Du er her

Nordmarka Rundt 2011

Geir Pettersens bilde
Forum: 

Gratulerer med bra gjennomført Nordmarka Rundt!

En stor takk til følgebilmannskapet som hadde anledning til å være med. Dere gjorde en topp innsats!

 

Oppsummering av rittet:

 

Starten gikk "litt" fort. Det ble luker bakover i feltet, og for å ikke rykke til og sprenge absolutt alle på halen holdt jeg litt igjen og kjørte luka inn gradvis inn i Sinsenkrysset. Kjøret fortsatte fram til omkring Storo. Jeg hadde en pen liten topp der på 96% av maksimal intensitet, og et snitt på ca. 93% de første fire minuttene. Jan Erik måtte plutselig slippe, og det tror jeg flere andre som startet på halen måtte også. De som synes dette ble litt i overkant kan ta det med ro, starten på Randsfjorden blir helt annerledes (kontrollert bakke i starten, alle skal med opp). På Mjøsa lar vi XP seile gradvis avgårde og vi skal prøve å ikke sprengåpne så voldsomt. 

 

Mye bra kjøring og topp innsats bortover Ring 3 og fram til Sollihøgda. Vi lå ca. 1:00 foran tidsskjemaet (NR 2009) ved starten på Ringeriksveien. I bunnen av Sollihøgda var vi enda litt mer foran. 

 

Opp bakken gikk jevnt, kontrollert og akkurat så raskt som planlagt. Vi senket farten ørlite da vi fikk melding om at flere måtte slippe. Kåre klarte da å kjøre seg opp igjen, super innsats! Mot toppen tok vi ut ryttere for å sitte igjen med en liten rulle nedover. Taktikken fungerte veldig bra. Vi fikk noen luker innimellom, men det ble kjørt godt og raskt. Dessuten gjorde det at flere fikk hvile seg på halen. Ved Sundvollen var vi ca 2:00 foran skjema. 

 

Så kom partiet med dårlig asfalt. Laget fungerte tilsynelatende godt, men hele veien herfra og inn tapte vi tid til skjemaet. Mulig det ble kjørt litt for forsiktig i noen av bakkene eller at folk begynte å bli slitne, jeg vet ikke. Ved langing var vi omtrent akkurat på skjema.

 

Langingen gikk svært bra. En stor takk til mannskapet her, Jo og Jarleif!

 

Synes vi kjørte godt hele resten av veien inn. Det var tunge vindforhold og vi tapte stadig tid til skjemaet. Desto bedre da at vi klarte å hente inn igjen Tempoen. De må ha feildisponert kreftene eller noe. Vi bestemte oss for å ligge bak Tempoen oppover Gjelleråsen og helt inn. Mulig vi kunne kjørt forbi dem, særlig nedover Trondheimsveien hvor det tidvis gikk temmelig rolig. Forbikjøring ville imidlertid vært risikabelt på vått føre og med mye trafikk. Dessuten ville de uansett slått oss på tid.

 

For min egen del fungerte det meste bra fram til langing. Fikk litt stive bein etter stoppen i Jevnakerbakken (hjulet hadde løsnet). Deretter ble det bare verre og etterhvert ble det kramper også. Halesjefplassen var tung i dag med all sidevinden. Brukte dessuten masse krefter på å avvise enkelte ryttere som blandet seg inn i laget. Unnskyld til dere som synes det ble litt mye kjefting til tider, men det kokte litt over da samme rytter kom opp på siden for minst 12. gang etter å ha fått utallige bekjeder om å legge seg helt bakerst på halen. Lot til slutt enkelte utenforstående ryttere komme inn i rulla, og flere av dem fungerte veldig godt (bl.a. Thomas, han burde kjøre med oss flere ganger).

 

Noen data:

Tid 4:02:28

Snittfart: 36,3 (1 km/t dårligere enn 2009, 0,5 km/t bedre enn 2010)

Maksfart: 85,6 km/t (tviler litt på at det stemmer)

Makspuls: 96%

Snittpuls: 83%

 

Med den vinden vi hadde i dag skal vi være godt fornøyd med gjennomføringen!

 

 

Tarjei Lægreids bilde

Generelle betraktninger:
- Bakkekjøring: Her betraktes Sollihøgda, Klekken, Jevnaker, Grua og Gjelleråsen som bakker. Vi kunne kjørt langt raskere i bakkene, men det ville gått på bekostning av antall ryttere. Det er alltid en avveining her og vi kunne nok fått en bedre tid som lag om vi hadde kjørt på mer her. Dog er det positivt for laget og den enkelte at mange sitter med inn.

- Kneiker: Dette fungerte dårlig i dag. I enkelte kneiker sakker vi farten før vi kommer inn i kneika. Dette medfører at hele laget mister verdifull fart og skaper også luker og unødvendige oppbremsinger bakover i laget. Vi skal kjøre hele laget inn i kneika før vi "naturlig" senker farten og kjører kontrollert opp. I dag måtte det bremses opp bakover i rekkene. Neste ritt (Randsfjorden) er preget av kneiker hele veien og et godt resultat her avhenger av at vi kjører disse bra.

- Halen: Generelt godt kjørt! Vi holder to rekker og folk kjører inn i rulla som de skal. Dog har vi noen større uromomenter blant annet fra eksterne Rye-ryttere. Her er det viktig at de som sitter på halen gir klare beskjeder om at de skal holde seg bak halen dersom annet ikke er avtalt (vet at noen gjorde dette i dag, bra jobba!). Dette er det vanskelig for halesjef å styre.

Stakkars meg! I dag hadde jeg en særdeles dårlig start på arbeidsdagen. Jeg har forfektet nitt syn om en roligere start på ritta våre. På Enebakk Rundt ble det i etterkant sagt at vi kunne ha startet hardere. Heldigvis for meg var starten behersket ogjeg klarte  å karre meg med. Min tilbakebetaling til laget vat at jen unntak av 5 minutter satt nonstop i rulla fra etter Strømmen til mål.
I dagens ritt ble vi skutt ut av en kanon, og vi på halen måtte nærmest gå i kjelleren for å henge med. Og det ble ikke bedre for meg at tempoet ble opprettholdt til Storo og videre utover Ringveien. Lårmuskulaturen min ble sprengt. Ved Bekkestua gikk jeg inn i rulla, holdt kun i to runder, så var det bye, bye til dere. Med smadret lårmuskulatur var rittet ødelagt for mitt vedkommende, og jeg kom i mål, bl.a. sammen med Jan Erik, en halvtime etter dere. Dagens ritt opplevde jeg som pyton. Jeg har sagt det mange ganger før, og sier det igjen: Det må da være bedre å legge igjen ett minutt eller to i starten, alle syklistenes muskulatur blir innkjørt, d.v.s at blodårene i mukelaturen forstørrer seg og transporterer mer okygenrikt blod, og så kan man sette i gang arbeidstempoet uten at blodårene er stinn av melkesyre. Med en slik åpningsstategi mener jeg at alle gutta blir med utover i løpet (ikke som i dag der mange faller fra den første mila) og kreftene er inntakt når jobben gjøres gjennom hele rittet. Og jeg mener helt klart at da vil sluttresultatet ble enda bedre.
Også i Mjøsa Rundt i fjor mener jeg vi hadde for stort åpningstempo. Men jeg klarte å henge med, og var vel i rulla mer eller mindre hele veien fra et par mil.
 
Nå mener jeg at lagledelsen må ta et valg om hva som skal være åpningsfart-strategien i de resterende rittene fremover t.o.m. T-O. Blir det relativt sett som i dag eller blir det helt klart roligere. Denne stategien er grunnlaget for hva som blir mine valg frem til T-O. Går de for mye roligere fart så vil jeg ha en garanti for at blir gjennomført.
 
PS! Riktig at jeg ikke har vært på mange fellestreinger hittil i år (hektiske dager), men har trent mye på egenhånd i vinter og vår.
 
M.v.h.
Stein
Mannen som alltid står frem med sine synspunkt
Geir Pettersens bilde

På Randsfjorden er det rolig masterstart ca. 500 m før en mellomlang oppoverbakke. Bakken kjøres kontrollert et stykke under terskelintensitet og slik at alle bør klare å være med opp. Deretter setter vi gradvis fart og holder konstant høyt tempo i lett terreng resten av rittet.

 

På Mjøsa kommer vi til å slippe Expressen allerede i starten for å unngå trekkspilleffekt for folkene på halen. Rulla skal settes rolig og kontrollert igang. Alle må imidlertid regne med at det vil gå veldig raskt de første kilometerne. Årsaken er løypeprofilen (nedoverbakke). Vi skal imidlertid ikke ligge oppe i sone 4 og 5 slik enkelte av oss gjorde i dag.

 

Tror det vil passe deg og flere andre bra, Stein.

 

 

Her ser dere noen bilder som er tatt 200 meter etter start. Noen hadde en tung jobb ned mot Sinsenkrysset.

 

http://www.flickr.com/photos/49792389@N04/sets/72157626660353043/

 

-glenn-

Jeg var Søndag med på mitt første ritt i Nordmarka rundt.Skulle starte med Rye XP, var  blitt forespurt om å være med av Henrik Oftedal. Blei tatt litt på senga i starten,det var visst om å gjøre å være første mann til Sinsenkrysset. Fikk aldri koblet meg på xp gruppa, havnet uheldigvis i gruppa til Rye 15.Noe jeg på forhånd trodde var greit. Fikk beskjed av halesjefen om å legge meg bakerst, noe jeg gjorde. Men som urutinert landeveissyklist,var jeg ikke klar over at jeg måtte ligge bakerst hele tiden. Beklager dette på det sterkeste.Fikk ikke noe info om dette, men skjønte etterhvert at dette bare gjaldt for meg.Vi fikk stadig nye ryttere i pulja som etterhvert fikk være med i rulla. Men jeg  beholdt min plass bakerst og fikk en rolig søndagstur i sone 1, Nordmarka rundt. Synes det er på sin plass å svare på innlegget, da jeg forstår at det er meg det blir skrevet om her,men 12 ganger var vel å ta LITT MYE i Geir Pettersen.

Med hilsen terrengsyklist  Terje Bjerkrheim.

Geir Pettersens bilde

 

Hei Terje!

 

Det var absolutt ikke meningen å framstå som ufin eller kjeftete, og det er overhodet ikke meningen å henge deg ut på noen som helst måte. Beklager hvis du fikk en lite hyggelig opplevelse. Før start var det flere andre helt ukjente ryttere som aldri hadde kjørt ritt før og som ønsket å stille seg opp midt i vårt lag. Disse ble pent bedt om å starte bak laget.

 

Jeg så på et bilde rett før mål at du fortsatt hang med, så det er tydelig at du er godt trent og ville hatt mer enn nok å bidra med. Poenget er bare at vi ikke tar helt ukjente ryttere inn i rulla når det går såpass intensivt som det gjorde den første timen av Nordmarka Rundt. Utover i rittet tar vi av og til inn folk hvis det er behov for det, hvis de har erfaring med rullekjøring og hvis vi ser at de kjører jevnt og trygt.

 

Hvis jeg husker riktig tok vi inn fire "eksterne" ryttere i rulla etterhvert. En av dem er en XP-rytter vi kjenner godt fra før. De øvrige ble plassert rett i nærheten av erfarne ryttere fra vårt lag, som ble bedt om å justere kjøringen hvis nødvendig og eventuelt ta dem ut av rulla igjen.

 

Med vennlig hilsen,

Geir Pettersen