Du er her

Innspill til valg av høyprofils hjulsett +/- 10 000 kroner

Erlend Olsens bilde
Forum: 

Hei,

Vurderer å gå til anskaffelse av et bedre hjulsett, men siden det er et hav å velge mellom lurer jeg på om det er noen som har noen innspill å komme med?

Jeg er i utganspunktet svært skeptisk til pariserdekk siden jeg ser for meg dette som et knotete opplegg med lim og diverse dilldall (har aldri byttet pariserdekk) men om det er mye å tjene ift vekt etc det kontra vanlige slangedekk så kan det jo være et poeng - aberet er å bytte ut bremseklosser etc hver gang man skal sette på et annet hjulsett...

Noen som vet om noen gode deals på hjulsett der ute - gjerne for vanlig slange? - Jeg tenkte å bruke mellom 8 - 12 000 kroner. er forresten pariserhjulene mye lettere?

kanskje vi har en bra deal gjennom Spinn eller noe? hadde vært moro med et lett og raskt hjulsett.

Sikkert mange meninger rundt dette, så innspill mottas med takk :)

hilsen Erlend

 

Martin Paul Hoffs bilde

Dette er en ok deal kanskje http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21773663

Allround hjulet til Zipp er 303, 404 er beregnet på flatere terreng - sikkert supert til typiske Rye ritt (ER, Mjøsa Rund, Tr-Oslo, etc).

Espen Unaass bilde

 

Skal du kjøpe hjulsett hovedsakelig til konkurransebruk vil jeg sterkt anbefale deg å få for pariser/tubular. Disse hjulene er lettere, mer tåler større slag, mer komfortable, pariserdekk er bedre å svinge på, samt mer punkteringssikre. Pariserdekkene er noe dyrere, men du sparer prisen for slange.

Det at der er mye knot med liming synes jeg er totalt oppskrytt… Dette er faktisk null stress bare du har gjort det engang.

Uten at jeg skal gjøre noe selvreklame her, så anbefaler jeg deg å ta en titt på www.unaas.no for mer info om både pariser og et bra hjulsett ;) 

 

Erlend Olsens bilde

Interresant side Espen,

jeg vil vurdere hjulene deres. De ser jo også ut til å være svært godt priset.  Jeg hadde dog ikke hørt om disse hjulene før. har dere noen avtaler med sportsbutikker, eller hvordan markedsfører dere produktene? spør bare av ren nysgjerrighet for dette er jo et interresant og spennende konsept dere er i gang med!

PS - var du på 17 timern sammen med meg i fjor?? 

Hilsen Erlend

Geir Pettersens bilde

 Fordeler med pariser

  • 1) Vesentlig lavere vekt. Vektreduksjonen ligger ikke i dekket. Pariserdekk inneholder selvfølgelig en slange og veier derfor omtrent det samme som dekk+slange til clincherhjul. Vektreduksjonen ligger i hjulets felgkant, og kan være i størrelsesorden 3 - 400 gram for et hjulsett. Zipp 404 pariser er svært gode allround konkurransehjul som er lettere enn de aller fleste mediumprofil clincher-hjul.
  • 2) Noe mer punkteringssikkert. Mindre sjanse for "snakebite"/gjennomslagspunktering, men neppe noen mindre sjanse for punktering som følge av glasskår/skarpe småstein. 
  • 3) Sannsynligvis noe bedre "kjørefølelse", men dette er subjektivt og forskjellen er neppe voldsomt stor. Har kjørt Styrkeprøven et par ganger på 21 mm pariserdekk med svært høyt lufttrykk. Komforten er faktisk veldig god, selv om 21 mm vanligvis er en dekkbredde man bruker på korte temporitt.
  • 4) Noen hevder at pariser ruller lettere. Eventuell forskjell til gode clincherdekk er imidlertid helt ubetydelig.

 

Ulemper med pariser

  • 1) Personlig er jeg enig i at det er mer knotete med pariser ift. liming av dekk. Bytting av dekk ved punktering på ritt/trening trenger derimot ikke ta noe mer tid, siden man da ikke limer reservedekket (gamle limrester holder hvis man er litt forsiktig i svinger). 
  • 2) Bytting av klosser gjør det også noe mer knotete, men det er ikke noe som tar lang tid.
  • 3) Høyere driftskostnader. Eventuelle punkteringer er dyrt, siden du må bytte hele dekket og ikke bare en slange. Alternativt må du åpne dekket, lappe slangen og sy igjen dekket etterpå (neppe noe man kommer til å gjøre).
  • 4) Felgkanter i karbon innebærer dårligere bremseeffekt, særlig i regnvær. Man kan imidlertid leve med dette hvis man velger bremseklosser som holder mål på vått føre (dvs. IKKE Shimano sine karbon-klosser). 

 

Det blir en avveining mellom fordeler og ulemper. Selv bruker jeg høyprofilhjul med pariser på de fleste ritt og clincherhjul på trening.  

 

Willy Hugo Nordness bilde

Ser at Zipp blir nevnt lengre opp her, da Zipp 404, men dette er jo et hjulsett til en pris tett innpå

20 000 kr, spørsmålet må jo da være, hvor stor forskjell er det på Zipp 404 og Mavic Cosmic Carbon?

Utenom 300g i favør Zipp og 10 000 kr favør Mavic !!

Tåler Zipp 404 like mye juling som Cosmic Carbon feks, en ikke ubetydelig sak med den asfaltstandarden vi har her i landet.

 

Sitter selv om dagen og vurderer et sett pent brukte 404 til pen pris, men tvilen ligger og gnager da jeg i dag kjører på Cosmic Carbon!

Noen fordeler og bakdeler rundt disse to mottaes med takk :-)

~Fuji~

Marius Ronheim Heiers bilde

Det er bare i sportsmafianorge at 404 koster 20k. Fabin.dk selger de for 10500kr(2008 vel og merke).

Kjøp det du syntes virker kult. Man merker ikke så stor forskjell alikavel. Bortsett fra cool faktoren og lyden.

Espen Unaass bilde

 Det du mener er kanskje at man ikke merker så stor forskjell på forskjellige høyprofil hjulsett i en viss prisklasse, men man merker en vesentlig forskjell på et billig lavprofilhjulsett og et høyprofilhjulsett. 

Men cool faktor og lyd er selvsagt viktig. Placebo effekten er svært undervurdert! ;) 

Marius Ronheim Heiers bilde

Enig.  Er det noe som gjør at du føles raskere så kjøp det (om du har råd).  Hjulene deres er veldig kule, spes med karboneiker.

Marius Ronheim Heiers bilde

http://www.italbikes.no/ på Rye 16 selger også kule hjul. Rol! Bra pris på de og.

Sjekk disse Cosmic Carbonenenene.

 

Video. http://www.youtube.com/watch?v=81r8I9mkqGY#t=2m12s

 

Les mer http://www.bustedcarbon.com/

Haha

Er jo bare Mavic som tuller til karbonhjula sine, lar kundene vaere proevekaniner :)

Forutenom Mavic er det vel sjelden eller aldri vaert noen problemer med karboneiker, selvom det blir blaast opp noe veldig av alle skeptikere hver gang det blir noe problem med Mavic sine hjul med karboneiker. Lightweight hevder f.eks at de aldri har noen av deres hjul knekt en eike, med mindre de ikke har vaert krasjet.

Uansett burde du proeve diverse hjulsett foer du kjoeper de.  Aa bruke flere tusen paa hjulsett er saapass mye penger at du burde se og proeve litt foer du bestemmer deg.

 

Du bør også sterkt vurdere Fast Forward-hulene som Ryes nye sponsor for året, Spinn Storo, selger til gunstig Rye-pris. Disse hjulene har blitt gansek grundig testet av flere på XP og tilbakemeldingene er veldig gode.

Erlend Olsens bilde

står og vurderer zipp 404, unaas hjul eller ffwd nå - må bare sjekke opp priser og gå noen runder i tenkeboksen :)

Uansett så heller jeg fortsatt mot clinchere - alt styret med parisere gjør at jeg faktisk kvier meg for dette -selv om fordelene er opplagte 

Har et sett ZIPP 404 til salgs 2009 mod som nesten ikke er brukt.

Selges for 11000,- komplett med dekk og krans.

Har vært veldig fornøyd med disse. Selges grunnet  at jeg sitter nå med 3 sett høyprofil karbonhjul!!

Hjulene kan også prøves.

Kontakt Frode Dalen 40407414

Frode Dalen