Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
ENEBAKK RUNDT 2011
Av Kenneth Antonsen, 1. mai 2011 - 13:04
Forum:
Hei alle.
Takk for turen. Jeg vil legge ut en oppsummering av rittet etter jeg har snakket med de andre kapteinene.
Først og fremst, vil jeg takke alle og enhver av dere for en utrolig god lagmoral. Vi har ting å pusse på, som vi vil komme tilbake til. Men Enebakk er som nevnt tidligere et Formel 1 ritt. Dette tatt i betraktning, først rittet etc., sammenlignet med tidligere år kjørte vi imponerende bra. Vi er helt på høyden 2009 14.23 laget, og vi har fremdeles mange treninger å pusse form og teknisk kjøring : her har vi en god del å hente.
Ifølge Resultatet jeg fikk på SMS var min netto tid 1:57:59, kmt 40,69 Der ser du Stein : )
Vi er gode !
Kenneth
- Logg inn for å skrive kommentarer
Bra kjørt folkens! Vi hadde
Bra kjørt folkens!
Vi hadde en taktisk manøver på start med å vente 36 sekunder før vi passerte matten (iflge Geirs tid). Dette gir dessverre ikke utslag på totaltiden som er kalkulert fra startid kl 09.00.10.
Mao 1.58.40 = 1.58.04
Jeg er selvfølgelig på saken og har sendt mail til Hero.
Kris
Det er nettotid som
Det er nettotid som gjelder... Kenneths nettotid er 1:57:59.
Klart under to timer er veldig bra, særlig siden det var så mange som satt med helt inn. Vi kjørte på 1:56 i 2009, men da var det mange flere som falt av.
Jeg har nå sett igjennom video fra rittet. Noen kommentarer:
Første 500m:
Tror vi gjorde lurt i å vente noen sekunder fra start og kjøre vårt eget løp. Ventet på signal fra Kenneth på at alle hadde kommet ut av svingen og luker var tettet, før rulla ble satt igang. Deretter var det jevn og kontrollert fartsøkning. Veldig bra!
Fra start til bakkene etter Strømmen:
Kontrollert tempo i de bratte kneikene, tette rekker hele tiden, tett på hjul, relativt kontrollert ut av kryss og over bakker. I noen kryss ble rulla igangsatt litt kjapt, slik at det ble luker i rulla og kraftig trekkspill på halen. Gjelder f.eks. den krappe venstresvingen i krysset ved Skårer. Ganske mange må også begynne å kjøre korteste vei istedet for å ligge så langt til høyre i veien hele tiden. Det er uansett ikke mye å forbedre på dette strekket. Særdeles bra kjøring!
Den lange bakken opp mot Marikollen:
Her kjørte rulla fra hele halen på 9 - 10 mann. Det ble minst 50 meter luke. Når man ser at så mange faller av er rulla nødt til å redusere farta litt. 3 ryttere ble kjørt helt av (inkl. meg). Det er greit nok, beina var stinne på det tidspunktet uansett.
Ser fram til lange, seige utmattelsesritt...
Takk for turen gutter. Dere
Takk for turen gutter.
Dere har en fenomenal halesjef i Kenneth!! Godt humør, klare tilbakemeldinger (som kom igjennom etterhvert;) og ros til alle. Slike ledere vil vi ha i Rye:)))
Jon
Jon
Takk til Rye 15!
for at dere tok en avkjørt xp fersking med i rulla deres.
Vennlig hilsen Martin Olafsen
Kort oppsummering ER 2011
Hei Igjen.
Igår kveld tenkte jeg først og fremst at dette var en opptur for laget. Vi får over 20 mann i mål, og det er veldig viktig for lagmoralen at alle fikk seg en positiv opplevelse under det første rittet. Min nettotid på 1:57 er også veldig veldig bra.
Vi jobber veldig displinert og med fokus. Lover veldig godt som sagt:
Har oppsummert litt med de andre kapteinene:
Som vanlig under Enebakk rundt, er det en god del å pusse på. Vi kjørte bra den første delen, i alle kneikene og svingene kjørte vi i henhold til planene. Gikk kanskje bitte litt sakte de aller første KM, men alt i alt er vi fornøyd med hvordan vi taklet denne delen av løypen.
Nedoverbakker og teknisk rullekjøring:
Vi kjempe dårlig i nedoverbakker og i teknisk rullekjøring, i litt krevende terreng. Dette må vi trene på. Vi sprekker opp og virker relativt pysete når det blir bakker. Dette skal vi trene på, men kort versjonene - hold hjulet foran både oppover, nedover og bortover.
Rullekjøring og tempo:
Kort oppsummert, vi må justere farts økningene mye mye bedre. I går var det ett strekke hvor vi kjørte opp farten voldsomt på under 20 sekunder, og fortsatte bare å øke og øke. Jeg som halesjef, plukket ut 5 mann fra rullen på under 40 sekunder! Ikke spesielt smart. Ved enden av sletten var vi 14 mann på halen, spredt utover 40 meter. Husk at man skal øke jevnt og ikke som en kanonkule. Alle mann forsøker også å ta inn over seg hvordan vi gjør overgangene bak!
Hale:
Alt i alt, synes jeg vi hadde en god hale. Folk i rullen var også flinke til å komme ned på halen før dere var helt utkjørt. Alle var også flinke til å ta sin turn i rullen igjen, veldig bra!
Dog vet alle som lå bak på halen, at vi hadde et par tillfeller av rot og "kål", og under disse forhold vet alle at da er halen det aller verste sted å ligge. Så husk at vi må holde to rekker, og at man har displin. Dere må for all del ikke forme 1rekke. Det er starten på total oppløsning. Hold 2 rekker hele tiden, så vil det bli lette for alle.
Igjen:
Vi skal være stolte av oss selv, vi kjørte bra, holdt et veldig bra driv, og jeg mener helt bestemt at vi er blant det aller sterkest Rye 15 timers laget vi har hatt i Rye på mange år. Nå står om kort tid Nordmarka rundt for tur. Der vil vi være nødt til å kjøre mye mer taktisk, og smart.
Tren godt, og hold beina friske . )
Kenneth
Takk for et vel gjennomført
Takk for et vel gjennomført ritt!
Enebakk rundt er ett rykk og napp ritt, dessverre. Ikke helt det vi er laget for eller trener mot, men veldig bra gjennomført og en sterk prestasjon! Håper alle tar med seg denne innsatsen som en positiv opplevelse!
..og for de som vil mimre litt alt nå så var det jo noen flittige fotografer langs løypa. Her er en som har lagt ut sine bilder på internettet :-)
http://dl.dropbox.com/u/8696597/enebakk2011/content/_9187904187_large.html
Det er ikke bare 15t som kan
Det er ikke bare 15t som kan forbedre kjøringen i svinger og kryss. XP og Tempoen har samme problem. Jf. særlig Tore Haslemos innlegg i linken under:
http://www.sportsklubbenrye.no/node/14193
Som Tore skriver; tenk litt på hvordan de gjør det i motorsport.
1) Alle svinger kan kuttes. Alle har ansvar for at det faktisk skjer. Kapteinene skal ikke behøve å minne folk om dette. Eneste tilfellene vi ikke kutter svinger er når noen kjører forbi oss (biler eller andre lag). Vi er også forsiktige med å kutte svinger på firefelts motorveg, med mindre veibanen er avsperret for sykkelritt. Vi holder oss også alltid i vår veibane.
2) I KRAPPE svinger (90 grader) legger vi laget slik at svingen blir så slak som mulig, så vi tar med oss mest mulig fart hele veien igjennom. I en krapp venstresving legges derfor laget mot hvitstripen, før det kuttes over mot midten av veien (gulstripen) i selve svingen og ut igjen til hvitstripen etter svingen. La det alltid være plass til at rytteren ved siden av deg kan gjøre det samme. Motsatt i krappe høyresvinger. Se to runder av et Formel 1 - løp, så kan du prinsippet.
3) Folk på halen må være særlig obs i krappe svinger. Halesjefen har kontroll framover og kan kontrollere rullas fart ut fra svingen, men han har ikke god oversikt bakover. Risikerer derfor at halesjefen sier på radio at alle er med, selv om det er stor luke på halen.
4) På tørt føre må vi kunne klare å holde hjulet til han foran, selv om veien har en sving eller to og hastigheten er høy. Ganske mange på laget bør trene på dette. Kjører du f.eks. bakkedrag i Grefsenkollen en dag så er det ingen grunn til å kosekjøre ned igjen, guff på litt og prøv å kjøre gode svinger i høy fart. Kjør enda litt raskere neste gang. Da blir du vant til farta, vet hva som faktisk er mulig og vil føle deg litt tryggere når du ligger i felt.
5) På de neste rittene vil problemet være mindre. Tror likevel vi har noe å hente på å kjøre teknisk bedre, særlig ved at flyten i laget blir bedre slik at alle blir litt mindre slitne og har mer å kjøre med senere.
Noen fornøyde 15-, 16-timere m.m i målområdet
http://www.eurofoto.no/shared/album/2958365/20110501-enebakk-rundt/1/1f58f074a88a0317a5d9e541b4a339a0
Rye15 i målbakken. Pent og
Rye15 i målbakken. Pent og samlet.
http://dl.dropbox.com/u/8696597/enebakk2011/content/_8121344303_large.html
Monsteret som kom jagende bak:
http://dl.dropbox.com/u/8696597/enebakk2011/content/_8093712832_large.html
http://dl.dropbox.com/u/8696597/enebakk2011/content/_3548372852_large.html
thumbs up
Må være tidenes gladeste halekaptein! :-)
https://picasaweb.google.com/ola.morken/EnebakkRundt2011Album1?feat=dire...
LEIV VIDAR"PØLSA"PETTERSEN.....
Han skreik mere enn han tråkka.... kjørte i rulla fra du ble borte Geir, han var ned på halen flere ganger.
Kikket på gps`n min i går, brukte litt over 7min på punkteringen og stoppen hos han som satt i grøfta og pumpa for livet... min netto sykle tid ser da plutselig bedre ut... ca 1.52+...
Da hadde jeg 29km alene, til jeg tok igjen dere og oppsal gjengen kom. synd dere ikke ble med der... var mye rot og mas der... Men offangsiv kjøring er viktig, så neste gang vil jeg ha flere Rye ryttere på hjulet mitt...; )
Skulle gjere ha vert med dere inn,mye bra kvaliteter der... ser det er flere som er sterke i bena, å det lover bra for senere ritt!!.
Takk for de km jeg fikk bli med.Kommer sterkere tilbake neste gang....; )
Lars
Hvis du "kommer sterkere
Hvis du "kommer sterkere tilbake" neste gang Lars-Magnus så vet ikke jeg hva vi andre skal gjøre for å holde følge...
Når det gjelder Pølsa & co så holdt de relativt stor fart og kom vel inn på andreplass eller noe, men det var egentlig ikke så vanskelig å følge dem. At jeg ikke satt med lenger i det feltet var rett og slett dårlig taktisk kjøring fra min side, å bli liggende nesten bakerst på halen inn i oppoverbakker var bare idiotisk. De kjørte jo tilnærmet fellesstart likevel, så jeg burde selvfølgelig sneket meg opp på venstresiden slik du gjorde.
Når det gjelder de andre vi satt sammen med rett før Pølsa passerte, så tror jeg de var litt uoppmerksomme. For å henge på forbipasserende lag må man følge med og øke farta gradvis etterhvert som de passerer, slik at man slipper å aksellerere voldsomt for å hekte seg på bakerst.
sammen blir vi sterkere...
Hei igjen...
Ja jeg kommer sterkere tilbake... her skal vi bruke, å utnytte resursene der vi kan... og det er i fellesskap.. Syns det er mye kvaliteter i laget og får vi endel "Gode" turer sammen i helgene med trening å ritt så tror jeg det er mange som kommer til å heve seg noen hakk. jeg har kjørt mye i sånne klynger som vi havnet i og kjørt i flere år med flere av de... så for meg er litt kjefting og knuffing... litt"hverdags"..hehe
Det som er nytt for meg er Lag kjøring... jeg fikk"klar" beskjed av austad og bugge...hehe.
syns det fungerte bra så langt jeg hadde luft i dekket....
Men det er noen punkter jeg også kanskje vil lufte litt.... for min del er det å dra med fart inn i bakkene alfa omega... hører det girer veldig fort inn i bakkene... hold trykket litt lenger inn i bakkene... her er det fort mange sekunder/meter å hente... 3-4 extra trykk på pedalene gjennom 150-200km blir mange minutter å det koster fint lite...
Syns dere kjørte bra jeg... litt usikker på hvor mange som datt av litt, men det kan ikke ha vert så mange.
Lars- magnus
Enebakkrundt
Hei karer.
Takker for en strålende tur, en fin opptur for Furulund å være med helt inn(manglet 30 meter) Veldig hyggelig moral i laget. En stor takk til deg Kenneth som holdt humøret oppe når det var som værst, i allefall for min del. Gleder meg til fortsettelsen.
Furu
1,57,57 (sms tid)
Veldig bra gjennomført ritt, det som er ekstra gøy er at vi har en så stor gjeng som er med hele veien. Johoo, dette er et kanon lag, Kenneth bidrar til fantastisk lagmoral med godt humør og oppmuntrende kommentarer, god stemning gir positive opplevelser.
Motto: Alle kan alltid bli bedre.
Her komer min mening:
Det sprakk litt opp på grunn av ujevn kjøring i bakkene etter strømmen, det ble gitt beskjeder om å kjøre på samtidig som andre ga beskjed om å roe ned, da ble det forvirring i laget. Noen økte og noen roet, samtidig. Etter det tok det litt tid før vi fikk roen og fikk laget til å fungere bra igjen, det ble også i en periode kjørt på en rekke. Da må vi sammen ta ansvar og samle laget i 2 rekker, hvis feks annenhver legger seg ut, vips 2 rekker igjen. Når vi begynte å kjøre som lag igjen gikk det mye bedre, men mange brukte masse krefter i perioden med forvirring, det varte også en stund. Hvis vi raskt finner tilbake til formasjonen sparer vi krefter til å kjøre raskere i rulla.
Jeg har tenkt litt på hvorfor lukene vokste til 50 meter, jeg tror det startet med var fordi ikke alle fulgte med på luker og at det ble kjørt ujevn i lange i oppovernakker. Akselerasjon i oppoverbakker er krevende og er teknisk komplisert som lag, vi må bli bedre på at alle "låser farten" i lange oppoverbakker.
For å få til lagkjøringen bedre må alle møte på fellestreninger, spesielt de sterkeste, det er de sterkeste som lettest kan lage luker ved å kjøre ujevnt. Da er det et helvete å ligge tett i rygg.
TAKK for en tur med bra trøkk, neste ritt tar vi tempoen, de slo oss med ca 1 minutt tror jeg??
CIAO OLE