Du er her

KJøreregler og startoppsett for Randsfjorden Rundt

Hanne Eldbys bilde
Forum: 

Hei alle sammen - Per Christian er ikke med på Randsfjorden, og Tor er kaptein på turen.

Her kommer kjørereglene:

Vi sykler Randsfjorden rundt for å få trening til Trondheim – Oslo, og poenget er derfor å finne en best mulig flyt i laget som gjør at vi sykler mest mulig effektivt med minst mulig krefter. Vi skal også ha så mange som mulig i mål med laget, og mister vi for mange, så har vi kjørt for fort eller lite effektivt. Tidsambisjonen er 4.40, men vi sykler fortere hvis været tillater det, og vi finner en flyt som gjør det mulig.

Vi stopper tre minutter på begge matstasjonene. Ha med mat på sykkelen/lommene i tillegg. Sjekk at flaskeholderene sitter godt på sykkelen og at flaskene sitter godt i holderene.

Gå over sykkelen før start, sjekk lufttrykk, at det ikke er skader i dekkene dine, at wirene ikke er frynsete og at felger og bremseklosser er rene.

Skulle du ikke klare å ligge i rulla, så legg deg bak laget og forsøk å henge på. Gi beskjed til sidemannen om at du legger deg bak, vedkommende melder fra til Tor, så vi vet hva som har skjedd. Hvis noen ikke klarer vekslingene foran eller bak, eller lager store hull, så kan de bli bedt om å legge seg bak av Tor. Vi har imidlertid ingen halekaptein med på turen, så det er å håpe at det ligger andre syklister bak laget vårt som det går an å trekke nytte av.

Vi starter rolig på med låst rulle til toppen av den lange bakken. På flata starter vi rulla i rimelig rolig tempo før vi langsomt øker på. De første nedoverbakkene tas med fart, så vi kommer inn i oppoverbakkene, men det er svingete – så det er kanskje ikke nødvendig å rullere i front med mindre det kjennes naturlig og trygt. De i front forsøker å kjøre fort, men ikke så fort at laget sprekker unødvendig mye opp.

Videre jobber vi med å finne flyten. Det er mange nye i rulla, og det er viktig at vi melder fra til hverandre om hva vi kan gjøre bedre. Gi beskjed hvis du ser at sidekameraten din speeder opp for mye i front, eller hvis vedkommende bremser for mye i front. Bruk speedometeret – fartsforskjellen mellom langsom og roligrekka skal være ca 2 km i timen. Mer hvis vi er i nedoverbakke og farten akselererer, og mindre hvis vi er på tur inn i oppoverbakke og farten er på tur ned.

De som er i front låser rulla i lange oppoverbakker, men starter rulla umiddelbart når alle er kommet opp.

Vekslinger bak er også viktig. Ikke slipp deg ned før du skal over på hurtigrekka. Det lager trøbbel for den som er foran deg på langsomrekka og som skal veksle etter deg. Hold hjulet i langsomrekka helt til du tar det siste hjulet i hurtigrekka.

Det er en seig oppoverbakke på slutten før vi tar av inn mot Brandbu sentrum. Vi skal ikke sykle fra noen som ligger i rulla i den bakken eller resten av veien inn mot mål. Ingen skal spurte når de ser mål, vi kjører inn som et lag. Mange kan være rimelig slitne her, og ser du at sidekameraten sliter med å henge med så roper du at det må roes ned i front.  

 

Hva vi skal og ikke skal gjøre:

  1. Hold deg bak hjulet foran deg, du kan gjerne gå litt til høyre eller litt til venstre for hjulet foran, men gå aldri opp på siden av hjulet.
  2. Selv om det skulle bli hull i en av rekkene, så skal du ikke tette det. Hold deg på plassen din, ikke bytt rekke.
  3. Lager du hull i fartsrekka, så ikke speed opp farta for å tette det. Sykl for den som sykler bak deg, og forsøk å unngå å lage hull neste runde.

 

 

Oppsett av rulla:

 

Siv Ellen      Pål

Cathrine     Hanne

Per-Eivind  Knut

Odd Arne   Ragnhild

Eivind        Ingrid

Inge            Ragnar

Janne          Tor

 

Gi beskjed hvis du selv er glemt, er det noe du lurer på som ikke står i denne e-posten, så ta gjerne kontakt og spør.