Du er her

Fusk i styrkeprøven. Blant annet ligge på hjul etter bil.

Erik Sandness bilde
Forum: 

Da jeg syklet styrkerprøven helga som var så jeg flere tilfeller hvor ryttere og gjerne flere i slengen lå på hjul etter bil og noen av dem helt åpenbart var følgebiler.

To av dem var ikke til å ta feil av. Jeg så laget suse forbi. Noen hundre meter bak kommer følgebil med to - tre ryttere tett på hjul etter.

Detter er IKKE lov!  Det står utrykkelig på styrkeprøven nettside.

Ellers kunne følgebilsjåføren for laget mitt ifjor fortelle at han spotta en gruppe syklister som ble skyssa i bil over Hjerkinn med sykler på taket!

Noen erfaringer/opplevelser med fusk i styrkeprøven og andre turritt her?

Erik Øystein Johansens bilde

Kommentar fra Adressa_ CK Victoria I, her like nord for Berkåk. To ryttere slipper gruppen og "hviler" bak en av lagets servicebiler før de blir trukket opp til feltet igjen. Foto Glen Musk Sjekk Ck Victoria sine litt avslørende bilder her. Men får dette noen konsekvenser? Neppe. Bildet er fra Berkåk og rittleder fulgt DSSP først fra Ringebu... Det er en skam spør du meg.

 

Erik

Reidar Onarheim Selvigs bilde

Generelt bør man melde i fra om fusk til arrangøren selv om det dreier seg om et turritt.  Hvis mange melder ifra,  så må arrangøren ta hensyn til det og fristelsen til å jukse blir kanskje mindre?

 

Det finnes dessverre juksemakere over alt,  også i mosjonsidrett.

 

På 80-tallet ble en av Bjørkheim-brødrene disket i Birken for å ha gått med ureglementert pakning i deler av rennet. Uten disk ville han ha vunnet klassen.Den gangen var det 5,5 kg som gjaldt og det var var helt klart lettere å gå med tom sekk (eller med pute) som noen faktisk gjordre.

Disken medførte at merketida ble endret og at jeg fikk merke og diplom tilsendt i posten noen uker senere.

Denne episoden har nok gjort sitt til at folk ikke slurver med sekk og innhold. Det hjelper og skal hjelpe å melde fra!

Klassisk hilsen Reidar

 

 

Willy Hugo Nordness bilde

Juks og fanteri florerer nok desverre, det å bli kjørt opp til rulla bak en bil er jo såpass normalt og "flytende" innen sykkel at det stort sett blir oversett av de fleste tror jeg (?)

Greit etter tekniske problemer sies det, så gjelder det jo bare å tøye litt på begrepet "tekniske problemer" !

Det å bli lemper INN i en bil mens problemet fikses og kjørt opp er jo også en måte,

langing fra bil er jo også ulovlig, men gjøres over en lav sko,

tekniske biler som sperrer i bakkant slik at bakenforliggende lag ikke kommer forbi osv-osv-osv,

det er nok massevis å ta tak i ................................. hva med dop kontroll feks?

 

Personlig så vet jeg om 3 stk som ble kjørt i minibuss fra Stange til nesten Minnesund i 2008,

dette var ikke folk som på noen måte kunne vinne noe som helst, de stillte i raskere en 6t gruppa fra Lillehammer,

men de var langt fra trent til i det hele tatt sykle distansen, derfor (sansynligvis) denne løsningen,

og jada, de finnes enda på resultatlistene !

Men så lenge de som arrangerer har som hovedmål å vokse så stor som mulig på kortest mulig tid så blir nok det meste annet hengende etter, det er nok viktigere å bli populær enn å følge reglene og dermed diskusjoner og mulig negative komentarer.

Var det noen som sa "TURritt" ............

~Fuji~

hans jacob nordhovs bilde

 I klassen min, M 50-54 hadde "klassevinneren" en snittfart til målepunkt 2 på  60 km/timen, godt gjort når han atpå til syklet alene, ATEA som lag lå nok godt under . Skjønner ikke helt hvorfor man stiller i konkuranse, for så å sitte i bilen  i perioder..? Å eksponere seg sånn med fult navn

PS:Han er ikke klassevinner lenger

 

Hansj