Du er her

Randsfjorden Rundt - Forberedelser/strategi/laguttak

Stein Bjerkeset 2s bilde
Forum: 

Randsfjorden Rundt er sesongens første satsningsritt. Vi er fortsatt inne i en tung treningsperiode (delvis hard langtur på søndag, knallhard bakkeintervall på tirsdag og rulle i kveld kun 36 timer før rittet). Man må derfor regne med noe tung bein allerede fra starten på lørdag. Toppformen skal vi ha den 28. juni:)


Viktig med fylte energilagre og god veskebalanse på lørdag morgen. Derfor drikk bra hele fredagen (drikk lite om gangen, men veldig ofte. Det fyller opp muskulaturen med viktig veske). Spis godt på fredag (med ekstra salt).    


Info.treff på Brandbu kl 08.00 (se oppmøtested på kartet i gårsdagens info-innlegg på Forumet fra Ottar). Der går vi igjennom rittstategien og annet praktisk. Husk å ta med ekstra hjul som legges i følgebilene våre.


Bruk ca 30 min på oppvarming. Bli kjent med åpningsbakken på oppvarmingen. Oppmøte i startboksen SENEST kl. 09.05. Strarten vår går kl. 09.11. Det blir ingen stopp underveis. Derfor ta event. med ekstra drikke på lomma. Ta med enkelt og effektivt energipåfyll (barer, gel, banan).


Randsfjorden Rundt er en lettkjørt løype. Stort sett flat/småkuppert. Unntakene er startbakken på ca 1 km, en mellomlang motbakke ved ca 85 km og et litt tøffere parti etter Fluberg Bru (100-110 km). Løyperekorden på de 152 km innehar Rye XP på 3.23 (45,0 km/t). Rye 16 syklet på sterke 3.53 i fjor:) Rye 16 har i år en målsetening på 3.50 (39,7 km/t). Hvis tunge forhold har vi en sekundær målsetning: Maks 28 min bak vinnerlaget. Vi kommer til å åpne noe behersket de første 3 mila til Jevnaker, for deretter å sette en god marsjfart på vestsiden av Randsfjorden. Der er det mye flatt/småkuppert. Sliter laget med å holde sammen i den satte marsjfarten, vil vi redusere tempoet noe.


I rittet setter vi som alltid fokus på tett rulle, effektive overganger foran og bak på rulla, korteste vei, fronten må TIDLIG styre GODT unna sprekker, hull, løse gjenstander i veibanen!!!! Småbakker slukes, hold litt igjen i front over bakketoppene og ved avkjøringer i kryss/rundkjøringer.


Halen sirkulerer, og når det er din tur å gå inn i rulla så SKAL du inn i rulla og ta minst 2 runder der. Bruk halen aktivt! Når du kjenner deg halvsliten i rulla, så ta en "hvilepause" på halen, før du igjen kommer inn i rulla. Det er det beste både for deg selv og ikke minst for hele laget. Kapteinene kan også be ryttere i rulla ta seg en "hvil" på halen.    


16-timeren srarter med 14 i rulla. Vi kjører låst rulle fra start og opp startbakken. Der starter vi rulla. Rulla skal de første 12 mila ikke være under 12 ryttere. Blir den det, så reduseres farten for å fylle på med mannskap. Mange sterke ryttere vil starte på halen. Etter 30 km (Jevnaker) vil de komme inn i rulla.


De siste 3 mila vil vi ta ut kreftene vi har igjen i laget. D.v.s. der skal alle som kan bidra i rulla bidra. De andre "hviler" på halen og bidrar i korte perioder når de har litt overskudd (aktiv halebruk!)


Ved målgang i Brandbu skal alle rytterne være på stålet og være kjempefornøyd med egen innsats! Er alle det, så har vi gjort vårt aller, aller beste, og mer kan ingen forlange:) Skål!


Det blir ikke noe laguttak til RR. De som ønsker å sykle med 16 gjør det. De som ønsker å sykle med 17 gjør det:) Dette kommer vi nærmrere inn på på info.treffet kl. 08.00.