Du er her
Forberedelser til DSSP
Folkens,
det nærmer seg DSSP med stormskritt. Etter utallige timer på sykkelen er det nå på tide å gjøre de siste viktige forberedelsene for å prestere optimalt neste helg. I denne forbindelse er det en del utenomsportslige ting det er viktig å tenke på:
- Mat: Tenk gjennom hva du putter i deg i forkant av rittet. Pass på å spise mye og riktig
- Hvile: Det er viktig å hvile mye i forkant av en såpass stor påkjennelse på kroppen som DSSP er. Sørg derfor på å sove mest mulig og å ikke overanstrenge dere i forkant av rittet. Overtid kan man jobbe resten av året, plenen kan man klippe etter rittet, kjøkkenet du ikke er ferdig med å pusse opp kan vente ei uke til etc..
- Utsett helgens fest. Denne trenger ingen utdypning..
- Restitusjon: Sørg for å holde kroppen og beina i gang. Kjør de siste treningene sammen med laget
Det er sikkert mye jeg har glemt, men sørg for å tenke litt ekstra gjennom hva du foretar deg de siste dagene i forkant av rittet!
- Logg inn for å skrive kommentarer
Du nevnte mye bra Tarjei.
Du nevnte mye bra Tarjei. Thorstein og historien om din sykkel minnet meg på et innlegg som er glemt, nemlig det om årlig ta-bare-på-sykkelen-din.
Fra spøk til alvor. Godt velikeholdt sykkel er ikke bare fint for deg selv og øker dine sjangser til å komme deg fra Trondheim til Oslo uten problemer neste helg. Det er også viktig for sikkerheten til laget. Jeg vil kjøre bak en trykk rygg. Det innebærer også at jeg vet at sykkelen til mannen forran er i perfekt stand. Det holder ikke med at Spinn eller noen andre har sett over den. Du skal selv ha kontroll på hvordan det står til emd sykkelen.
Nå er ikke alle like teknisk kyndige, men det er utrolig hva man oppdager og lærer ved å fikle litt med sykkelen innimellom, og ikke minst vaske den. Vasking øker også sjangsen for å oppdage problemer før de blir alvorlige.
Jeg forventer egentlig at dette er selvsagt og at de fleste har det som en viktig del av forberedelsen til Styrkeprøven, men i Trondheim skal følgende være gjort:
-skiftet bremser
-går gått over wire. Sjekket og smurt disse
-skiftet dekk og kjørt inn disse
-stille til start med korrekt lufttrykk
-skinnende ren sykkel. Blankt kjede og kassett.
Nils Jørgen
Regner med at samtlige gjør
Regner med at samtlige gjør som Nils Jørgen sier og sjekker syklene sine ekstra grundig.
På lørdag knakk jeg girøret etter 200 m. Kjedet ble også vridd i stykker. På søndag røk girwiren på gammelsykkelen etter et bakkedrag i Grefsenkollen. Sitter m.a.o med to havarerte sykler. Slike ting bør ikke skje på DSSP, men erfaringsvis så gjør det faktisk det. Et år gikk bakskifteren min i stykker etter 90 km av DSSP. Kjørte på de to frontgirene i 180 km før jeg fikk en tung, gammel og altfor stor lånesykkel. Sørg for at det ikke skjer DEG.