Du er her
Vårens program og årets ritt for Rye 17
Nå er aktivitetskalenderen for Rye 17 oppdatert fra 8. april til Trondheim-Oslo som går 26. juni. Det er lagt opp til et ganske tett program slik at også de som ikke har et perfekt grunnlag skal få det nødvendige treningsgrunnlaget for å kjøre Trondheim-Oslo på 17.30.
Tirsdag er det bakke-intervall. Vi skal normalt kjøre fra Gressbanen til Tryvann. Vi kjører 2 lange drag hvor det er om å gjøre å legge seg på et nivå man klarer å holde helt opp. Når man kjører i motbakke så er det lett å kontrollere intensiteten og dermed pulsen slik at man kan kjøre helt oppunder (og litt over terskel).
Det pleier å være et stort spenn på denne økten. Noen bruker rundt 17 minutter og andre starter sesongen på nærmere 30. Det er greit å ta mellomtider på veien opp så vet man hvordan man ligger an og det er også en stor fordel å ha pulsmåler. Det gjør det lettere å presse seg over tid og uten pulsmåler er det fort gjort å slippe seg ned i intensitet når man har kommet et stykke oppover. Hvor lang tid du bruker opp er veldig avhengig av hvor mye du og utstyret ditt veier. Du skal derfor ikke legge for mye vekt på tiden du bruker opp. Da er det viktigere å ha en god utvikling i løpet av våren. Og Trondheim-Oslo er ikke et bakkeløp, så det er andre kvaliteter som vil avgjøre hvor godt du fungerer der.
Torsdag er det kjedekjøring med tempodrag. Vi starter på Kjeller og kjører en runde rundt Gardermoen, med tempodrag nord for flyplassen og syd for Jessheim. Når kveldene begynne å bli lengre så vil vi også legge inn drag på Leirsundsletta som en avslutning på økten. Vi kjører i to-tre grupper og målet er å kjøre så fort som mulig og at alle skal jobbe helt oppunder/litt over terskel hele draget selv om de ikke klarer å holde tempoet til gruppen. For hvis ikke gruppen sprekker opp på disse dragene så kjører vi ikke fort nok :-) Hvert drag er på rundt 10 minutter.
Søndagene er det rolig langkjøring som står på programmet. Det er viktig både for å bli vant til å sitte lenge på sykkelen og for å lære og spise og drikke i fart. Disse øktene er også viktige for å trene på kjedekjøring. Vi har normalt en stopp underveis, men du bør allikevel spise noe en gang i timen mens du sitter på sykkelen.
På fredager skal vi ha en rolig tur i Maridalen som en restitusjonsøkt. Det er en del som har gjort dette alene tidligere, nå lager vi et opplegg av dette. Dette er en økt som skal gå rolig med høy tråkkfrekvens og lav sone-1-puls og hjelpe med restitusjonen inn i helgen. Hvis det blir for mye trening for deg med fire dager i uken, så er dette den økten du skal droppe først.
Vi legger opp til å kjøre Enebakk rundt, Randsfjorden rundt og Mjøsa rundt før Trondheim-Oslo.
Enebakk Rundt - lørdag 1. mai. Du melder deg på selv. Alle som skal kjøre med Rye 17 skal starte i SK Rye 2.
Randsfjorden Rundt - lørdag 29 mai Du melder deg på selv
Mjøsa Rundt - søndag 13. juni. Felles påmelding. Vi kjører ikke Mjøsa Rundt i regnvær.
Vi kjører ritt-test i uken før Enebakk, Randsfjorden og Trondheim-Oslo. Målet er å komme i ritt-modus og få trent på å kjøre to kjeder tett etter hverandre slik vi skal gjøre i rittene. Vi får også målt utviklingen vår som lag når vi gjør dette tre ganger utover i sesongen. Ritt-testene kjøres fra Kjeller. Vi tar oppvarming opp til Skedsmokorset og kjører en runde opp til Maura, over til Dal og tilbake til Skedsmokorset. Les mer her.
Helgen 5.-6. juni er det rolig langtur til Hafjell. Vi sykler opp på lørdag og ned igjen på søndag. På kvelden har vi en samling som blir møtet vårt før Trondheim-Oslo. Vi går igjennom opplegget for rittet, hvordan vi skal kjøre etc. Her får du svar på alle spørsmål du fremdeles måtte ha om vårens store mål. Vi har følgebil som kjører opp en bag for hver med det man trenger for overnattingen.
Nordmarka rundt går i år midt i pinsen. Det er Rye 16 og Rye 17 som skal arrangere rittet så det betyr at det er dugnad søndag i pinsen, dvs. 23. juni. Det er viktig at du setter av denne datoen slik at vi får nok folk til å arrangere rittet på en forsvarlig måte.
Vi trenger 3 følgebiler og 6 mann/kvinner som følgebilmannskap til Trondheim-Oslo. Helst skal vi ha to matbiler og en hjulbil. Hvis du har/kan få låne en bil vi kan bruke eller kjenner noen som kan kjøre følgebil eller være hjelpemann så gi meg beskjed snarest mulig. Matbilene kjører matkassene våre slik at de er satt ut og klare når vi kommer til hver stopp. Hjulbilen har reservehjul og ligger bak feltet. Hvis noen punkterer så bytter man hjulet og så er man i gang igjen med en gang. Vi dekker drivstoff og mat og overnatting for følgebilmannskapene. Vi får noe støtte fra Rye til følgebiler, men mesteparten må vi dekke gjennom en egenandel fra vi som kjører på laget.
I tillegg er det veldig bra hvis vi kan få med oss en hjulbil på Randsfjorden rundt og Mjøsa rundt. På Enebakk rundt er det vanskelig å ha hjulbil siden det er såpass mye trafikk ellers. Ritt-testene går også uten hjulbil hvis det ikke skulle dukke opp noen som har veldig lyst til å kjøre.
Husk å bestille lisens. Skal du ha en lisens som også dekker organisert trening så bestiller du det her. Skal du ha engangslisens for hvert ritt så må du kjøpe det når du melder deg på rittene.
- Bloggen til Per Christian Dæhlin
- Logg inn for å skrive kommentarer