Du er her

Dekk nok en gang

Lars Olav Skårbergs bilde
Forum: 

Sjekket litt Conti-dekk - GP 4000 mot GP 4000 S - som vi snakket om på Tryvann i dag. At 4000 S har 26 % lavere rullemotstand er angitt på Conti sin hjemmeside http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/race/recetyres/grand_prix_4000S/gp4000S_en.html

Selv med den reduserte rullemotstanden er 4000 S'en bare "midt på treet" i test, se kadens nr. 8:2008:

 

Det taler i hvert fall for GP 4000 S i stedet for GP 4000.

 

Jeg trodde redusert rullemotstand går på bekostning av punkteringssikkerhet. Fant en tilsynelatende grundig test som konkluderer med at 4000 S har optimal punkteringssikkerhet, så Lars hadde nok (som vanlig) rett der http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/general/downloads/download/tourtest_gp4000s_en.pdfConti

 

Produsenten hevder 4000 S også har 5 % mer slitestyrke, se linken ovenfor, men det ser ut til å være delte meninger om det http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=article&ProdNr=CONGP4000S&t=4&c=434&p=434. Videre hevder produsenten at 4000 S har 30 % bedre veigrep.  

 

Et annet Conti-alternativ er GP 24 (24 mm bredde i stedet for 23 mm) som i følge produsenten har lav rullemotstand. Siden økt bredde drar med seg økt omkrets må sykkelcomputeren omstilles hvis man bytter hjulsett og ikke har 24 mm på alle, pluss at sykkelcomputere gjerne ikke har forhåndsinnlagt 24-formatet så man må måle omkretsen og mate den inn selv. Mange av de kurante slangene har dessuten 23 mm-dekk som grense så det er begrensninger i valg av slange. GP 24 har jeg selv klart å punktere med, men det var i et digert høl under mørkerullekjøringen i april før Rye-18 rulla ble velfrisert til nye høyder, så det kan nok ikke trekkes slutninger av det. Siden GP 24 er nytt av året er det vanskelig å finne testresultater på det.

 

Alt i alt er det vel da GP 4000 S som peker seg ut som beste Conti-alternativ?

 

Nils Jørgen Mittets bilde

 Jeg syklet på fjordårets 19-timer, og dekk var et svært tema da også:)

 

Jeg endte opp med GP4000S. Erfaringer med det dekket sett opp mot andre dekk jeg har syklet på i ettertid er at det er pungteringssikkert, greit nok slitesterkt, og viktigst mener jeg; det sitter godt når det er vått. Nå kjører jeg på Michelin Race 2. Fornøyd med det også. Det slites litt jevnere enn GP4000, sitter kanskje enda bedre (lite empiri her men..), men oppleves som litt mindre slitesterkt. Det siste punktet baseres på at dekket har fått mange flere kutt og sår enn Conti-dekket etter tilsvarende mil. Pungteringssikkert skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at ingen av dekkene ser ut til å tåle tegnestifter hivd ut av en bil på vei opp til Harestua... måtte tullingen brenne i Helheim.

Nå skal jeg vistnok over Vredestein, og på ritt går det i Vittoria pariser.

Konklusjon: De eneste dekkene jeg til nå har opplevd som "dårlige" er Michelin Speedium og det er utelukkende på grunn av egenskaper på våt / fuktig asfalt. I bunn og grunn tror jeg, og det ble vel også konklusjonen i fjor, at på det nivåer vi er på så holder å velge et bra nok dekk. Det er rett og slett ikke dekket som bestemmer om du henger med fra Trondheim eller ikke :) Men for all del.. det er gøy å diskutere. Kjør på:)

 

Nils Jørgen

Per Christian Dæhlins bilde

... slettet

Per Christian Dæhlins bilde

... så klipper jeg inn et par meter med dekkdiskusjon fra det gamle forumet vårt her. Kos dere og les:

--------------------------------------------------------------------------------

percd

Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140
InnleggSkrevet: Fre Jun 06, 2008 4:20 pm

Tittel: Klubbens dekkordning
Klubbens dekkordning er nå klar. Anton kan ikke levere Continental dekk så dermed blir er det Michelin dekk som sponses i år. Vi er nå i den litt pussige situasjon at vi har overlatt til en sportsbutikk å velge dekk for oss.

Personlig har jeg svært dårlig erfaring med Michelin og jeg kommer ikke til å kjøre på disse dekkene. Det er helt sikkert andre som ikke samme erfaring og jeg legger derfor ut denne meldingen på forumet så de kan få sagt hva de mener.

Jeg liker heller ikke at vi skal bytte til en ny type dekk rett før Styrkeprøven. Det strider mot det vi ellers sier og gjør. Vi bør ikke bruke Styrkeprøven til å prøve ut nye ting. Og spesielt ikke hvis det derier seg om å bytte ut noe vi vet virker utmerket. Hvis de andre Rye-gruppene bytter til Michelin dekk så kan de gjøre det og så kan vi heller telle punkteringer etter rittet.

Det som er viktigst er at alle bytter dekk før neste helg slik at du har kjørt 150-200 km på nye dekk før Styrkeprøven. Da er du sikker på at det ikke er noe feil med dekket eller monteringen.

Jeg vil anbefale at alle på Rye 19 bytter til Continental GP 4000. Skulle du velge å kjøre på Michelin, så lever laget med det. Continental GP 4000 er et dekk vi har gode erfaringer med. Det har lav rullemotstand og det har veldig god punkteringssikkerhet. Vi er et 19-timers lag med mange gode og solide ryttere. Da er kanskje punkteringssikkerheten det viktigste momentet. Mulige marginale forskjeller i rullemotstand, som jeg personlig (jeg er åpenbart ikke objektiv her) tviler på at går i Michelins favør, er ikke det elementet som vil gjøre at noen på Rye 19 vil bli kjørt av.

Milsluker'n på Ullevål Stadion har en 2 pakk med Continental GP 4000 til kr 500. Oslo Sportslager har en 2 pakk med slanger til kr 599. Dette er begge gode tilbud som jeg vil sterkt anbefale at du slår til på. Prisforskjellen til Ryes ordning, som distribueres på e-post til Rye 19, blir helt ubetydelig.

I tillegg til å bytte dekkene dine, bør du bytte slanger og gå nøye over felgbåndene og kantene på felgen din før du setter på de nye dekkene.

Så skriv hva du mener og hvilke erfaringer du har, men kjør Styrkeprøven på Continental GP 4000!

per chr.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jon-Ivar.Lund
Ble Medlem: 02 Feb 2008
Innlegg: 108
InnleggSkrevet: Fre Jun 06, 2008 6:42 pm

Tittel:
Gode poeng her av percd (som vanlig). Min lokale (gangavstand fra jobb) Anton butikk har ikke dekk på menyen sin, og ligner således på en gjennomsnittlig G-Sport sjappe. Jeg valgte derfor dekkpakken til Oslo Sportslager (gangavstand fra heimen). Tror det ligger salgspolitiske føringer bak vareutvalget til Anton......Det er jo dumt å selge samme varer som konkurrentene, men til høyere pris.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nils Jørgen Mittet
B le Medlem: 27 Mar 2008
Innlegg: 57

InnleggSkrevet: Fre Jun 06, 2008 10:36 pm

Tittel: Diskusjon på Syklingens Verden
Er en tråd på Syklingens Verden som diskuterer GP4000 og de aktuelle Michelin-dekkene i dekktilbudet.

http://www.syklingensverden.com/diskusjonsforum/viewtopic.php?t=6595&sid...

"Michelin har helt klart de beste clincherne i verden. Jeg har hatt Continental GP4000 i hele2006, de funket bra, fikk null punkteringer og godt grep i svingene, men når jeg fikk michelin pro2race service course i 2007, ble jeg fascinert over den lave rullemotstanden og knallbra grep i svingene. har aldri fått noen punkteringer, selv ikke på ødelagte veier med litt grus. har prøvd hutchinson, likte ikke de helt. Man merker på rette strekninger i høy fart at michelin sine toppmodeller ruller lettere enn andre dekk."

Jeg har null erfaring med andre dekk enn mine Michelin Speedium. Virker kraftige og pungteringsikre (billige og tunge), men jeg har aldri prøvd noe annet, så jeg skal ikke prøve meg på å mene så mye. Blir nok GP4000

Nils Jørgen

-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

InnleggSkrevet: Fre Jun 06, 2008 11:03 pm

Tittel: SuperTommy?
Vet du hvem som har skrevt dette innlegget på Syklingens Verden?
per chr

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nils Jørgen Mittet
Ble Medlem: 27 Mar 2008
Innlegg: 57

InnleggSkrevet: Lør Jun 07, 2008 7:46 am

Tittel: Re: SuperTommy?
percd skrev:
Vet du hvem som har skrevt dette innlegget på Syklingens Verden?
per chr

Ikke annet enn at nicket er "supertommy".
Tråden er vel også preget av at man alltid finner noen som har gode erfaringer med eget utstyr.

Nils Jørgen

-------------------------------------------------------------------------------------------

BEV
Ble Medlem: 22 Mai 2006
Innlegg: 15

InnleggSkrevet: Lør Jun 07, 2008 8:52 am

Tittel:
Sykkelmagasinet 01-2008, artikkel refererer til en lab-test av tyske Tour-magazin, gjengir her noe:
”Dekk viktigere enn hjul”, ”Dekk og slange er ofte raskere enn limte dekk”, ”Raske dekk er viktigere enn raske hjul”, ”Fra tregeste til raskeste dekk skilte det 20Watt!!”.
Rullemotstand ble testet under forhold som tilsvarer en 85kg syklist i 35km/t.
Continental GP 4 season ble testens klart tregeste. Hele 53.9watt krevde det å holde sykkelen i 35km/t. Til sammenligning ble Continental GP4000S klokket inn til 34.3watt, nesten 20watts forskjell. Eller 3min på timen ca. Det er større forskjell enn det er fra et bra eikehjul til et aerohjul. (Beste pariserhjul Vredestein Fortezza Pro, 36.7watt.) Midt mellom ytterpunktene kom Schwalbe Ultremo/Stelvio, Vittoria EVO CX, Michelin Pro Race2 og Tufo. Continental GP4000S vant altså i nesten alle kategorier. Noen som har andre og ferskere tester??
Mine egne meninger: Continental GP4000 dekkene vi fikk i pakketilbudet i 2006 syns jeg rullet litt dårlig, men bra mot punkteringssikkerhet, og bra i regn. Bestemte meg for å prøve noe annet for DSSP2007, kjøpte noen bra Vittoria, mener de rullet merkbart bedre, men hadde utrolig mange sår etter T-O, sikkert flaks jeg ikke punkterte, og har punktert en del med de i ettertid, men bra ruller de. Nå kunne jeg tenkt meg å prøve GP 4000S, noen som vet hvem som har de, og evt. pris?

-------------------------------------------------------------------------------------------

geir Engen
Ble Medlem: 12 Jan 2006
Innlegg: 20

InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 7:27 am Tittel: Svar med Sitat
Dekktilbudet hos Oslosportslager til 599,- (GP 4000)
inkluderer også 2 stk slanger.
Selv om Anton Sport er vår hovedsamarbeidspartner så får
Ryemedlemer forsatt 20% rabatt på alt av sykkelrelevante varer hos
sportslageret. (dette gjelder ikke kampanjetilbud slik som GP 4000)

Geir

-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 7:02 pm Tittel: Dekktesten i tyske Tour Svar med Sitat Endre/Slett dette Innlegget
Synd ikke også GP 4000 var testet i den tyske testen som var gjengitt i Sykkelmagasinet. Men GP 4000S er en videreutvikling som skal ha samme punkteringsbeskyttelse ifølge Continentals sine sider.

Når det gjelder sår i dekkene som BEV nevner, så sier også Lars Christian at han fikk en del sår i de GP 4000S han brukte tidligere. Men har nødvendigsvis sår i overflaten noen betydning for punkteringer? Det er vel lag under selve rullebanen som gir sikkerhet mot punktering?

Jeg fikk den tyske testen som pdf av Geir i dag. Det er endel åpenbare svakheter i testen. En av dem er at den ikke skiller godt nok på punkteringssikkerhet. Av 10 vanlige dekk er det bare 4 som er testet til de punkterer. De andre punkterer ikke slik testen er lagt opp. Italienske Vittoria Evo CX er i en klasse for seg. De definerer bunnen. Men Zipp Tangente er også elendig. Hutchinson Fusion 2 (også som tubeless) er også svært dårlige på punkteringssikkerhet. Hutchinson Fusion 2 tester forøvrig elendig på det meste. Men de seks siste dekkene skilles det ikke mellom. Så hvilke forskjeller det evt. er mellom Continental GP 4000S, GP 4season, Michelins Pro2Race, Pro2Grip eller Schwalbes Stevio, Ultremo når det gjelder punkteringssikkerhet sier testen ingenting om.

Et moment til. De har brukt Continentals utstyr til å gjøre testen. Det hadde de neppe fått lov til hvis ikke Continental visste at de ville komme godt ut. Og det kan være måter utstyret er satt opp på som skaper skjevheter i testresultatet. Det kan være det favoriserer en bestemt produksjonsmåte eller type matriale, f.eks. som det produsentene bruker for å skape punkteringssikkerhet el.l.

Uansett, jeg liker testen ettersom jeg blant annet får bekreftet alle mine fordommer mot Hutchinson og Vittoria. (Min siste punktering på Hutcinson var da jeg brukte en gasspatron til å pumpe opp dekket til Pål forrige helg. Dekket tålte ikke trykket. Gangen før det var på Mjøsa Rundt i 2006 - og det var siste gang et Hutchinsondekk kom på min sykkel.)

Så jeg holder meg til Contineltal GP 4000. Men jeg kjører gjerne med 4000S hvis jeg får tak i det. Sportslageret var utsolgt i dag. Lars Christian - når får dere inn flere?

per chr.

Sist endret av percd den Man Jun 09, 2008 10:02 pm, endret 1 gang
-------------------------------------------------------------------------------------------

Lars Christian Sjue
Ble Medlem: 13 Apr 2008
Innlegg: 38
Bosted: Gudbrandsdalen

InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 9:38 pm

Tittel:
La meg sjekke det opp på jobb i morgen

-------------------------------------------------------------------------------------------

Rune Hellem
Ble Medlem: 30 Jan 2008
Innlegg: 89
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 10:48 pm Tittel: Re: Dekktesten i tyske Tour Svar med Sitat
percd skrev:
Når det gjelder sår i dekkene som BEV nevner, så sier også Lars Christian at han fikk en del sår i de GP 4000S han brukte tidligere. Men har nødvendigsvis sår i overflaten noen betydning for punkteringer? Det er vel lag under selve rullebanen som gir sikkerhet mot punktering?

Det kan jeg bekrefte etter MR, hadde et sår som var ca 3 x 0,5 cm på bakhjulet - gudene veit hvordan jeg hadde fått det - men mine GP4000 holdt lufta. Innsiden av dekket var helt uskadd viste det seg, men det så skummelt ut...
-------------------------------------------------------------------------------------------

Ole A
Ble Medlem: 30 Des 2006
Innlegg: 188

InnleggSkrevet: Man Jun 09, 2008 11:58 pm Tittel: Svar med Sitat
Jeg er ikke gud, men hvis jeg skal tippe helt fullstendig vilt, så fikk du den rifta i et av terrengpartiene ved Biri eller i Brumundal sentrum.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Erlend Olsen
Ble Medlem: 04 Apr 2008
Innlegg: 27
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 9:41 am Tittel: Svar med Sitat
Jeg kjøpte et sett Conti GP4000 S dekk på fast-bikes i går.

Dette var det siste settet de hadde inne, så jeg var heldig - jeg glemte å spørre når de fikk inn nye igjen.

Jeg foreslår at folk gjør en "innsats" for evt. å skaffe disse dekkene nå, da det virker som de er svært populære før DSS.

Han på fast-bikes sa at de omtrent ikke solgte annet en Conti GP4000S og michelin race pro2 eller 3.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Gjest
Ble Medlem: 25 Jun 2006
Innlegg: 517

InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 1:30 pm Tittel: Be-dekk ning Svar med Sitat
Laughing det er bare menn , uansett express eller 19- timer...som kan diskutere side opp og side ned
om dekk. Dere er skjønne !!
E

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jon-Ivar.Lund
Ble Medlem: 02 Feb 2008
Innlegg: 108

InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 1:35 pm Tittel: Re: Be-dekk ning Svar med Sitat
Gjest skrev:
Laughing det er bare menn , uansett express eller 19- timer...som kan diskutere side opp og side ned
om dekk. Dere er skjønne !!
E

Og da har vi fremdeles til gode å diskutere terrengdekk......

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nils Jørgen Mittet
Ble Medlem: 27 Mar 2008
Innlegg: 57

InnleggSkrevet: Tir Jun 10, 2008 2:50 pm Tittel: Svar med Sitat
Erlend Olsen skrev:
Jeg kjøpte et sett Conti GP4000 S dekk på fast-bikes i går.

Dette var det siste settet de hadde inne, så jeg var heldig - jeg glemte å spørre når de fikk inn nye igjen.

Jeg har vært på XXL, G-sport og Raske Sykler i dag. Ingen GP4000S. Ikke vært innom Anton eller Sørensen.

Bestille på nett er mulig, men kan vel bli litt knapt med tid til å kjøre inn dekket. Folk har da karret seg fra Trondheim til Oslo på vanlige GP4000 før også, så jegtror jeg går for det med mindre Lars Christian tryller litt:)

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ole A
Ble Medlem: 30 Des 2006
Innlegg: 188

Hvis man er fan av GP4000, men sliter med at det er tomt, så kan Continental Force/Attack være et alternativ. Tror de har ganske like egenskaper som GP4000, men det er en dekkkombinasjon hvor framdekket er smalere enn bakdekket (22/24). Det blir kanskje litt mer racing, ellers ganske likt.

Jeg har ikke så mye peiling og er ikke så opptatt av det heller egentlig. Men det er de jeg kjører på nå. Har prøvd GP4000 og synes vel at Force/Attack føles litt bedre, men har egentlig ikke noe belegg for å si det...

Kan ikke huske å ha punga med dem, men det trenger ikke bety noe som helst.

Fast-bikes og Oslo Sportslager pleier å ha dem. De selges i sett siden fram og bakdekk er litt forskjellige. Pass på å få med riktige kombinasjon og montér riktig framme og bak.

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/them...
-------------------------------------------------------------------------------------------

Lars Christian Sjue
Ble Medlem: 13 Apr 2008
Innlegg: 38
Bosted: Gudbrandsdalen

Godt poeng, Ole! Vi har en haug på Sportslagret! De er laget spesiellt for forhjul og bakhjul. Snakket faktisk med en i stad som hadde meget god erfaring med dem.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Torkjell Skomedal
Ble Medlem: 01 Apr 2008
Innlegg: 60
Bosted: Oslo

Jeg har syklet på conti force-attack både i fjor og i år (ikke Tr-Oslo der er jeg debutant) og har fortsatt tilgode å punktere. Har også et hjulsett med GP4000S (hadde GP4000 før på dette hjulsette) og de er ganske like alle sammen, men holder en knapp på force-attack og stiller på start den 21. med disse dekkene.

Viktig å huske på at slangen også teller for å ikke punktere.

-------------------------------------------------------------------------------------------

geirpettersen
Ble Medlem: 21 Jan 2007
Innlegg: 155
Bosted: Sinsen

For å bidra til forvirringen:

Jeg har syklet mye på Schwalbe Ultremo med latexslanger hittil i år. Synes det triller noe bedre enn GP4000 med butylslanger som jeg har brukt mye tidligere, det er bittelitt lettere og punkteringssikkerheten skal være god. Dessuten har GP4000 en tendens til å bli firkantet etterhvert som de slites, og det blir ikke Ultremo-dekkene i samme grad. Rett og slett et veldig bra dekk. Synes jeg. De er muligens noe glattere enn GP4000 i vått vær. Til DSSP blir det imidlertid Vittoria Evo CX. Forhåpentligvis var det ikke pariserdekk-versjonen som definerte bunnivået på punkteringssikkerhet i undersøkelsen percd refererte til.

Men for all del, Continental sine landeveisdekk er ypperlige langturdekk som tåler en støyt, har bra grep og triller helt fint. Det er neppe forskjellene mellom toppdekkene fra Conti, Michelin eller Schwalbe som avgjør om man klarer å henge med hele veien til Oslo.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Rune Hellem
Ble Medlem: 30 Jan 2008
Innlegg: 89
Bosted: Oslo

geirpettersen skrev:
Men for all del, Continental sine landeveisdekk er ypperlige langturdekk som tåler en støyt, har bra grep og triller helt fint. Det er neppe forskjellene mellom toppdekkene fra Conti, Michelin eller Schwalbe som avgjør om man klarer å henge med hele veien til Oslo.

...og amen til det! Smile
-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

Tittel: Punkteringsstatistikk
Vi må få de tekniske følgebilene til å føre en liten statistikk på hvilke dekk man punkterer på. Den er selvfølgelig ikke noe verdt uten at man vet hvor mange som kjører på hva, men uansett vil det være interessant å se resultatet.

per chr.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Lars Christian Sjue
Ble Medlem: 13 Apr 2008
Innlegg: 38
Bosted: Gudbrandsdalen

Tittel: En våt drøm for enkelte... Svar med Sitat
Det sies på jobb i dag at 2. plass på gårsdagens Tour de Illegal i Nordmarka (9mil grusritt) ble tatt på en Everest Sempione med GP4000!? -Med en punkering.

En våt drøm for enkelte...
-------------------------------------------------------------------------------------------

Lars Christian Sjue
Ble Medlem: 13 Apr 2008
Innlegg: 38
Bosted: Gudbrandsdalen

Ved regn anbefales herved ikke Vittoria EVO CX, jeg er klar over at de ikke er laget for regn, men de triller godt å skal være solide, -noe jeg kan skrive under på! Jeg falt i en rundkjøring på turen i dag pga faktorer som sporvalg osv, men hovedsaklig at EVO CX er drita glatte på regn. Jeg kryper til korset, PC i kjøper et sett GP 4000S i morgen. PUNKTUM!
-------------------------------------------------------------------------------------------

Marius-H
Ble Medlem: 09 Jul 2007
Innlegg: 246

Lars Christian Sjue skrev:
Ved regn anbefales herved ikke Vittoria EVO CX, jeg er klar over at de ikke er laget for regn, men de triller godt å skal være solide, -noe jeg kan skrive under på! Jeg falt i en rundkjøring på turen i dag pga faktorer som sporvalg osv, men hovedsaklig at EVO CX er drita glatte på regn. Jeg kryper til korset, PC i kjøper et sett GP 4000S i morgen. PUNKTUM!

Takk for tipset! Kjørte med de i dag i regnet og tok det veldig piano i svingene. Noe man ikke kan i Trondheim - Oslo.

Men litt usikker på om jeg skal lime på noe nytt så nærme Styrkeprøven! Heller kjøre med treningshjula.
_________________
Marius blogger litt om sykling her
-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

Nå hadde ikke jeg tenkt å mobbe deg noe mer for den velten. Syns vi egentlig vi ble ferdig med det på treningen i dag. Men jeg måtte jo sjekke denne Tour-testen. Hvis man skal stole på den, og det gjør vi jo, så mister Evo CX veigrepet på våt asfalt like tidlig som Michelin Pro2 Race, dvs. ved en hastighet i sving ca 10 % under Continental GP 4000S ...

per chr.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Nils Jørgen Mittet
Ble Medlem: 27 Mar 2008
Innlegg: 57

percd skrev:
Nå hadde ikke jeg tenkt å mobbe deg noe mer for den velten. Syns vi egentlig vi ble ferdig med det på treningen i dag. Men jeg måtte jo sjekke denne Tour-testen. Hvis man skal stole på den, og det gjør vi jo, så mister Evo CX veigrepet på våt asfalt like tidlig som Michelin Pro2 Race, dvs. ved en hastighet i sving ca 10 % under Continental GP 4000S ...

per chr.

I dag har jo faktisk styrket testresultatene med empiriske data. Jeg kom like bak Lars Christian, kjørte nesten helt sikkert 10% raskere, hadde GP4000S på beina og det eneste problemet jeg opplevde var et stk. Merckx som passerte fordekket mitt med kun millimeters klaring.

Ja til vitenskap!
-------------------------------------------------------------------------------------------

BEV
Ble Medlem: 22 Mai 2006
Innlegg: 15

Det ble til at jeg droppet klubbtilbudet og kjøpte GP4000S på fredag. Har nå testet de både på tørt og vått (Ekstremt vått idag...!!) Har på gefühlen at de er veldig bra, uten at jeg har noe vitenskapelig grunnlag for å kvantifisere det videre. Har i det siste hatt noen eldre GP4000 bak og Vittoria fremme, og lever nå iallefall i trua på at de nye 4000S ruller lettere, - og trua har hjulpet mange!! Idea
\\ Bent Erik - Rye 17.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Lars Christian Sjue
Ble Medlem: 13 Apr 2008
Innlegg: 38
Bosted: Gudbrandsdalen

InnleggSkrevet: Søn Jun 15, 2008 9:09 pm
Vi slår et slag for GP4000S!
-------------------------------------------------------------------------------------------

Willy N.
Ble Medlem: 03 Des 2004
Innlegg: 188
Bosted: Ammerud

Det hjelper å være sterk i trua, kan komme langt med det Wink

*og da nevner jeg selvfølgelig IKKE han som pungterte på BEGGE hjula
samtidig i dag med disse æææææ, pungteringsfrie dekka Twisted Evil
_________________
det går da MYE kjappere med Motorsykkel !!
-------------------------------------------------------------------------------------------

Asbj
Ble Medlem: 07 Aug 2005
Innlegg: 8
Bosted: Tonsenhagen

Tittel: Re: Be-dekk ning
Gjest skrev:
Laughing det er bare menn ... som kan diskutere side opp og side ned om dekk...
E

Og denne dekksaken ser ut til å ha spredt seg ut over landets grenser. KlikkKlikk

-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

InnleggSkrevet: Tor Apr 16, 2009 2:22 pm
tenkte jeg skulle revitalisere denne tråden for alle som gikk glipp av de store dekkdiskusjonene i fjor Smile

per chr.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Jon-Ivar.Lund
Ble Medlem: 02 Feb 2008
Innlegg: 108

InnleggSkrevet: Fre Apr 17, 2009 7:37 am
XXL har dekkpakke bestående av 2stk GP4000 + 2stk Continental butyl slanger til hyggelig pris. Er vel samme pakka som Oslo Sportslager hadde i fjor. Jeg slo til etter en uhensiktsmessig punktering før påske (gamle og slitne GP 4000), men det er ikke sikkert jeg velger samme dekk til hjulene jeg har under bygging. Min erfaring er at GP 4000 holder ca 2500km på norsk asfalt, og det er vel bra nok for en amatør som sykler ca 12000km hvert år fordelt ca 40% på racer og 60% på terrengsykkel.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Øystein Bråten
Ble Medlem: 26 Jan 2009
Innlegg: 1

InnleggSkrevet: Fre Apr 17, 2009 10:15 am
Tittel: Dekk + hjul Svar med Sitat
Heia alle, takk for fin tur rundt gardermoen i går!
Jeg kaster meg på dekk/felg debatten, som førstereis syklist trenger en noen innspill.
Hva skjer under Styrkeprøven (+evt de andre ritt), har gruppa med egen følgebil der vi kan plassere ekstra hjulsett? eller er det dekk/slangeskift på egenhånd ved alle punkteringer?
Har uansett tenkt å investere i ekstra hjulsett - hva kan dere anbefale vedr hjul / felg ?
Hva angår dekk så har jeg lest gjennom innleggene under og sett anbefalinger Very Happy
Sees søndag alle
_________________
ØysteinB
-------------------------------------------------------------------------------------------

Marius Jørgensen
Ble Medlem: 17 Mai 2008
Innlegg: 3

InnleggSkrevet: Fre Apr 17, 2009 1:01 pm
Tittel: Dobbeltpunktering under trening
Med nettopp 2 stk GP4000 + 2stk Continental butyl slanger fra XXL presterte jeg å dobbeltpunkterte under trening med lille40 på tirsdag. I forrige uke hadde jeg også en punktering med en slik kombinasjon. Nå skal det sies at punkteringene skjedde da jeg smalt rett ned i asfalthøl. Men jeg blir jo likevel litt betenkt når jeg klarte meg hele fjordåret uten punktering med Pro2 race... Neutral
-------------------------------------------------------------------------------------------

percd
Ble Medlem: 29 Mar 2006
Innlegg: 140

InnleggSkrevet: Fre Apr 17, 2009 8:12 pm
Nå er det kanskje på tide å innrømme at jeg har punkterte på mine GP4000S. De var ikke fullt så perfekte allikevel Sad eller kanskje det var sykkelisten.

Til Øystein:
Når det gjelder DSSP så planlegger vi å ha følgebil med ekstra hjul.

Jeg vil ikke anbefale en type hjul eller en produsent, men generelt så gjelder det at dyrere er lettere og bedre. Det er et enormt utvalg fra rundt 1.000 til godt over 20.000 for et hjulsett. Det kommer veldig an på hva du vil ha. Lav felg, høy felg, karbonhjul, vedig lette hjul etc. Og ikke minst hvor mye du kan tenke deg å legge i hjulene.

per chr.
-------------------------------------------------------------------------------------------

ketilsr
Ble Medlem: 09 Mai 2007
Innlegg: 4

InnleggSkrevet: Lør Apr 18, 2009 10:19 pm
Uansett, jeg liker testen ettersom jeg blant annet får bekreftet alle mine fordommer mot Hutchinson og Vittoria. (Min siste punktering på Hutcinson var da jeg brukte en gasspatron til å pumpe opp dekket til Pål forrige helg. Dekket tålte ikke trykket. Gangen før det var på Mjøsa Rundt i 2006 - og det var siste gang et Hutchinsondekk kom på min sykkel.)

Ble lurt til å kjøpe et sett Hutchinson Kevlar Speed, de punkterte på trening i dag, brukte gasspatron og jammen spratt ikke dekket ut av felgen, fylte bare halve patr. på forsøk 2. Vel hjemme testet jeg dekket med trykkpumpe,dekket slapp felgen på ca 6bar, er stemplet med max trykk 7bar. Mao.Ikke kjøp dette dekket!!

Ketil.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Ken Rosendal
Ble Medlem: 24 Mar 2008
Innlegg: 120
Bosted: Årvoll, Oslo

InnleggSkrevet: Søn Apr 19, 2009 4:57 pm
Kan på det varmeste anbefale Schwalbe Ultremo. Har syklet minst 300 mil på settet i kombinasjon med Michelin Aircomp latexslange uten en eneste pungtering. Lette er de også (190g, 180g i 2009 modell) og ruller meget godt i alle tester så som på sykkelen min.
_________________
ken.rosendal@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------

Morten
Ble Medlem: 27 Jan 2003
Innlegg: 8
Bosted: Sinsen

InnleggSkrevet: Lør Apr 25, 2009 9:08 am
Jeg tror det viktigste er at man har relavtivt nye dekk til DSSP. Om man sykler på Michelin Pro Race 2 (eller 3) eller GP4000 eller andre kvalitetsdekk tror jeg ikke betyr så mye mht til punkteringssikkerhet. Jeg har syklet mye både med Michlin Pro Race 2 og de gamle GP3000. Jeg har ikke merket noen forskjell. Har hatt svært få punkteringer med begge. Har noen andre erfaringer tror jeg det beror mer på tilfeldigheter enn at det er så mye bedre eller dårligere enn det andre.

Morten

Lars Olav Skårbergs bilde

Syntes det var merkelig at de speller nye Vittoria-dekkene mine spant i regnværet under bakkedragene i Olaf Bullsvei i går, enda det ikke er en særlig bratt bakke. Og ut fra tida å dømme var det ikke meg men dekka. Og nå ser jeg fra debatten at erfaringene med Vittoria i regnvær ikke er gode. Så da blir det vel en tur på Sportslageret eller Fast-Bikes igjen... 

Lars Olav