Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Velt og uhell
Av Lars Åge Hjelseth, 29. mai 2011 - 12:27
Forum:
Dessverre kom ikke alle unna velten etter ca. 7 km av Randsfjorden rundt uten skader. Lasse hadde ikke sjans til å styre unna alle foran som hadde veltet og gikk selv i asfalten med den følge at overarmen brakk og en skulder gikk ut av ledd. Rakel fortsatte med oppskrubbede knær og klær og forslått hofte. En eike ble fikset slik at Hans kunne fortsette.
Vi må snakke sammen om hva som forårsaker slike situasjoner og gjøre vårt for at å minimalisere sjansene for at det skal skje igjen. Følgene kan bli dramatiske.
Se forøvrig min blogg om lille35 og rittet.
Lars Åge Hjelseth
- Logg inn for å skrive kommentarer
mine observasjoner.
Jeg var langt bak i feltet da dette skjedde og frem til velten opplevde vi trekkspillkjøring der bak. Virket som farten på de som lå foran varierte mye, så jeg tror vi kan trenge å repetere følgene;
- Hold jevn avstand til de foran, og rull aldri opp på siden av deres bakhjul
- Tett luker rolig, slik at de bak henger jevnt på. Det skal ikke være nødvendig å tette luker så raskt at du må bremse for å redusere tempo når du kommer frem
- De foran må øke tempo litt på vei inn i oppoverbakker, så de bak ikke må bremse opp sin fart
- Hold alltid fokus fremover og vær konsentrerte
Veldig synd at Lasse ikke kunne bli med på den flotte turen rundt fjorden.
Selv om rullekjøring ikke er en akademisk øvelse...
Er det av og til nyttig å på forhånd tenke gjennom gode teknikker for flyt og samspill. Sikkerheten kommer som en følgekonsekvens av at rutinene etableres som ryggmargsrefleks som opprettholdes når kroppen presses mot maks.
Trist at dere hadde en såpass alvorlig velt, jeg så Rakel hadde en diger kul oppe på venstrebeinet så det kommer ikke til å bli godt til uka. God bedring til alle sammen.
Jeg har tidligere laget en artikkel http://www.sportsklubbenrye.no/node/14121 som er ment å oppsummere beste praksis på rullekjøring. Alle grupper har sin individuelle tilpasning og de "proffe" gruppene er mer selvregulerende. Uansett er det sikkert et og annet vi alle kan bli bedre på men dette er ment som et utgangspunkt. Det kan være en fornuftig investering av 5 minutter.
Nå blir det vaskeøkt for min del mellom regnbygene.
/espen
Hei folkens da har jeg
Hei folkens da har jeg endelig kommet i mål etter et av tidenes lengste Randsfjorden Rundt. Jeg ble skrevet ut i dag etter først å ha ventet på en status på gjøvik hele lørdagen, for så å bli sendt hjem i 21:30 tiden, med ny avtale søndag morgen på diakonhjemmet. Etter en veldig vpnd natt hjemme med (skulle det vise seg) halve skulderen ut av ledd og resten knust kom jeg endelig i kyndige hender. Operasjon ble utført på en tilfredsstillende måte ved at de ha plukket frem bensplinter og skrudd sammen disse med 9 skruer og en stålplate.
Sesongen min er helt sluttkjørt og jeg må konsentrere meg om å trene opp bevegeligheten i venstreskulder mest mulig.. Jeg håper dere som lag når de mål vi har jobbet mot hele sesongen, og håper at vi også har lært at dette var en velt som ikke burde ha skjedd. Foranledningen var veldig nappete og ujevn kjøring i fartsrekka. Når man tetter en glippe må dette gjøres rolig og ikke ved å nappe til så man må klinke inn bremsen rett etter på. Da kommer trekkspillet og før eller siden blir det velt. Vi var mange som gikk ned i vår velt dette kunne gått ennå verre, men for meg var det ille nok.
Meget Vond sykkelhilsen
Lasse
Du får ha en veldig god
Du får ha en veldig god bedring, selv om det sansynligvis er en lang prosess du skal gjennom fremover nå .............. så får vi satse på den går "fortere en fortest" ...
~Fuji~
God bedring Lasse
God bedring Lasse. Jeg var ikke med på RR pga sykdom, men dette må vi lære av som lag. Jeg tror og håper at alle på laget er godt kjent med teorien i kjedekjøring, det er imidletid ikke alltid like lett å omsette teori til praksis. Jeg tror derfor at denne episoden kan, gitt at vi tør å snakke om hva som egentlig skjedde, gi oss innsikt og forståelse i hvordan vi ikke skal kjøre. Det er mye enklere å lære av spesifikke hendelser enn det generelle. Jeg synes også Espen sitt innspill om å diskutere på forhånd hvordan vi forholder oss til situasjoner bra.
Jeg har selv bare 2 år i faget kjedekjøring og er mange ganger veldig usikker på om jeg holder riktig fart i overgangen mellom farts- og transportrekka, usikker på om jeg skal spurte frem for å tette luke etc. Uten klare tilbakemeldinger og råd blir jeg ikke bedre. Lars Åge prediker på hver eneste trening at det skal være 1,5 km forskjell, men til tross for det opplever jeg mange treninger med 3-4 km forskjell, tempodrag for å tetteluker etc. Jeg er i tillegg av de svakere fysisk i gruppa og må virkelig jobbe for å henge med på tempodragene i kjedet. Det tar mye energi og verst av alt er at det gjør meg usikker på hvor tett jeg tør å ligge på han foran, noe som igjen skaper luker.
Jeg ser at noen lag setter sammen lag med faste plasseringer, jeg vet ikke om det løser problemet, men det kan iallefall sikre at vi får en jevnere fordeling av erfarne og nye ryttere i tillegg til å fordele stor/liten rytter. Det skaper i det minste en forutsigbarhet og visshet for hvordan han foran kjører.
Velten på RR kunne fått enda større konsekvenser - for Lasse er konsekvensene store nok.