Du er her
Tacx Flow vs. Powertap
Siden undertegnede er befengt med tett hals og slitne lunger har testhelga foreløpig utgått.
For å bøte på dårlig samvittighet ble det allikevel en en 6 x 8, ekstra motivert at av mr. Antonsen kom med Powertaphjulet sitt. Gylden anledning til å sjekke om Flow-watt stemmer med resten av verden.
Kan med en gang, uten å gå inn på detaljer, slå fast at konstant-watt funksjonen på Tacx Flow er ubrukelig. Men det er tross alt Slope, eller manuell innstilling av motstand som teller.
Jeg har rulla i en kjeller med konstant temprtur. Sykkelen røres ikke mellom hver trening og rulla er kalibrert til +2 (sånn at hjulet ikke glipper). Jeg har (heldigvis viste det seg), trent med "Slope 3".
Kalibrering +2
Dekk: 120 psi
1: 263 Flow - 262 PT, Slope 3
2: 275 Flow - 291 PT, Slope 4
3: 331 Flow - 333 PT, Slope 3
4: 263 Flow - 277 PT, Slope 4
5: 300 Flow - 303 PT, Slope 3
6: 257 Flow - 255 PT, Slope 3
1 x 30s : 560 Flow - 569 PT Slope 3
1 x 60s : 417 Flow - 421 PT Slope 3
Som man kan se var Slope 3 "var spot on". Rulla viser for lite lite ved Slope 4 (og oppover), og ved slope lavere enn 3 viste rulla for mye watt. Testet også litt med varierende kalibrering og det var lite avvik på 0, +1 og +2.
/Nils Jørgen
- Logg inn for å skrive kommentarer
Tack flow kalibrering
Hei Nils Jørgen!
Du sier du "har kalibrert" din Tack flow til +2, evnt +1 og 0. På min (ny av året) Tacx flow skjer dette automatisk etter å ha holdt både "Set" og "Mode" inne i 10 sekunder, deretter trykke "Mode" 3-4 ganger, deretter tråkke i minst 25 km/t eller noe slikt, deretter stoppe å trå.
Mine kalibreringsverdier blir deretter alt fra -9 til -14. Dette høres meget rart ut dersom du har 0/+1/+2 ??? Vet noen hva -14 versus +2 i kalibreringsverdi betyr i praksis på Tacx Flow?
I går fikk jeg +16 på
I går fikk jeg +16 på autokalibreringen. Viste seg at dette skyldes høy stramming fra brems mot hjul. Ved å redusere strammingen, så rullet hjulet mye lettere mot bremsen i rullen. Autokalibreringsverdien falt fra +16 til mere normale +3. Den reduserte motstanden medførte forøvrig at effektverdiene gikk fra 240 watt på timestesten, til å kunne sykle vedvarende i sone 1 på 260 watt.
Ovenstående hjalp på selvtilliten, men ikke på komforten da økt hastighet på hjulet ga mye mer støy i drivverk og rulle. Skrudde derfor tilbake til hard stramming, og ved å sykle på slope 9 på et av de letteste girene så er er drivverk og rulle nesten lydløst, og alt som blir sagt på radioen høres godt! :-)
Du beskriver den prosedyren
Du beskriver den prosedyren jeg bruker, og som er beskrevet i brukermanualen Flow:
Rulla skal kalibreres i varm tilstand. Jeg kjører 30 minuttet med et par stigningsdrag for å sikret at både jeg og rulla er godt oppvarmet.
1: Hold inn Mode og Set i 10 sekunder til displayet går til kalibreringsmodus.
2: Still in vekt og andre ønskede parametere.
3: Når man kommer til siste steg skal man tråkke opp til 30km/t (til rulla sier STOP)
4. Når hjulet stopper vises det en kalibreringsverdi.
Man bruker skruen som klemmer rulla mot hjulet til å øke eller sende denne verdien. Er det + klemmer rulla for hard. Er det minus er det for lite trykk på hjulet.
Kalibreringsverdi skal i teorien ustere for trykket mot hjulet slik at oppgitt watt skal være tilnærmet lik uansett kalibreringsverdi. Dessverre stemmer dette dårlig. De fleste tester, inkludert min egen viser at Flow-watt er mest lik Powertap-watt jo nærmere 0 man kommer, i praksis 0 - +2 da dekket har det med å glippe ved lavere verdier (mindre trykk på hjulet).
Nils Jørgen