Du er her
Kjedekjøring uten luker II
Klarer vi å elimimnere luker i kjedekjøringen vår så sparer vi krefter. Farten vil gå opp og pulsen vil gå ned. Ingenting er som et kjede hvor alt flyter glatt og man får en følelse av å fly lavt :-)
Skal man bli flink i kjedekjøring så må man, som Geir ofte sier på trening, kjører for rytteren bak. Gir du ham en god reise så får du selv en god reise og kjedet flyter bedre. Det er også viktig å gi hverandre tilbakemeldinger underveis. Spesielt når noen kjører bra. Da gjentar de det de gjorde riktig neste gang, og det er mye lettere å gjenta en riktig bevegelse enn det er å rette på en bevegelse som er feil. Når man gjentar en bevegelse mange nok ganger så blir den automatisert. La oss sørge for at vi automatisering mest mulig riktig kjedekjøring.
Men for å kjøre riktig så er det viktig at alle skjønner dynamikken i et kjede. Og det innebære å skjønne hvorfor luker oppstår. Det er faktisk ofte slik at en som ender opp med en luke ikke har lagd den selv. Tenker ikke alle på rytteren bak så flytter man luker bakover i rekken og til slutt er det en eller annen som uforskylt ender opp med svarteper. Og sitter man uheldig plassert i forhold til lukene som oppstår i kjedet så kan man bli kjørt helt i senr.
Slik oppstår gjerne luker ved kjedekjøring
Luker i venstre rekke
I venstre rekke så oppstår luker oftest på grunn av feil fartsregulering i fronten. Har man et lag som kjører i f.eks. 31 km/t så vil venstre rekke kjøre i 30 km/t og høyre i 32 km/t.
Når fremste rytter i høyre rekke legger seg over i venstre rekk så har han en fart på 32 km/t. Senker han den til 30 km/t så vil tiden han bruker på det bli til en luke på 2-3 meter. Lukker rytter nr 2 den luken så blir det en luke bak ham igjen. Når man legger seg over må man et lite øyeblikk ned i under 30 km/t slik at mann nr 2 får kontakt uten å måtte lukke en luke. Da kan rekken kjøre jevnt med 30 km/t. Den enkleste måten å senke farten på er å stå over et halvt tråkk, men det virker f.eks. ikke like godt i motbakke som på flatmark. Inntil dette går av seg selv så må man bruke fartsmåleren aktivt slik at man ser hva man gjør.
Hvis fremste rytter senker farten for mye så vil den neste rytteren måtte senke farten for å tilpasse seg. Det kan føre til bremsing og farlige situasjoner bakover i venstre rekke. Og ganske sikker luker når neste rytter legger seg over og senker farten slik han skal. Mann nr 2 vil ganske sikkert klare å få kontakt med hjulet hans, men bak ham blir det gjerne luker.
En annen vanlig feil er at man kjører for langt frem før man legger seg over i venstre rekke. Det gir automatisk en luke, enten bak førstemann eller lenger bak hvis den fremste luken tettes. Folk som legger seg over for sent må få beskjed. Det enkleste er å si "ja" når han er langt nok fremme til at han kan legge seg over. Gjør man det noen runder så er uvanen raskt borte, og man kan slipper disse lukene, ergringen over dem og forstyrrelses de skaper i lagarbeidet.
Fartsreguleringen når man legger seg over i venstre rekke er vanskelig. Vi bommer alle av og til. Det er viktig ta man tenket på mannen bak. At man skal kjøre slik at man gir mannen bak en behagelig reise. Det er også viktig at man gir hverandre tilbakemeldinger på vekslingene. Og ikke glem å gi ros når noen kjører bra.
Luker i høyre rekke
I høyre rekke kommer lukene gjerne på to forskjellige måter. Den vanligste er at en rytter øker farten når han kommer i front. Intensiteten skal opp litt pga. vindpresset og det kan være vanskelig å unngå å øke farten. Uerfarne kan også tro at det er riktig å gjennomføre et raskt skifte over til den andre rekken. Det som lett skjer hvis man øker farten i front er at man drar med seg mann nr 2, og kanskje også mann 3 og mann 4. Dermed øker farten i rekken, men mann 5 eller mann 6 vil plutselig få en stor luke. Åpner det seg plutselig store luker et stykke bak i høyre rekke så er dette ofte grunnen. Problemet oppstår derfor ofte 3-4 mann foran han som sitter med en luke.
Det kan være vanskelig å finne ut hvor problemet oppstår og ofte kan det være nødvendig å stokke litt på rekkefølgen vi sitter i for å finne ut hvem som er lukenes rette far.
Den andre varianten er den vanlige sterotypen. En mann er litt uppmerksom ved vekslngen bak og tar ikke helt hjulet til rytteren foran. Men det er ikke sikkert luken kommer foran han som var litt uppmerksom. Er han rask til å lukke luken så kommer kanskje luken bak ham igjen når nestemann ikke klarer å følge på fordi det pluteslig går veldig fort helt bakerst.
Det skal alltid være en viss fartsforskjell mellom rekkene. Det skal alltid være en veksling på gang foran og en veksling på gang bak. Stanger mannen fremst i høyre rekke litt så må han fremst i venstre slakke av litt og hjelpe ham over. Fartsforskjellen mellom rekkene skal være på 1-2 km/t. Da tar det mellom 15 og 30 sekunder fra du sitter fremst i høyre rekke til du er over i venstre rekke og har en mann foran deg. Ta gjerne tiden på deg selv og andre rundt deg. Når vi kjører bra så skal alle vekslingene ta like lang tid. Hvis fartsforskjellen mellom rekkene forsvinner så blir det gjerne litt bremsing bakover i høyre rekke eller luker i venstre. Dette skaper rykkete kjøring og ødelegger flyten i laget.
Under ritt skal vi kjøre med to kjeder. Det bakre skal ligge rett bak og i dragsuget til det fremre slik at de får en billigst mulig reise. For at det bakre skal kunne kjøre jevnt, uten bremsing og luker så må vekslingene bak i det fremre kjede gå helt regelmessig uten stopper. Det innebærer at fartsforskjellen mellom de to rekkene i det fremre kjede må være helt jevn. Det kan heller ikke være luker bakover i venstre rekke. Slike luker er i utgangspunktet kun et problem for rytteren selv, men blir et problem for laget bak som må lukke luken før det igjen sitter i dragsuget når rytteren med luken flytter over i høyre rekke og begynner på en ny rundt i det fremre kjedet. Men kjedekjøring med to kjeder etter hverandre er nesten er tema for seg selv.
Det er som er viktig for å unngå luker er at du husker på at du har en rytter bak deg og at du kjører slik at han får en god reise. Og gi hverandre tilbakemelding på kjøringen. Spesielt når noen kjører bra.
per chr.
- Bloggen til Per Christian Dæhlin
- Logg inn for å skrive kommentarer