Du er her

Bra kjøring i Mjøsa Rundt

Per Christian Dæhlins bilde
Forum: 

"Vi kjører ikke Mjøsa Rundt i regnvær og er ganske nasi på det."  ... Med god hjelp av yr.no fikk nasistene seg en over snuten i MJøsa Rundt.

 

Ikke før hadde vi passert Skreia så var det klart for dagens første dukkert. Da var det godt å vite at de lange  armene og vindvesten lå i følgebilen - og dermed utenfor rekkevidde. Så der satt vi da, våte og kalde, med bare 200 km igjen. Heldigvis ble vi våte 3-4 ganger til så vi fikk oppleve den gode følelsen av å komme ut av regnet  og få igjen varmen og følelsen i armer og overkropp ikke bare en gang, men gjentatte ganger. Og få ting er vel bedre enn følelsen av å få igjen varmen.

Når skal det også sies at det regnet ikke i de områdene hvor avrenning fra landbruket er verst. De passerer vi i løpet av den første timen. Nyere veier lengre nord har bedre grøfting enn det man finner syd for Skreia så jeg tror ikke denne turen var verre enn de fleste andre regnværsturene våre med tanke på sykdom, men fasiten får vi løpet av neste uke ...

I det hele så kjørte laget veldig bra. Allerede på Skreia lå vi et et minutt foran fjoråret og slik fortsatte det. Snittfarten til Lillehammer var over 36 km/t, med deretter gikk det litt tyngre. Vi var heldige med vinden i år, men gjentatte perioder i regnvær gjør at vi totalt sett kjørte mye bedre i år enn i fjor. Farten opp til Lillehammer var veldig god. Mange lange perioder i over 50 km/t gjør godt for snittfarten. Ut fra Lillehammer kjørte vi nok litt vel hard i enkelte bakker. Det senket farten vår over tid for vi taper mer på flatene enn vi vinner i bakkene.

 

Etter Stange gikk det igjen veldig bra. Når vi får til kjøring med tette, rette rekker og bra veivalg så kommer farten av seg selv. Så det gikk raskt og effektivt. Fra Tangen satt kjøringen ennå bedre. Og fra Minnesund og inn var det så det sprutet av laget. Vi kjørte de 230 km på 6:41, med et kjørt snitt på 34,8 km/t. Det er 7 minutter raskere enn i fjor og klaringen opp til 7 timer er betryggende. I år var også stoppene raske og effektive - vi sparte tid der også.  

 
Nå bør det også nevnes at det var litt lugging i kjedene. Generelt var det, etter hva jeg så, lite problemer med luker, men vi hadde litt problemer med fartsjustering i front. Når vi kjører to kjeder så er det ekstremt viktig at vekslingen i front går kontinuerlig slik at hele laget skal ha en god tur. Stopper vekslingen foran så stopper den også bak i det første kjede. Og da kan ikke de som ligger bak kjøre jevnt. Da blir det bremsing og rykkete kjøring for dem. Periodevis så var avstanden til det bakre laget litt vel stor. Det blir en reaksjon på at kjøringen foran ikke er helt jevn. Når de øker avstanden litt så blir kjøringen deres jevnere, men de fremste bak tar en unødig stor belastning. Løsningen er å få til bedre vekslingen foran i det fremre kjede slik at det glir kontimuerlig uten stopp.

Så takk til alle for en flott tur rundt Mjøsa. Og takk til følgebilsjåfør Christer som stilte opp på kort varsel. Det er godt å vite vi har en bil bak hvis uhellet er ute.

 

Neste ritt er Trondheim-Oslo. Da skal det ikke gå så fort. Kjørt snitt skal ned i under 32 km/t og bakkene skal gå roligere så vi beholder trøkket på flatene hele veien.

 

Så nå er det bare å glede seg. To uker så er vi i mål igjen :-))

 

per chr
 

Øystein Bråtens bilde

Takk for veldig godt stykke arbeid under Mjøsa Rundt alle sammen - men det skal rettes en stor takk fra meg til Kenneth, som kommanderte meg til å slippe meg ned på halen da vi freste ned mot Minnesund. Det viste seg å være smart, ellers tror jeg det hadde blitt hadetbra til feltet ganske fort..... 

Det samme til kaptein Per Chr. og Øystein N (og øvrige rundt meg på nevnte tidspkt) som styrte halen og oppmuntret godt til å henge seg på inn, da jeg både sakket bakover og plutselig lå både mellom og på siden av rekkene flere ganger....

Av dette konkluderes det med at vi er veldig flinke til å backe hverandre opp når noen sliter litt - og det skal vi ta med oss en god porsjon av om 12 dager!

Takk for en fin tur rundt Mjøsa. Nå skal det sies at jeg ikke holdt følge noe mer enn omtrent halveis. Det var  mangel på erfaring som kjørte meg i senk. For sent inntak av mat gjorde at jeg gikk fullstendig i kjelleren og ikke hadde sjangs til å holde følge. Lett å si i etterpåklokskapens navn :-)

 

Takk til Christer som kjørte følgebilen og gjorde at jeg fikk tak på sekken min med regnjakken og lange ben.

 

Etter jeg slapp dere valgte jeg bare å kjøre mitt eget løp. Og jeg fullførte mutters alene på 7:50 :-) Tror ikke jeg så et menneske fra jeg måtte slippe til jeg kom i mål. Hehe, ble til og med spurt på en matstasjon om det kom noen flere etter meg. De hadde nemlig ikke sett noen før meg der på leeenge :-P Var ganske sikker på at jeg omtrent var sist i mål, men når jeg ser på resultatlistene var jeg jo faktisk ikke heeelt sist. Men tatt i betrakning at jeg kjørte min første tur på en landeveissykkel i april og at dette var mitt første ritt må jeg si meg veldig fornøyd med at jeg i det heletatt fullførte.

 

Uansett var det veldig gøy så lenge jeg holdt følge og gratulerer til Rye 18 med en veldig bra tid! Kanskje jeg holder helt inn neste gang :-)

 

Kjell

Kjell

Erlend Olsens bilde

Takker for fin tur jeg også.

som en kuriositet og etter ønske fra Per Christian legger jeg ut link til statistikk fra GPSen min for løpet vårt her:

http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces?activityId=661086...

husk å klikke på "metric" knappen opp etil høyre for å få frem fornuftige tall.

løpet var 225.49 km langt og snittfarten vi hadde var på 33,7 kmt inklusive de 2 stoppene.

grafen viser 3 stopp, men den første er bare fordi jeg måtte stoppe og pisse.

Hilsen Erlend.

 

Det var utrolig gøy å se dere gli forbi på søndag!

Når det gjelder lagmøte på onsdag så hadde det vært hyggelig om du ble med på en sosial happening etterpå. Hva det blir tar vi som det kommer. -men be om lommepenger før du stikker hjemmefra!