Du er her

Mjøsa Rundt

Jonas Christensens bilde
Forum: 

Regner med at Rye 21 fortsatt skal  kjøre Mjøsa Rundt. Hva slags opplegg gjelder? Trenger vi følgebil?

 

Jonas

Tor Vallas bilde

Hei !

Mjøsa Rundt er en veldig fin gjennomkjøring før Styrkeprøven, og det hadde vært fint om så mange som mulig av oss kunne delta.  Egentlig er det nesten "pliktig påmelding" for medlemmer av Rye 21.  Det er individuell påmelding til Rittet.

Vi må selv arrangere transport opp til Feiring der rittet starter, men vi må prøve å arrangere samkjøring i uka som kommer fram til rittet.  Dette kan vi gjøre på treningene, lagmøte på onsdag og på dette forumet.

Mjøsa Rundt er siste skikkelige test før Styrkeprøven, og vi må prøve å sykle med rulle, evt. sakte rulle og hastighet slik vi ønsker å sykle på Styrkeprøven.  Det er en selvfølge at vi sykler Mjøsa rundt som lag, og at alle skal i mål!

Rye 21 hadde ikke følgebil i 2008, men vi kom gjennom løypa i god stil likevel.  I fjor hadde vi bl.a ingen punkteringer, men med de ferske erfaringene med hyppig punktering de siste treningene kan det være en en fordel om vi hadde en følgebil med noen reservehjul og slanger.  Kan noen av dere skaffe en følgebil for Mjøsa Rundt?    

På Yr er det dessverre meldt dårlig vær utover i uka med noe regn hver dag fra tirsdag til og med søndag.  Det er kun meldt 2 mm/dag så det er ikke høljeregn det er snakk om.  Andre Rye lag vil melde seg av rittet dersom det blir dårlig vær, og vi vil holde kontakt med bla. Rye 18 og høre hvordan de vurderer værforholdene utover i uka.

 

Mvh

Tor 

 

Jonas Christensens bilde

Jeg snakket med en fra Rye 18 i dag, han sa at de har meldt seg på som lag og betaler ved start. Hvis været ikke tillater det (regn gir fare for gjødsel-avrenning fra jordene) har de anledning til å ikke starte.

 

Er dette noe Rye 21 også kan gjøre?

 

Jonas

Tor Vallas bilde

Hei folkens!

Jeg har snakket med Per Christian på Rye 18, som vil melde på Rye 18 kollektivt.  Vi kan prøve å gjøre det samme for Rye 21. 

Jeg sendte ut en e-mail på fredag ang. lagmøte på onsdag, og håper at alle til slutt får den e-mailen "via/via"  kjente. På dette møtet kan vi også diskutere opplegg for Mjøsa rundt.  

Jeg har behov for en oppdatert deltagerliste for Rye 21, og det hadde vært fint om alle sendte informasjon til meg på e-mail på tor.valla krøllalfa multiconsult dot no 

Navn

Alder (for årsklasse)

E-mailadresse

Mobil

Påmeldt Styrkeprøven

Ønsker å delta på Mjøsa Rundt 

 

 

 

Jonas Christensens bilde

Er vi påmeldt som lag til Mjøsa Rundt? Værmeldingen på yr.no ser bedre ut nå enn tidligere i uken :-)

 

Jonas

Takk til alle for en vel gjennomført "generalprøve". Synes selv det gikk ok. Litt tøft i perioder første 2/3 del. Mye pga regnet, men også fordi tempoet var til tider litt høyt i motbakkene (følte jeg fikk ned tempoet til noe som funket for meg i de fleste bakkene). Men den siste biten, særlig siste 40 km gikk det spesielt bra (takk til Hanne og Katrine for den siste mila).

Noen synspunkter på kjøremønster: Synes kjede ikke fungerer optimalt, blir fort sliten av alt "rykk og napp"-et. Mener vi med fordel kan kjøre mer sakte rulle med to og to i front. Det går kanskje noe saktere (knapt nok målbart tror jeg), men er vel mye mer økonomisk.

Nå er det bare 13 dager igjen......... 

Inge Sundbakkens bilde

Hallo alle sprekinger!!!

La meg høre mer hvordan det gikk rundt Mjøsa folkens :-)

Gleder meg som en liten unge om 13 dager :-)

Hilsen sofagrisen

 

Tor Vallas bilde

Hei vinnere!

Takk for en frisk og fin dag sammen på sykkelrittet.   Jeg vil tro Rye20 er det eneste laget som kom samlet til mål på fastsatt idealtid, og vi bør derfor tittulere oss "De moralske vinnerne" !

Jeg syns det gikk veldig bra i dag, og at vi fikk maksimalt ut av kroppene.  Jeg kjente ihverfall at min kropp hadde vært på sykkeltur når vi kom i mål på Feiring!  Regnværet satte en ekstra spiss på sykkelrittet, og under Styrkeprøven får vi håpe at vi kan kommentere været med at "så jævlig mye regn og så kaldt som under Mjøsa Rundt er det ikke"!

Dette var en fin generalprøve, og erfaringer fra Mjøsa Rundt vil bli gode å ha under Styrkeprøven.  Vi kan nok bli enda bedre i kjedekjøring, men jeg syntes det gikk bedre enn tidligere treninger.  Under Styrkeprøven tror jeg vi blir 22 - 24 deltakere, og da blir det naturlig at vi deler oss i to grupper, for en stor kjede med over 20 ryttere kan bli vanskelig å kjøre effektivt.   Da kan en gruppe ligge foran å kjøre kjede, mens den andre gruppa ligger bak i halen med sakte rulle .  Vi kan bytte gruppe etter behov og etter hvordan hver av oss føler vi best kan spare krefter og bidra i laget.  Og det er å spare krefter som er viktigst!

Halve gleden med slike treningsturer som i dag er å komme hjem foran PC'en overføre data fra Polaren, og så  analysere rittet "meter for meter".  Jeg skal ikke komme med min omfattende analyse av rittet her på forumet, men noen vitale data kan jeg glede dere med:

Distanse 227,8 km (hvorfor ikke 235 km?).  Tid 8:26:26.  Gjennomsnittsfart 28,9 km/t.

Pauser: Gjøvik 5:30, Lillehammer 7:00, Bensinstasjon 7:45, Brummundal 5:00 (jaaa), Tangen 8:00, Uhell 2:15.  Dette gir totalt 39:30 med pause fra sykkelen på 227km.  Vi har mål om å bruke kun 60 minutter med tid av sykkelen på 540km!  Her har vi noe å forbedre!

De av dere som har kort restitusjonstid kommer vel på tirsdagens trening for å skryte av rittet og sykle ut melkesyra!

Tor  

Jonas Christensens bilde

Takk for turen! Været var garantert verste fiende i går, og jeg har konkludert med at jeg er villig til å betale mye for vanntette hansker og skotrekk :-)

 

 

Jonas

Tor Vallas bilde

Jeg har vanntette hansker av neopren som fungerer greit, men er svindyre.  Siden du vil betale mye for dette vitale klesplagget er vel prisen underordnet.  Det finnes også skotrekk av neopren, men disse har jeg ikke testet på racersykkel sommerstid.

I fjor investerte jeg i "high tec" skotrekk som jeg trodde skulle holde beina mine tørre og varme, men den gang ei.  Så fort det kom regn i fjor under Styrkeprøven ble jeg våt og kald, men heldigvis tørket beina fort etter at nedbøren ga seg og sola tørket opp beina.  Det samme skjedde i går på Mjøsa Rundt, så jeg er litt usikker på om jeg skal bruke skotrekk i årets Styrkeprøve.

Tor

Jonas Christensens bilde

Et alternativ er kanskje å impregnere vanlige lange hansker, og evt. ha med et ekstra sett i kassa?

 

Føttene mine tørket opp litt etter målgang i går - ullsokker blir kanskje ikke så kalde?

 

Angående fart i bakkene - burde vi låse kjedet helt i oppoverbakker, også de som ikke er veldig lange? Jeg ser for meg at det kan bidra til å holde jevnere, lav fart.

 

Jonas

Jeg bestilte ett par SEALSKINZ vanntette sokker og ett par Endura vanntette hansker. Jeg skal gi en tilbakemelding hvis jeg får prøvd de ut en av de nærmeste dagene. Jeg har også tenkt å følge rådet om å tette hullet i skoene med silikon. 

JT

Tor Vallas bilde

Hei !

På Mjøsa Rundt prøvde vi å låse kjede i bakker dersom farten var under 14 - 16 km/t, dette etter tips fra erfarne syklister på Rye 18.  Vi er så spreke at hastigheten sjelden kommer ned på dette nivået.  Skal vi vurdere andre hastighetsgrenser for å låse rulla?

Tor 

 

Inge Sundbakkens bilde

Hallo.

Syns vi skal låse i alle bratte nedoverbakker men da må vi låse Bård inne  :-)

Inge

Roy Gotheims bilde

Rye 21 kjørte på 8:19:55 i fjor. Med tanke på været, en ekstra stopp, et krankarm-brudd,  Ronny i grøfta? (hva skjedde her?) og alle samlet i mål ligger vi vel der vi bør ligge?

Synes ihvertfall at pausene på matstasjonene gikk tålelig greit, og mener at vi må prøve å holde oss på dette nivået, ca. 5 minutter. På DSSP kan vi vel også vurdere å hoppe over noen nedover dalen. Er været ok er det vel ikke noe i veien for å bare ta annenhver mellom Dombås og Lillehammer?