Du er her
Noen tanker 1 uke før start.
INDIVIDUELLE MÅL OG ARBEIDSOPPGAVER UNDERVEIS..
Det kommer ingenting nytt i dette innlegget, men håper likevel at dere leser det, og gjerne kommenterer det.
Etter 5 turer over fjellet tidligere vet jeg at DSSP handler om å "spare på kruttet", og svi av minst mulig unødvendig underveis.
Hvis hver enkelt har som mål at de skal være med å dra toget fra Minnesund og inn, har vi et godt utgangspunkt. For de som ikke har tatt turen før, betyr det 2 runder rundt Mjøsa, og så er dere klare til å gjøre den siste og viktige jobben inn. Det betyr ganske enkelt at vi må spare på kruttet om vi liker det eller ikke.
Alle vet at økonomisk kjøring betyr tett og fin rulle uten rykk og napp (lett og si), og rolig kjøring i bakkene (også lett å si). Regner med at Per Chr regulerer farten.
Status pr idag sett med mine øyne er at rulla i lange perioder går knirkefritt. Vi har en tendens til å kjøre for fort i bakkene, og gjerne øke farten før alle har kommet seg opp. De bakerste må da nærmest "støte" før å klare å henge med. Her forsvinner krutt i "dimman" fullstendig unødvendig. Resultatet av dette er gjerne at det tar lenger tid å få rulla til å gå skikkelig når vi kommer opp. Det samme gjelder veikryss og rundkjøringer. Slakker vi av inn mot krysset, er det dødsviktig at alle er med før vi rolig øker farten igjen. Ser stadig at rulla nærmest går i oppløsning etter kryss og rundkjøringer. Farten økes for fort i front, og folk kommer opp med 5 meters avstand i fartsrekka. De bakerste som skal ligge å ta seg igjen, må kjøre så det holder for å henge med. Dette er ikke noe problem på korte turer, men tror alle er enige om at også her sløser vi unødvendig med kruttet.
Hvis vi oppsummerer dette har jeg ikke sagt noe annet enn det Lars Chr har sagt i hele vår, nemlig "KJØR HELE TIDEN FOR HAN SOM KOMMER ETTER DEG".
Til slutt vil jeg oppfordre alle til å bruke siste uka til å tenke gjennom flg. punkter (idrettsutøvere får gjerne "arbeidsoppgaver") som vi kan ha i bakhodet når vi starter i Trondheim.
1. Vi starter rulla rolig etter at vi har forsikret oss om at alle er med. Fokus skal være å ha ei tett rulle, så kommer farta av seg selv. Det gir mindre strikk-effekt og en behageligere tur for de som ligger bak.
2. JEG LAGER IKKE LUKER. Luker og rykkete kjøring er ikke noe som kommer av seg selv. Det er noe vi lager selv. Ha full fokus på å kjøre så jevnt som mulig. Blir det luker i front eller i fartsrekka, så tramper vi den ikke inn med 3 tråkk. Lukene må kjøres inn over litt tid for å redusere strikk-effekten. Det er straffen for å være uoppmerksom. Også viktig at overgangen til fartsrekka blir så smooth som mulig. Slipper vi oss for langt bak og nærmest tar fart, er det ikke noe særlig for de som kommer bak.
Tenk litt på dette, så får vi en uforglemmelig tur over fjellet.
Idar E
Hjelperytter.
- Logg inn for å skrive kommentarer
Takk Idar!
Takk for bra innlegg, Idar. Ofte er det ikke mer enn en slik påminnelse som skal til, og så løser det seg.
Jeg la merke til en annen ting i dag:
Når rullene byttet plass, oppstod det ofte store luker. Som Idar sier, takler vi slike luker på turer som (sammenlignet med DSSP) er korte, men på lengre ritt er det ikke så økonomisk. Har dog ingen vitenskapelig, velbegrunnet og ellers godt dokumentert forklaring på hvorfor det oppstår så store luker ved bytte av rullene. Men det har kanskje noen andre...
Hilsen Helge
Lukeprodusent
Tanker fra Idar
AMEN EspenN Rye 17
EspenN
Rolig ut av rundkjørinnger og
Rolig ut av rundkjørinnger og over bakketopper er veldig viktig for de som sitter bakerst. Fra Trondheim blir vi oppunder 40 ryttere så vi kommer til å ha to lange rekker med 20 mann i hver. Vi skal kjøre med to kjeder og maks 16 mann så vi vil også ha en permanent hale på 6-8 mann. Når rekkene blir så lange er det ekstra viktig å ta hensyn til de som sitter bakerst. Det hjelper hvis de som sitter fremst har en følelse med hvor lang rekken er og ser seg ut et punkt et stykke frem som de skal passere før de øker farten.
Det finnes vel et innlegg på forumet fra tidligere om hvordan luker oppstår så jeg skal ikke gjenta det. Men jeg må si at vi har blitt veldig veldig veldig mye flinkere til å kjøre jevnt enn vi var når innlegget ble skrevet. Vi kjører smalere i front og slipper derfor inn mye mindre luft. Rekkene er rettere. Det gjøre at vi alle sitter bedre beskyttet og det er lettere å kjøre raskt og jevnt. Lars Christian er svært fornøyd med dagens økt. Og på god asfalt kjører vi ennå bedre. Og det er mye god asfalt fra Trondheim ... og lite rundkjøringer de første 34 milene :-)
Men det stemmer at det litt for lett oppstår luker når vi bytter kjede. Jeg tror det kan skyldes litt uoppmerksomhet. Folk snakker sammen og ikke har all oppmerksomhet rettet fremover, så når mannen foran glir fremover så følger ikke alle på med en gang. Hvis noen lukker slike luker raskt så vil det fort oppstå nye større luker lengre bak fordi det blir strekk i trekkspillet. Det kan også være at kjede som ligger bak og skal rulleres inn ligger litt for langt bak. Da blir det bli veldig fristende for førstemann i bakre kjede å lukke den første luken litt raskt. Ettersom vi skal bytte etter ca 30 minutter så kan man vite omtrent når det vil skje. Og siden det bare skjer når jeg eller Lars Christian kommer bakerst i venstre kjede så kan man være klar.
Det er viktig at bakre kjede ligger tett på for å spare krefter. Vi trenger det vi har av krefter om vi skal ha litt trøkk fra Minnesund og inn. Hvis rulleringen i fremre kjede er jevn og det ikke er luker i venstre rekke så bør det gå greit at kjedene ligger tett på hverandre.
Vi skal kjøre forsiktige i oppoverbakkene fra Trondheim. Dere som kjører opp til Tryvann på 18-19 minutter vil måtte tåle å ligge i sone 1 i bakkene opp til Hjerkin. Til gjengjeld får dere glede dere over at vi får med oss gode bein hos de noe tyngre rytterne som så kan ligger i sone 1 nedover dalen og trekker oss i en fart dere alene måtte ha ligget i sone 3 for å oppnå :-)
Vi skal gjøre det vi kan for at alle får en god reise og at vi kommer inn på under 18 timer. Vi kjører veldig bra og er klare for dette nå. Kjede er tettere og jevnere enn det var i fjor. Og vi har et større og bedre lag ut fra Trondheim. Dette blir veldig bra. Og Idar ... i år så er du med helt hjem :-)
per chr.
Vi kjører utrolig mye bedre
Vi kjører utrolig mye bedre nå enn for en måned siden.
Men en ting jeg ønsker å påpeke er at jeg stadig opplever ryttere som legger seg over i venstre felt (når de kommer fremst i rulla) ikke slipper opp noe. Enkelte gutser på litt ekstra. Dermed må høyre rytter øke farten for å komme forbi. Det skaper fartsøkning og tærer fort på kreftene til personen som på hver eneste runde må gi litt ekstra for å komme forbi.
www.unaas.com