Du er her

Tubular eller Clincher på DSP

Carl Jacob Sommerfelts bilde
Forum: 

Har noen noen synspunkter på bruk av pariser eller vanlige dekk i forhold til Trondheim - Oslo? Hva er det mest vanlige å kjøre med? Tubular er jo relativt punkteringssikkert, men når distansen blir så lang er jeg litt i tvil. Debuterer på distansen i 2013 og er så smått igang med å bygge ny sykkel til det. Skal bestille Zipp 404, så det gjelder å velge riktig første gang....

Min mening er at man kjøper bare ikke clincher til flerfoldige tusen kroner som på toppen av det hele veien nesten halvkiloen mer en tubularvarianten. Øv litt på å lime (ikke sett det bort til verksted) og ha eventuelt med ekstra dekk på sykkelen. Vittoria PitStop vil tette en punktering i de fleste tilfellene. Når den ikke tetter, så ville heller ikke det ha hjulpet med clincer da dekket også er ødelagt. Skal du kjøpe 404 er det bare tubular som gjelder.

 Du kan også sprøyte inn 15-20 ml med latex-guffe i dekket før du pumper om. Da punkterer du ikke før dekket flerres opp.

Jon-Ivar Lunds bilde

La oss ikke glemme den slangeløse clincher varianten. Føreløpig er utvalget ganske dårlig, men da slipper du jo å bruke tid på å velge. Kjørte med Fulcrum Racing 3 2-Way Fit hjul og Hutchinson Fusion 3 Road Tubeless Dekk hele sesongen og kommer sikkert til å gjøre det samme neste år, dog kanskje med et noe vassere hjulsett.

Linux Registered User # 195305

Willy Hugo Nordness bilde

Smaken er som baken ......... og Ken har veeeeldig tung luft hjemme :-)

 

tror jeg har etterlatt nok av folk i forskjellige grøftekanter opp gjennom åra til aldri selv velge pariser selv,

tror jeg har ventet i nok nedoverbakker på folk som har klemt på et "halvlimt" dekk etter punktering

til aldri velge pariser selv!
 

Og hvorfor bare må det være pariser for å trille ned fra Trondheim på 18-20 timer feks,

hysteri kalles det :-)

~Fuji~

 Mye enig i det Willy, men vi snakker 404 og da er clincher som å kjøpe Ferrari med boble-motor! Om man trenge 404 eller lignende er en heeeelt annen skål :). 

Willy Hugo Nordness bilde

Skjønner :-)
Det er bare skøy å understreke litt, men at det er en vektforskjell er det jo liten tvil om, men den er mye mindre en

man aner, det spørs bare HVA du legger til grund for utregningen, hjulsettet i seg selv eller plusses det også på det du MÅ ha med for å overleve en punktering ............... og ikke minst plassen det tar!
Har du prøvd å drasse med deg to dekk som reserve feks .............. + punteringsspray,

bare her har du pasert godt over halvkiloet ekstra, kan ikke regnes direkte over siden disse tingene

ikke påvirker den ufjæra vekta, men dog, det å ha alt man trenger i en følgebil,dobbelt hjulsett og full pakke på alt

er noe helt annet en å overleve helt på egenhånd :-)

 

Det blir litt som han som sto på en ikke helt ukjennt butikk og handlet flaskeholdere i carbon til 1500 spenn,

"for å spare vekt" sa han .................................... mannen var nok godt over 100 kg!
Utrolig hva "bare MÅ ha" effekten kan gjøre med en lommebok :-))

~Fuji~

Espen Fossheims bilde

pariser som gjelder så frem du ikke kjøper den svindyre firecrest clincher modellen som kom i fjor. Men på vanlig 404 er det pariser som gjelder. Vittoria Corsa Evo SC er tingen om dagen da den gamle Evo CX har det med å slippe litt lett ved vått føre. Den nye gummien er mer sicky men tåler fremdels 200 psi. Det er ikke mye, om noe, som ruller bedre.

 

Om man trenger det er en helt annen sak.

 

Jeg har knust minst et par Zipp 303 med mine 78 kg så sørg for å gå for å gå for den forsterkede varianten hvis vekta er en del høyere enn dette.

 

Liming er en kvasivitenskap som heller opp mot galskap og overtro.

Pump opp dekket til 200 psi og la de ligge en dag eller to. Slipp ut en del luft, sett bena under og dra det opp så det strekkes godt. Gjenta 360 grader rundt.  Lim dekk og felg. Bruk riklig men ikke for mye lim. Vittoria Mastik eller Vredestein = Vittoria. Vent til dagen etter. Lim dekket en gang til å la tøre i 15 min. Faenskapet lar seg nesten ikke løse opp av noen løsemidler og setter seg stort sett over alt. Aceton, nå også på biltema, klarer oppgaven inkludert KLISTREMERKENE PÅ ZIPP HJULA = ulekker farge. Dvs, vær særdeles forsiktig med det løsemiddelet som dessverre er det eneste som gjelder den den limeguffa. Strekk og lim et ekstra dekk to ganger. La trøke og strips det under setet. Du kan bruke et svært lett tempodekk til oppgaven. 200 gram. Du kommer trolig ikke til å få bruk for det.

 

Jeg har tråkket i stykker en Zipp krankarm på tur, knukket bakgiret, ramma, setepinnen og 303 hjul. Men punktert har jeg ikke bortsett fra da bakhjulet sprakk i en enorm dump på NR. Det er en av grunnene til at proffene kjører pariser. Men om vi dødlige trenger det stiller jeg meg svært tvilende til. Men det er greit å beherske en heksekunst.

 

/espen

/espen

Eller hvis du er som meg, og ikke får sove om natta bare av tanken på alt styret med liming og venting i dagevis for å bytte dekk, så kjøper du clincher:-) Jeg bruker clincher 808. De triller bedre enn det meste og dersom jeg punkterer en halv time før start i Trondheim, så bytter jeg slange og har fortsatt god tid...

Johan Haugseth

Et par tillegg til det Espen ganske korrekt summerer opp her. Vittoria lager helt OK dekk, men skal du ha virkelig gode dekk til en overkommelig pris så er det Veloflex som gjelder. Til vårklassikerene (ER/NR etc) bruker du Veloflex Roubaix (24 mm) og til T-O Veloflex Extreme (22 mm). Du kan selvfølgelig blakke deg på Dugast og FMB også.

 

Når det gjelder limeprosessen, så er ikke den like ille som Espen beskriver. Et par ekstra tips: 1) Monter dekket på en felg før du pumper til 200 PSI og lar det ligge to-tre dager. Da strekker det seg slik at du slipper tråkke-og-dra-øvelsen som Espen beskriver. 2) Når du limer felgen, er det en stor fordel å ha en hjulrettestativ. Kjøp billigste variant om du bare skal lime dekk. Eller fest en gammel gaffel opp ned. 3) Før du tar lim på dekket, pump i en del luft. Etterhvert som du pumper vil dekket "vrenge" seg slik at innsiden (det mot felgen som du skal ha lim på) peker ut. 

 

Og som Espen helt riktig påpeker: Man punkterer sjeldent med pariser og om man skal ha med seg ekstra dekk, så finnes det sogar Dugast tempodekk som veier ned mot 140 gram. Det er et perfekt reservedekk.

 

Til Johan: Har du planer om å  punktere 30 min før start i Trondheim, så er det bedre at du dropper oppvarmingene og heller sover litt lenger :). Forøvrig er det raskere å bytte et riktig limt pariserdekk med et ferdiglimt reservedekk enn å bytte slange! Har man hatt på for mye lim kan det ta tid....

Ja, hvis jeg kan velge så tar jeg heller 30 minutter søvn enn 30 minutter oppvarming kl 4 om morgenen. Punktere gjør jeg uansett når det passer dårligst, så da får jeg vel heller satse på et velassortert utvalg reservehjul i følgebilen, tubular selvfølgelig!

Johan Haugseth

Fredrik Smiths bilde

Dette liker jeg. En faglig diskusjon på forumet!

 

Midt i blinken for meg, jeg skal gå til anskaffelse av nye hjul, og det blir seffern pariser. Særlig viktig er det med vekt som ligger langt fra et rotasjonssentrum, altså dekk, slange, felg. Dette er vel kjent for alle.

Det er godt å vite at det finnes limekompetanse i gjengen, dette er helt upløyd mark for meg.

 

Og Willy, han 100 kilos-karen som skal ha flaskeholdere i karbon tenker sikkert på regel #4 http://www.velominati.com/blog/the-rules/  (it's all about the bike)

 

 

Når det gjelder å spare sekunder, hvorfor ikke gå for de nye Bont-skoene som er forbudt av UCI? :).

www.bont.com/cycling/products/Specialty/crono/overview.html

Jonas Christensens bilde

I forhold til hva UCI tillater og ikke; Når man løser helårslisens er man vel egentlig pliktig å følge UCIs reglement?

 

(Dette er ment mer som et spørsmål enn en påstand.)

Fredrik Smiths bilde

Skal gram spares, må man velge disse:

http://www.bont.com/cycling/products/Specialty/zero/specification.html

 

De er ikke forbudt, og de veier 170g mot 290 som cronomodellen gjør.

Kanskje vi må ha sånne... Eller hva Willy?!?

Nei, det er vel mest opp til syklisten, ikke om lissene veier mye eller lite. 

(..men det er litt fristende...)

 

 

Willy Hugo Nordness bilde

ja, det er ikke utstyret det skal skorte på :-)
men jeg mener da de punkterer i hytt og pine på tdf, noen sågar flere ganger pr etappe,

litt pussig med disse punkteringsfrie pariserne!

uansett litt artig hver gang alt skal sammenlignes med et nivå og en pengesekk hinsides det noen innpå her vil være i nærheten av noen gang, ikke rart at presset blir stort,

og jæ... kult å se ryttere på forholdsvis gamle alu racere kjøre fletta av utstyrsfrikene, de som glemte kroppen og konsentrerte seg on visa kortet :-))

 

skyt fra hofta.

~Fuji~

Fredrik Smiths bilde

Ja, Fred for eksempel, i Tempoen på Lillehammer Oslo, den mannen er laget av stål. Og sykkelen av rosa aluminium...

 

Jeg har ikke sykkel til 50 000 selv heller, men jeg skulle gjerna ha hatt det! Moro med mye bra utstyr, men rangeringen er og blir slik:

1) Jeg er gira på sykling

2) Jeg er gira på sykkel

 De som punkterer sykler stort sett på Vitoria...

Willy Hugo Nordness bilde

Vi kan no styre og trekke og jåsse i ukesvis her, ikke ofte det er liv på dette forumet :-)

 

Men litt seriøst,
 

Jeg har ikke punktert med dekk og slange på to år, hvis jeg derimot gjør det,

så tar det 5-6 minutter før jeg er igang igjen,

hvor lang tid tar dette med pariser, og stoler du 100% på det nye dekket du da kjører på,

la oss si du skal ned fra Dovrefjell eller Sognefjell for den del....
OG ikke kom å si man ikke punkterer på pariser, bare denne sesongen kan vi jo ramse opp flere,

resultatet blir jo fort DNF.

 

Hvis en person skal sykle ned fra Trondhem på 18-20 timer, selvfølgelig uten å ha satt himmel og jord i bevegelse for

å skaffe følgebil som førstehjelp hele veien, hvorfor er det en fordel for denne personen å kjøre på pariser,

alle må regne med en punktering, hvor mange dekk bør han ha med, gjerne punkteringsspray også el ?
(2 dekk +spray er fort halkiloet for de av oss som ikke svømmer i penger)
 

Hva Fabian Canzellara får gratis for å sykle på skal jo ikke legges noen vekt på når det svares, hehe ..

~Fuji~

 Helt seriøst, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde valgt pariser om jeg skulle ha syklet dssp alene og uten følgebiler. Men kanskje, tipper sånn fifty-fifty. Fordi jo, jeg hadde antageligvis stolt 100% på dekket. Men det er vanskelig å si på forhånd fra soffan, før det er montert. Uventede ting kan oppstå. Som at man med dekk og slange også kan klemme i stykker tre slanger på rappen ved montering eller har oversett et bittelite, jævla glasskår i dekket som gjør at man må skifte igjen etter to kilometer. Som sagt så tetter guffen ca alle punkteringene der dekket er inntakt. Altså måtte man uansett hatt med et ekstra dekk i samme tilfellet med clincher. Om jeg hadde valgt pariser, så hadde jeg antaglig hatt med to PitStop og et ekstra dekk. Med clincher hadde jeg hatt med tre slanger og et ekstra dekk. Tror jeg. Pluss VISA-kort i begge tilfellene :). 

Men for å dra det litt tilbake til det trådstarter spør om:

Jeg ville valgt pariser.
 

Personlig synes jeg "kjørefølelsen" er bedre med pariser, og bruker derfor dette selv på DSSP.
 

Jeg har ikke punktert, hverken med pariser eller dekk/ slange  i år, så hva som er mest sikkert skal ikke jeg uttale meg om. Har man nye dekk, er det uansett ganske trygt for begge deler.
 

Sykler man med Rye på DSSP, er det stor sjangs for at man har en hjulbil tilgjengelig, og man slipper derfor å ha med seg masse ekstra stæsj i tilfelle punktering. Man bytter jo bare hjulsett, så er det opp til mannskapet i bilen å fikse resten :-) De fleste punkteringer på pariser er såkalte "snakebites", og de kan som regel tettes med Vittoria Pit Stop. Har man dette i følgebilen, kan man bytte tilbake til godhjulet så fort det er klart igjen.

Carl Jacob Sommerfelts bilde

Det ble tubular. Har noen erfaring med å bruke tape spesiallaget for formålet fremfor flytende lim? Noe sier meg at dette kan være litt mindre klinete, og ikke minst enklere om man må skifte dekk i tilfelle punktering?

Erik Øystein Johansens bilde

Jeg har ikke brukt tape på pariser, alltid lim. En liten, men viktig detalj som mange glemmer er at limet som brukes er "kontaktlim". Det skal påføres på dekk og felg i et tynt lag og tørke. Det skal være så tørt at du uten videre kan ta på det uten å grise.

Og nå kommer hele poenget med kontaktlim. Når du føyer sammen to flater påført kontaktlim som har tørket i ca.10-15 minutter, starter det en kjemisk prosess som gjør at begge flatene herdes sammen og sitter skikkelig fast. Er man utålmodig og føyer sammen flatene uten tilstrekkelig tørking eller påført for tykt så vil man grise og limet vil ikke herde.

 

Så min anbefaling er heller ta seg litt tid og lære seg å bruke kontaktlim!

 

Erik