Du er her

Oppsummering Mjøsa rundt Rye 15

Frank Thommesens bilde
Forum: 

Det var mye bra i årets Mjøsa rundt for Rye 15 !

30 mann på start , og så vidt jeg kan se 19 mann samlet i mål. Helt normalt !

 

Vi takker med en gang støttemannskapene , dere gjør igjen en fantastisk jobb for oss.

At vi dessuten har gleden av å ha med noen av dere også på DSSP er et privilegium !

 

Oppsummeringen denne gangen tar også for seg noen saker vi må bli bedre på.

Vi har nå denne uken og litt av neste på finjustering og formtopping. Derfor har vi vurdert det slik at vi tar med oss litt ymse saker i oppsummeringen.

 

Vi fulgte planen med å ta det kontrollert til Lillehammer for at vi skulle ha med flest mulig til Bekkelaget. Vinden gjorde sitt til at vi på det meste var 11 minutter bak skjema.

Som vanlig besvares ikke spørsmål i rulla på "hvordan ligger vi an ?"

Dette var en fin tur, god gjennomkjøring, mye bra kjøring, tett på målsetningen, og alle leverte en meget god innsats – så i så måte en meget god, dog slitsom, generalprøve.

Etter Lillehammer begynte vi å hente inn tapt terreng på tidsskjemaet da vi fikk litt gunstigere forhold. Har fått noen innspill på at vi fremdeles kan kjøre noen stigninger litt roligere , og det skal vi gjøre på DSSP. Når vi kjører , relativt sett , 8 min raskere enn XP sett i forhold til fjoråret , kan man med fordel granske dette forholdet litt. Vi skal og kan ikke være nærmere XP tidsmessig enn dette , det skal være en vesentlig tidsforskjell på lagene. Samme forholdet gjelder til Rye 16 som igjen er ca 40 min bak oss igjen. Viktig poeng !

Strekningen Lillehammer og de neste 6 milene var som antatt det tyngste partiet for de fleste , og det var her rulla gikk dårligst. Vi snakker mye om teknisk kjøring og hvor viktig det er å følge med både foran og bak seg. Det handler om å ta hensyn til dine lagkamerater.

Når dette ikke går inn hos enkelte etter gjentatte "purringer/anmodninger" har det lett for å bli hevet røst i enkelte situasjoner. Dette ønsker vi å unngå. Det er fremdeles enkelte som ser seg blind på watt måler , er for opptatt av å følge hjulet foran og det er de som ikke slipper opp når de har rundet i front. Dette medfører til ujevn fart i rulla , du sliter ut lagkameratene dine og vi kjører urasjonelt. Vi må nå benytte de siste 2 ukene godt for å finne frem flyt , rytme og jevn kjøring i rulla.

Det ble ikke den drillen vi håpet på med utskifting av halesjefer , det var synd , men det må vi drille på et par av treningene før DSSP.

Videre er det etterlyst tydligere kaptein i rulla. Dette skal vi i ressursgruppa snakke om , og det skal bli bedre på DSSP.

Langingene ( innspill fra Harald langesyklist ) :

·         1ste langing – en tok i sykkelen, en annen lente seg tungt på langesykkelen. Snakket til sistnevnte og han hadde nok bare hatt et lite illebefinnende – han beklaget

·         Stoppen – En mann hadde avtalt å få egen matpakke på posisjon 2 (dvs nest øverst). Vedkommende syklist lå langt bak i feltet når langinga kom og spurtet forbi feltet opp til posisjon 2. Problemet var at det allerede stod noen der så det ble litt krøll. Hadde vi visst dette på forhånd kunne vi løst det svært enkelt.

Dette skal ikke forekomme , og det akspeteres ikke at man lager private avtaler !

·         3de langing – gikk kjempefint – slik skal det gjennomføres!

·         Generelt kommenterer Harald at det var mye positive meldinger på langingene – godt humør, god stemning, glade karer – men slik er det kanskje med sultne og slitne karer og god mat og drikke

Næringsinntak : her er et innspill fra matbilen ,

når vi byttet flasker på Bekkelaget – var mange av de flaskene vi satt igjen absolutt ikke tomme. Det burde de ha vært. Bjørn Grimstad (som har vært med en mannsalder og burde vite) var svært bekymret over at vi ikke drakk nok.

Dette var tema på CLST også. Ber dere igjen sørge for bedre inntak av mat og drikke. Gjør dere ikke noe med dette vil det felle dere på DSSP - garantert !

 

Søppel:

·         "Jeg var jævlig flau og forbannet over all kastinga av søppel. Det skal sies at de fleste var flinke, tok søppelet på lomma og kastet på matstasjoner, men som sagt, enkelte var rene miljøsvin.  Ståle Berg i teknisk bil kommenterte det samme – dette var riktig ille. De som kjenner seg igjen i dette bør skamme seg. Dette må rettes til DSSP! Dersom dette hadde vært den generelle holdningen i laget hadde jeg stått over DSSP med Rye15 – jeg kjører ikke 540 km i ei gruppe som tillater seg slikt. Det sagt – honnør til alle som tok søppelet på lomma og kastet på matstasjoner"

Hilsen Per Gunnar

Og jeg kan legge til :

Ritt leder har på sin hjemmeside skrevet at de har mottatt klager fra beboere langs løypa.

Annet

·         Deltakelse på Birken, Raumerritet og andre fysiske utskeielser i samme kaliber dagen før MR burde være, som jeg kommenterte til deg hr.Thommesen, å betrakte så nært tjenesteforsømmelse som det går an å komme. Hilsen Per Gunnar !

Dette innspillet støtter jeg helt ut , og er den første til å innrømme at dette var svært uheldig !

Ikke veldig gøy å kjøre de siste 5-6 milene mer eller mindre alene...

Plassering og resultat

·         Team Follo som starter 5min foran oss fra Trondheim slo vi med 5:30! Hoi!

Vi kom inn 3 min bak skjema , men kjørte ihht plan , og med litt gunstigere vind hadde vi nådd målet vårt. Det vi kan merke oss er at i fjor var Rye 15 48 min bak XP. I år var tidsforskjellen 40 minutter. Dette er et viktig poeng å merke seg.

Dessuten er tiden 1 minutt bedre enn i fjor.

Rye 15 har kjørt meget sterkt !!

 

Innspill fra teknisk bil :

Reservehjul:

·         Det ble satt inn et hjulsett inn i bilen uten at vi hadde kontroll over dette. Videre var dette hjulsettet inne i hjulposer. Dette må ikke skje da hjulenes plassering i bilen var langt i fra tilfeldig.

·         Videre må alle hjul som leveres være oppumpet med riktig dekktrykk.

Kassestoppen:

·         Her var enkelte veldig stresset.

Kjøring av pes:

·         Ikke stress!!! Ta tiden til hjelp. Når en kommer opp på bilkolonnen, hvil litt og få ned pulsen før en tar spurtene opp mot laget.

Og – i bakken nedover mot Brumunddal ble 3 ryttere avkjørt. Helt unødvendig.

 

 

Konklusjon : masse positivt , en sterk gruppe , masse positivitet og sterk moral.

Videre har vi noen saker vi fremdeles skal jobbe med og godt er det wink

Takk til vår sponsor :

 

Viktig nå med godt oppmøte på de siste treningene slik at vi får drillet det vi kan klare nå før årets hovedmål for laget.

Laget som skal kjøre for Rye 15 på årets DSSP vil bli tatt ut etter rolig langtur lørdag.

 

Ressursgruppa

 

Stein Bjerkeset 2s bilde

Som du Frank oppsummerer så ble det en godt gjennomført MR av Rye 15 på søndag! Jeg synes løpsopplegget med tanke på hastigheten var prima vare! I motvinden opp til Lillehammer hadde vi et ideelt tempo der alle mann alle var med, og de aller fleste av oss satt med fortsatt godt overskudd i beina. Etter Lillehammer er traseen tøffere med sine bakker. Der disponerte vi vel kreftene våre riktig, selv om enkelte av oss begynte å slite. Morostrekket på søndag var helt klart de ca. 3 milene ett stykke etter Stange med sitt flate terreng, fersk asfalt og vind i ryggen. Der cruset vi i 50-55 km/t. Etter det mistet jeg laget med min punktering. Maks uflaks med Svein Joar sine to punkteringer. Begge gangene var jeg i ferd med å bli kjørt opp til laget av servicebilen, men ble altså "stoppet" av kraftmannen fra Rogaland:)  


Stein B har alltid noe på hjertet:


Jeg synes noen satt for mye i rulla. Og de sprakk på grunn av det. Det er selvfølgelig greit at man tar en runde eller to til i rulla etter at man har gitt signal om at man ønsker seg en tur bak på halen. Men ikke "hundrede" runder ekstra. Da er man dømt til å stivne helt og sannsynlig måtte slippe laget. Synd for laget som ikke får hjelp av rytteren resten av rittet, og ikke minst veldig synd for rytteren selv som må klare seg alene resten av rittet. Her vil jeg trekke frem spesielt Kjetil (jobbet svært mye i rulla helt frem til rundt Moelv, og måtte etter hvert slippe laget) og Kenneth (hadde en meget lang økt i rulla etter Lillehammer og måtte slippe laget ca 6 mil før mål). Vi skal selvfølgelig ikke glemme alle dere karftkarer som satt nesten konstant i rulla gjennom hele rittet, men dere har jo uante krefter å pøse på med:)


Som Frank nevnte så er det noen som har en lei tendens til å holde farten oppe når de går over til hvilerekken (f.eks. kraftkaren Dagfinn). Da kan det være tungt for oss noe svakere rytterne å ligge bak vedkommende i fartsrekka og jobbe som f... for å komme oss foran ham i hvilerekka.  


Så halen: Der har vi en ufravikelig regel som sier at alle som er der skal være aktivt med i halerulla. Da vil vi sikre oss en jevn flyt, forutsigbarhet og at alle mann alle bidrar jevnt i hovedrulla. Når du har rullet deg  frem i front av halen igjen, skal du inn i hovedrulla og bidra, om det bare er  med noen få runder. Litt jobb er noe helt annet enn INGEN jobb. Vi har blitt enige om at det ikke er lov å skifte fra "fartsrekka" til "hvilerekka" på halen. Og det er ikke lov å "lure seg unna" bakerst på halen.


Men summa sumarium: En flott gjennomføring av laget på søndag! 


Stein B.


 


 

Svein Joar Horves bilde

Hei.

En grei oppsummering av helgas utskeielse! 

Jeg skal innrømme at jeg var nok et av miljøsvinene det snakkes om.  Jeg er helt enig at dette ikke bør kastes langs veien og beklager det!

Jeg hadde selv en ypperlig dag på sykkelen og merket at det også var flere andre som tydeligvis opplevde det samme. Etter Lillehammer ble det en del ujevn kjøring, halve laget sa stopp, og halve laget mente det gikk for tregt. Per Gunnar (om jeg ikke husker feil?) tok ansvar og sendte blant annet Atle bakover slik at kreftene ble mer spredt. Det kunne kanskje også blitt gjort i større grad? Det var noen som mente at rulla gikk for sakte til tider, mens andre slet med å holde følge. Jeg hadde selv noen episoder der jeg ikke fulgte med bakover, men kun konsentrerte meg om hjulet foran, og hvor det ble skreket framover at vi må roe ned. I noen episoder tenkte jeg at det ikke gjaldt meg da jeg holdt hjulet foran og trodde jeg gjorde jobben min. Dette viser at det er viktig at personen bak sier fra ganske fort, og med bruk av navn, at det må roes ned.  Skriking og hoying høres av alle, men kan oppfattes som at det ikke gjelder "meg".

Ellers var det en herlig søndagstur med mye bra, men også punkter som kan og må forbedres :) 

Frank Thommesens bilde

Gode poeng !

Husk , vi kjører på mellomtider og har en klar målsetning.

Om noen mener det går for fort eller for sakte , så er det ikke meningen at det skal påvirke lagets kjøring.

Vi holder oss til planen , og ikke noe annet.

 

Frank T.

Per Gunnar Tronslis bilde

Situasjonen Svein Joar refererer til var at rulla var ubalansert med 4-5 sterke karer på rad og rekke. Vi gjorde en liten justering ved at Asle byttet plass – det hjalp. Enig i at dette kan vi gjøre tidligere når vi opplever dette.

Ellers er jeg veldig enig i det Svein Joar sier her – vi må snakke sammen. En liten kommentar mellom to ryttere i front kan justere mye – skriking og hoing skaper usikkerhet. Bryt isen med kommunikasjon før situasjonen oppstår – spør om du rundet bra, gi tilbakemelding på fine rundinger – bygger positiv stemning - så kjører vi rett og slett bedre.

Det var perioder hvor sammensetning av rulla ikke var helt ideell. Så Atle, eller Asle som han også heter:), konfererte kjapt med Per Gunnar og vi ble enig om at undertegnede skulle slippe seg ned noen hakk for å bryte opp. Dette mener jeg funket, og det viser samtidig at vi må være forberedt på å justere fortløpende slik at reisen for mann i rygg blir behagelig.


På XP i fjor var det en som hadde et lite sladrespeil montert på hjelmen (type tannlegestørrelse) som nettopp ga han oversikt bakover uten å måtte snu seg rundt. Dette funket for han og han kjørte også meget jevnt. Dette viser hvertfall at mannen i rygg er den viktige rytteren for deg.


Samtidig opplever jeg at det er få som sier i fra dersom det blir laget en liten luke fremover, eller forsåvidt når en har lagt seg over i hvilerekka, dersom det blir en unødig luke. Det blir heller kjørt inn og det er ikke alltid det gjøres smidig nok. Avvikene mener jeg bør tas fortløpende. De små justeringene hjelper på flyten.. og det hjelper ikke minst med påminnelser utover i rittet.


Vi praktiserer stille rulle. Men det betyr vel ikke at en ikke skal kunne ta justeringene fortløpende? Ergo, ta ansvar. Og tenk på han som er bak deg (dette gjelder forsåvidt også snyting.. )

Svein Joar Horves bilde

Legger meg flat, aSle :)

Stein Bjerkeset 2s bilde

Gla'melding til oss PR-kåte! På kveldens trening får vi besøk av en journalist fra Lokalavisene Oslo. De (vi) utgir 12 bydelsaviser som samlet dekker hele Oslo (bl.a. Nordtrands Blad, Akersposten, Lokalavisen Groruddalen). Vi får en artikkel i alle 12 avisene torsdag 20/6. Gjør seg med en stor bukett Rye-gutter på trykk i hele Oslo!!!


Stein

Jon-Ivar Lunds bilde

Journalisten får klare seg uten mitt blide oppsyn. Leverte sykkel til service i dag. Leverer leggene til service i kveld.

Linux Registered User # 195305

Espen Knutsens bilde

Jeg pleier selv som regel å være veldig påpasselig med å ikke kaste søppel i naturen, og har som regel lommene på ryggen fulle av søppel frem til stopp/mål. Men mot slutten av Mjøsa Rundt så hadde jeg en flaske YT mellommåltid på ryggen, som lenge hadde gnaget og som jeg i et svakt øyeblikk kastet fra meg i ren frustrasjon. Beklager dette. Jeg så dessverre mange andre kaste søppel, både i og utenfor rulla, så det er bra dette blir tatt opp. Her bør vi gå forran med et godt eksempel. Det er ikke slik at vi er unntatt all folkeskikk bare fordi vi kjører konkurranse. Jeg synes det er bra at vi får både ris og ros i oppsummeringene. Viktig å trekke frem det som er bra, men samtidig er det alltid ting som kan forbedres. Jeg har også inntrykk av at de fleste tar imot konstruktiv kritikk og setter pris på dette. Det er viktig at man sier ifra, ellers vet man aldri hva man gjør bra, eller hva man kan gjøre bedre. Jeg setter i hvertfall stor pris på konstruktiv kritikk selv, da det gjør meg til en bedre rytter.

Per Gunnar Tronslis bilde

Vi diskuterer mye farten i stigninger – naturlig nok, disse koster. Men det koster å kjøre urasjonelt nedover også. Brøttumsbakken synes jeg vi kjørte meget godt nedover – kontrollert fart, vi kom ned med samlet lag og fikk flott fart utover på sletta fra bunnen av bakken. Slik skal det gjøres.

Men, nedoverbakken (den lange) før Brumunddal kjørte vi katastrofalt dårlig. Jeg lå i rulla sjøl og opplevde hvordan vi ga bånn gass nedover. Det er jo gøy å kjøre fort nedover, men det koster. Ikke bare koster det for de som trøkker på i front, laget strekker seg, vi kommer ikke samlet ut av bunnen av bakken, og det tar tid før laget «setter seg» igjen. Det som var enda verre i akkurat denne bakken var at vi mistet 3 mann i denne nedkjøring – blåst av halen i tett på 80 kmt eller så. Vi mistet altså 3 mann i en nedoverbakke på et 1-2 km, hvor fronten av rulla kanskje tjente 30 sekunder ift å kjøre bakken noe mer kontrollert, med samlet lag, uten at ryttere blir blåst av halen.

Dette gjør vi bedre neste gang!

Erik Vee Grønvolds bilde

Hastighetsforskjell hvile- og fartsrekke skal være ca 2km/t, dette er halvparten av gangfart. Sånn skal det alltid være, og gjør ikke mannen foran deg det så ta straffen for det og gi en konstruktiv beskjed når du kommer opp i front (kanskje også til andre om du ser hvem som er årsaken). Det er ekstremt enkelt å merke seg om man passerer hvilerekka med mer enn halv gangfart..

Pass på at du holder denne fartforskjellen helt til du kommer rundt mannen i front og knepper ned 2km/t. Ligger man og stanger i front, blir det en liten akselerasjon fra nestemann som skal opp, og dette forplanter seg mer enn man aner bakover. 

Så ett annet spørsmål. Hvordan er erfringene til folk med yt produktet under ritt? Jeg fikk seriøse magesmerter etter langing av dette, og har følt meg litt tung i magen ved inntak av yt under tidligere ritt. Vet ikke om det var dette som forårsaket det, men har noen andre tilsvarende erfaringer?

Jon-Ivar Lunds bilde

Har null erfaring med YT, men antar dette stiller i samme kategori som Litago og Nutridrink, der jeg har svært varierende men allikevel entydige erfaringer.

 

Nutridrink: Må inntas i små doser der dosene er omvendt proposjonale med temperaturen. Dette er med andre ikke noe du styrter ned på en kort kassestopp. Jeg hadde to 125ml flasker på baklomma jeg ikke tok sjansen på å ta da det var for varmt og ingen av bakkene var bratte eller lange nok til kosedrikking.

Litago (sjoko, ikke lett): Kan bælmes.

Vaniljesaus: Litt tung å få i seg, men magen tåler det i små doser.

Jeg ble småkvalm ca 1 time før siste langing. Tror dette skyldes for mye gel. Ble helt OK etter at jeg fikk en flaske med vann+cola.

 

Linux Registered User # 195305

Espen Knutsens bilde

Jeg har god erfaring med melkeprodukter. YT, Litago, Nutridrink har aldri vært noe problem for meg, men det gjelder kun med sjokoladesmak. Alle andre smaker, jordbær vanilje osv. gir problemer med magen og er kvalmende. Nutridrink på styrten har aldri gitt meg problemer. Dersom man "kosedrikker" slik drikke derimot, så får jeg fort problemer med kvalme da de er best kalde. MEN, man må drikke dette på trening av og til så man venner kroppen til dette, ikke kun i ritt, da magen fort får sjokk.

Jon-Ivar Lunds bilde

Vedrørende Nutridrink så støtter egne dyrekjøpte erfaringer Espen's kommentar angående smak og kvalme. Personlig har jeg best erfaring med Nutridrink Cappuccino. Merk forøvrig at Nutridrink Compact é indicado para pessoas desnutridas ou em risco nutricional, pré e pós operatório, pacientes com restrição de volume e necessidade calórica aumentada. Pacientes com restrição hídrica, má adesão ao tratamento nutricional com suplementos orais, comum nas seguintes ituações: pacientes com dieta oral em UTI, oncologia e fibrose cística.

Linux Registered User # 195305

Stein Bjerkeset 2s bilde

Jeg hadde også litt magesmerter på søndag. Tror nok det skyldtes den feite bananen jeg slukte tidlig i rittet:(  Jeg synes vi på treningen nå på torsdag eller i helga skal snakke litt om hva vi skal få servert på langingene i T-O. Det er vel viktig at vi har en størst mulig fellesnevner på hva rytterne ønsker seg. Uheldig hvis vi blir servert mat/drikke som mange ikke ønsker seg, eller i verste fall ikke tåler.Jeg heier helt klart på Litago sjokolade!!! Husker den 1/2-literen jeg fikk servert i Frogner-bakken i fjor som det var i går. Snadderkost både smaksmessig og ernæringsmessig. Vestlandslefse dere. Er ikke det bare noe skvip av hvetemel, vann, smør og sukker? Og vanskelig å åpne embalasjen foe ett slitent vesen.


Ellers: Gårsdagens trening var praktfull, helt frem til den fordømte tegnestiftsabotasjen på Frogner. Oss 16 som stilte på treningen syklet en avstressende rulle fra start til Frogner. Kjempestemning, kjemisk fritt for synlige slitne ben fra søndag, 35-40 km i medvinden utover Gjerdrum og mot Gardermoen, ca 30 km i motvinden fra Gardermoen og til Frogner. Noen balanserte treninger til nå før avreise Trondheim, og vi er i kalasform. Lækkert!


Stein med 2 tegnestifter i forhjulet i går aften  

Thomas Hermansens bilde

For å si det rett ut, så hater jeg den Nutridrinken, har prøvd forskjellige typer og ulikt mengde inntak, resulterer i kvalme og mageknip hver gang. slet som fy på Mjøsa etter inntak av den driten. YT syntes jeg funker supert, den er god og kan styrtes. Har levd på yt, litagosjokolade, lefse og bananer på 3 styrkeprøver!!

Thomas