. Vi bommer alle av og til. Det er viktig å tenke på mannen bak. At man skal kjøre slik at man gir mannen bak en behagelig reise. Og det er viktig at man gir hverandre tilbakemeldinger på vekslingene. Og ikke glem å gi ros når noen kjører bra.

 

Luker i høyre rekke

I høyre rekke kommer lukene gjerne på to forskjellige måter. Den vanligste er at en rytter øker farten når han kommer i front. Det er ikke uvanlig at enkelte ryttere øker farten når man kommer i front. Intensiteten skal opp litt pga. vindpresset og det kan være vanskelig å holde igjen farten. Uerfarne kan også tro at det er riktig å gjennomføre et raskt skifte over til den andre rekken. Det som skjer hvis man øker farten i front er at man drar med seg mann nr 2, og kanskje også mann 3 og mann 4. Farten øker i rekken, men mann 5 eller mann 6 vil plutselig få en stor luke. åpner det seg plutselig store luker et stykke bak i høyre rekke så er dette ofte grunnen. Problemet oppstår derfor ofte 3-4 mann foran han som sitter med en luke.

 

Den andre varianten er den vanlige sterotypen. En mann er litt uppmerksom ved vekslngen bak og tar ikke helt hjulet til rytteren foran. Men det er ikke sikkert luken kommer foran han som var litt uppmerksom. Er han rask til å lukke luken så kommer kanskje luken bak ham når mannen bak ikke klarer å følge på helt.

 

Under DSSP skal vi kjøre med to kjeder. For at det bakre skal kunne kjøre jevnt, uten bremsing og luker så må vekslingene bak i det fremre kjede gå helt regelmessig uten stopper. Det betyr at fartsforskjellen mellom de to rekkene i det fremre kjede må være helt jevn. Det blir den ikke hvis det er mye luker, så luker i det fremre kjede kan også skape problemer for de som ligger bak og ikke en gang er en del av kjedet. Men dette er nesten er tema for seg selv.

 

Det er som er viktig er at alle tenker på rytteren bak seg og kjører for han. Og husk å gi hverandre tilbakemelding på kjøreingen. Spesielt når noen kjører bra.

 

per chr.

 

 

Espen Narums bilde

AMEN

 

EspenN

Rye 17

EspenN

Lars Olav Skårbergs bilde

Ytterligere en grunn til luke i venstre rekke: Ved skifte fra front til venstre rekke vil man nødig se bakover for å sjekke når bakhjulet går klar av sykkelen i venstre rekke, fordi man kan vingle og fordi man blir uoppmerksom forover. Dere erfarne veksler perfekt over på gefühlen. Vi uerfarne som ikke har opparbeidet veksling på refleks kjører gjerne for langt fram i front med luke til følge, for å være sikker på at vi ikke legger oss over for tidlig med risiko for å treffe forhjulet til den som ligger foran i venstre rekke. Dette synes jeg var fint løst i L-40 der første i venstre rekke sier "Ja" i det bakhjulet på rytter i front høyre rekke akkurat passerer/går klar av forhjulet. Så glir rytter i front over i venstre rekke på dette signalet. Det bedrer sikkerheten, gjør det enklere i front og man unngår en av situasjonene der luker oppstår. Etter å ha trent med litt forskjellige grupper har jeg lagt merke til at ikke alle har lagt inn denne rutinen.

Lars Olav

Vi brukte dette delvis også på fjorårets 19-timer. Jeg synes også det fungerer bra. Ikke sikker på hvorfor det ble borte i fjor, men det burde absolutt tas opp igjen i år.