Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Intelligent rullekjøring
Av Espen Fossheim, 25. April 2011 - 18:57
Det kan sies masse om dette tema, men her ønsker jeg bare å lage en kort og punktvis gjennomgang av teknikker i rulla som øker sikkerheten, sparer krefter og får det til å flyte bedre - noe som igjen fører til bedre tid på samme kraftuttak.
1. Sørg for å ha konstant passe avstand til syklisten foran deg (30 cm til 1 m)
2. Alle glipper større enn dette skal kjøres inn sindig og kontrollert. Unngå ekstraordinærte kraftuttak og rykk. Tenk på å ”dra med deg” rekka bak deg selv som en dominoeffekt.
3. Det største unødvendige kraftuttaket kommer gjerne i bakkant av rulla hvor du kommer bakpå i forhold til å skifte over i fartsrekka. Da oppstår det gjerne en glippe på flere meter som må kjøres inn. Dette koster masse krefter og skaper farlige situasjoner med mye trekkspill. Det er flere grunner til dette. Følgende kjøreregler kommer godt med her.
a. Lær deg navnet på den som kommer etter deg. Rop **** sist i god tid før personen må legge seg over. Gjerne så tidlig som i det øyeblikk du selv skifter fil.
b. Vær konsentrert og lytt etter navnet til den som skal skifte før deg. Da er du mer på alerten selv når din tur kommer.
c. Når du er kommet over i fartsrekka er det meget effektivt å legge seg ca. 10 til 30 cm til høyre hvis veien tillater det. På denne måten gjør du overgangen til den etter deg i rekka mye mer smidig og sparer mange krefter for laget selv om det koster litt mer for ens egen del. Når den bak har hekta sklir du rolig tilbake i rekka.
4. Når du er i front i fartsrekka koster det noe mer å kjøre seg fram pga av luftmotstand.
a. For å opprettholde samme fart må du legge noe mer krutt i støvlene i front men ikke så mye kraft at du lager luke til den bak.
b. Når du er jevnt med syklisten til venstre, sklir du rolig over mot transportrekka mens du opprettholder farten. Det hjelper ofte at førstemann i trasportrekka gir et kort signal om at du er langt nok fremme. Vel over i transportrekka tar du gjerne et hvileskjær ved å stå over et halvt tråkk. Dette tilpasser farten til transportrekka. Men for all del ikke slutt å tråkk for lenge. Da baller det på seg bak deg. Denne teknikken egner seg best på flatene. I motbakker kan det bli for mye bråstopp av å stå over. Se derfor dette an etterhvert som du får rutine på teknikken.
5. Forskjellene i fart mellom transportrekka og fartsrekka skal være ca 1 – 2 km/t (30 cm i sek). Det innebærer at du sakte sklir nedover rekka med en person hvert 10-15 sek.
6. Gi ros og positive kommentarer til de som kjører stabilt, trygt og med fornuftig fart. Dette er med på å holde stabilitet i rulla. Ikke bare er det lettere å opprettholde en ønsket handling med positiv feedback men også andre i rulla vil plukke opp god adferd i stedet for å bli korrigert for det motsatte.
7. Hvis det er nødvendig med korreksjon av kjøremønsteret til en syklist, vær konsturktiv og tydelig i tilbakemeldingen til din kollega. De fleste ønsker faktisk å bli gjort oppmerksom på det hvis de har unoter som bør korrigeres. Hvordan skal vi ellers bli bedre?
8. Er du sliten og ikke klarer å følge tempoet til rulla har du et eget ansvar for å legge seg på halen og få deg en nødvendig pust i bakken. Vær skjerpet og klar. Spesielt i front og ikke minst i bakkant. Si fra gjerne en runde før du vil på halen så kapteinen og den som kontrollerer halen er forberedt.
9. Spis og drikk i på halen eller i transportrekka med mindre du er såpass rutinert at du klarer dette i fartsrekka.
10. Og ikke minst, for å sitere kolleaga Per Chr. Dælin fra 17-timer’n, kjør for å gjøre den bak deg god. Det er felleskapet og det å gjøre hverandre gode som skaper de beste resultatene.
Gruppe:
Synlig:
Offentlig - alle kan lese
- Logg inn for å skrive kommentarer
Kommentarer
Veldig bra, Espen! En annen
Veldig bra, Espen!
En annen ting vi bør fokusere på, er plasseringen vår veibanen. Dersom vi skal gi plass til nestemann i dragsuget når vi legger oss i fartsrekka (jfr. pkt. 3c), kan ikke venstre rekke ligge på hvitstripa. En enkel pekepinn å forholde seg til er at "hvilerekka" legger seg midt i veibanen - og fartsrekka legger seg inntil. Tette rekker er både effektivt og vakkert:-)
Når vi passerer andre syklister eller lag - hvilket kommer til å skje både titt og ofte:-) - bør vi videre sørge for at vi alle har passert før vi legger oss inn igjen. Hvis ikke drar vi med oss andre inn i laget, og skaper farlige situasjoner.
Det er tidlig på sesongen, og vi kjenner ikke hverandre så godt enda. Jeg legger derfor inn et ønske om at vi alle fokuserer på sikkerhet når vi suser avgårde på asfalt av ymse kvalitet. De som til enhver tid ligger først i rekka må ha blikket fremover og tydelig plassere seg unna sprekker og hull i asfalten. 15 cm til siden foran er kun mm fem mann lenger bak, og det blir mange farlige unnamanøvre når man plutselig har et hull eller en langsgående sprekk rett foran seg.
Videre må vi alle kjenne vår besøkelsestid i rulla. En sliten syklist er ikke en spesielt oppmerksom syklist, og det blir fort ujevn kjøring med luker og vingling. Ta en tur på halen og kom tilbake, frisk og rask!
Marit W. Storeng