Du er her

Praktisk info til DSP 2012 for Lille30

Carl Jacob Sommerfelts bilde

Ja da nærmer det seg med stormskritt. Her følger litt praktisk info for de 33 som skal være med på DSP fra Lille30

 

Opplading

Siste store treningsøkt er kjørt. Det var gøy å koste avgårde i 40 på flatene igår, men det er godt over tempoet vi skal kjøre med på DSP. Bruk dagene som kommer til å finne overskudd. Alle har forskjelige måter å løse ut formen, så det er vanskelig å gi noe råd. Generelt: Er du godt trent, hold intensiteten oppe men reduser mengden. Er du ikke så godt trent, funker det ofte bedre med mye hvile i forkant. Uansett anbefaler jeg en liten tur på fredagen med noen veldig korte drag med høy intensitet. Vi har en rolig treningsøkt for de som vil ha en siste tur med rulletrening i løpet av uken. Espen leder denne. Ellers legger dere opp dette selv. Om noen vil ha inspiirasjon kan jeg dele hva jeg selv gjør: En time sone 1 på mandag, 3x5 sone 3 på tirsdag, 90 min stisykling i  sone 1 på torsdag og superkomp på fredag morgen (4x90 sek med stigende intensitet fra sone 3 til 5).  Sett det dog i perspektiv av at jeg trener 10-12 timer i uken i snitt.

 

Er det noen som fortsatt ikke har lagt på nye dekk og overhalt sykkelen, må dette gjøres med en gang, slik at det du skal konkurrere med er testet 1-2 ganger før du starter.

 

Forøvrig: Spis og drikk og godt, og fyll kroppen med salter, spesielt salt og magnesium, eller dyrere greier som Crampfix.

 

Henting av startnummer

Espen Guldbrandsen forsøker å hente startnummer for alle på fredagen. Alle bes snarest å sende Espen mailen med kvittering for påmelding, inkludert betalt engangslisens. Har du helårslisens, send også pdf kopien av denne til Espen. Emailadressen hans er: Espen_gulbrandsen@yahoo.no

 

Buss

Viser til mailer fra Hans Husum rundt det praktiske her.

 

Følgebil

Vi kommer til å ha med følgebil. De som skal ha noe i den, må komme i god tid før bussavgangen slik at dere kan laste inn i bilen. Drikkeflasker og evt klær som legges i bilen må merkes meget tydelig med navn! Vi kommer til å ha en verktøykasse i bilen med div sykkelverktøy, samt flere hjulsett dersom noen skulle ødelegge hjulene sine underveis. Bilen kommer ikke til å være rett bak oss, men vi skal forøke å holde den nærme. Vi testet radiobruk igår, og dersom det ikke er forbud mot det, har kaptein og halekaptein radiokontakt med følgebilen på vei nedover. Vi tar følgebilen inn på de to matstasjonene vi stopper på, så der kan man hente inn det man måtte trenge derfra.

 

Kjørestrategi

Vi starter i samme pulje som Lille35, men lar de kjøre først ut. Planen er å holde jevnt pådrag i pedalene hele veien og treffe riktig fart fra starten av. På flatene vil vi forsøke å kjøre med 34 kmt i fartsrekka og 32 kmt ihvilerekka. Oppoverbakkene kjøres i sone 1 for de med middels vekt. Høyere for de som er tyngre, men vi forsøker å holde oss under syregrensen for alle. Jeg kommer til å tillate maks 145 i puls på min egen pulsklokke (makspulsen min er 179) i oppoverbakkene. Nedover låser vi rulla og koster vi på og de som ligger i front kjører det de er gode for opp mot sin egen terskel og tar med farten så langt som mulig ut på sletta før de roterer bakover og slipper til ferske krefter.

 

Vi er 32 stk på start og kommer til å kjøre med ett kjede og hale. Størrelsen på kjedet vil variere med terreng og veikvalitet. Det blir for mye trekkspill med langt kjede når veien blir dårlig eller vanskelig. Jeg vil sitte i kjedet som kaptein hele tiden, med støtte av Espen og Pål. Lars kjører som halekaptein, med Tor-Erik som assistent (og Espen eller Pål som ekstra avløsere når de blir slitne). HALEKAPTEINENS ORD ER LOV! Blir du ropt tilbake fra kjedet, SKAL du gå bak i halen. I tillegg til å justere kjedetsstørrelse, forsøker halekapteinen også å ta ut folk fra kjedet før de selv merker at de er i ferd med å bli slitne. Erfaringsmessig avsløres dette tidlig når rulleteknikken blir dårlig. De som sitter i kjedet skal til enhver tid ha nok overskudd til å kjøre perfekt.

 

Det er fortsatt noen som sliter med å holde plassen sin i nedoverbakker. I rittet er det nulltoleranse for å ligge mere enn en meter bak rytteren foran i nedoverbakker. Kommer en for langt bak den foran, mister man dragsuget og blir ’blåst’ bakover. Og da ødelegger man ikke bare for seg selv, men også for alle bak, både i kjedet og halen, og så må disse bruke masse krefter på å ta igjen de i front som kjørte skikkelig. Har du ikke troen på at du klarer å ligge i rekka i lange bakker, bes du studerer løypeprofilen nøye og i god tid gå ut av formasjonen og legge deg BAK HALEN, enten du er i halen eller i kjedet. Du må så på egenhånd kjøre inn det du taper på vei ned. Vi vil forsøke å stille opp og etterfylle kjedet slik at vi har tungvektere parvis i rulla, så de kan tas frem i front og kjøre sammen i utforkjøringene. Det er endel fine bakker, blant annet Brøttumsbakkene hvor vi kommer til å ha det moro i over 70 kmt.

 

Med så mange som vi er, vil det antakeligvis være noen som faller av, enten fordi man ikke har dagen, eller pga tekniske problemer. Målsetningen er å få med flest mulig inn, men det krever også at den enkelte disponerer kreftene sine lurt. Kjør gjerne mere i halen enn du tror du trenger for å gjennomføre. Og de som er minst trent må gjerne ligge der hele tiden og rotere sakte.

 

For de som er i kjedet har jeg og Lars også en sterk oppfordring om å gjøre gode kontante skift bak, slik at halen kan ligge i konstant avstand uten trekkspillkjøring. Hver gang noen bommer på skiftet sitt får halen en luke som må kjøres inn igjen. Lars har blitt bedt om å si fra til de som ikke er gode på dette, så de forbedrer seg. Et perfekt skift bak kjennetegnes ved at du Ikke går bakover når du hører sist, men ligger på hjulet til den foran helt til det er plass til å skifte, så aksellerer du raskt og går rett inn på hjul på fartsrekka 5 cm bak den foran. Plassen mellom rekkene kan brukes til aksellerasjon så lenge du ikke slipper deg bakover og timer riktig.

 

Utstyr som skal være med.

Hva dere kler dere med, legger jeg meg ikke opp i så lenge det er Rye bunad ytterst. Men regner det, anbefaler jeg å smøre seg inn med varmekrem for å bli vannavstøtende og ha et tynt lag ull innerst. Men jeg vil at alle har med to slanger, sykkelverktøy, kjedelås, dekkspaker, to co2 patroner  og påfyllingsadapter, helst med av typen som kan åpnes og lukkes. Glem små håndpumper, det tar for lang tid når det er ritt.

 

Stopp underveis

Vi stopper på to matstasjoner. Skreia (74km) og Eidsvoll (127km). Vi tar inn følgebilen på disse eller rett ved.  I tillegg stopper vi for en punktering. Stopptid to og et halvt minutt i hvert tilfelle. I tillegg reserverer kapteinen seg rett til en punkteringstopp til om nødvendig. På Eidsvoll har vi kjøpt inn Cola og Snickers til alle. Vi kjører ut fra stoppene presis 150 sekunder etter av vi kjørte inn. Alle er selv ansvarlig på å komme seg avgårde i tide.

 

Punnktering

Jeg ber alle øve på skifte av slange i løpet av uken, slik at det går raskest mulig. Jo fortere jo bedre. Har du blitt kjørt fra pga punktering er det fullt mulig å hente inn laget igjen hvis du ikke bruker for lang tid. Undertegnedes langspurt på 6-7 km på Randsfjorden Rundt viser at det går. Bare husk på å ta en lengre periode i halen når du er tilbake i laget ;-)

 

Spising

Ta med det du trenger til turen og som funker for deg. Ikke prøv noe nytt. Spis og drikk i halen, og bakerst i rulla i motbakker når det går rolig. Camelbak anbefales for å kunne drikke jevnt.

 

Merking av hjelmer

For de som har små navnemerker på hjelmene, finn fram en rull med bred tape og skriv store navn. De må kunne ses tydelig fra halekapteinen på 5 meters avstand!

 

Les Rulleinstruksen

Til sist. Les rulleinstruksen på nytt på fredag, slik at du er helt fersk på denne!

 

Og har jeg glemt noe eller det er noe du lurer på, ta kontakt med meg.

 

Vel møtt

Kapt’n Carl Jacob

 

Gruppe: 
Synlig: 
Offentlig - alle kan lese