Du er her
Tyrifjorden Rundt
I perfekte værforhold (sol, 16-24 C*, nesten vindstille) la et redusert Rye 16 (15 av ca 25 TO-ryttere) ut fra Sandvika i dag tidlig. Hyggelig at ca 6 gutter fra 17-timeren også var med på halen:) Målet i dag var å få med flest mulig til mål. Og dgt klarte vi med bravur!!! Kun 2 punkteringer forhindret oss i at vi fikk med oss alle Rye 16 alle samlet over målstreken. Ekstra gledelig at også nesten alle fra Rye 17 også ble med helt inn.
Resepten i dag var å ta det roligere i bakkene enn før i år. Og det gjorde vi helt klart. Opp Sollihøgda f.eks. lå vi og dorget i 16-17 km/t. Lav fart i bakkene må kompenseres med meget god fart i letterenget. Og det funket stort sett bra. Stort sett bra driv i flatlandet.
Vi startet med 10 mann i rulla, låste den opp Sollihøgda. Etter ca 5 mils sykling gikk stort sett alle inn i rulla, og ble der stort sett resten av turen. Fra Liertoppen og hjem syklet vi svært offensivt. M.a.o.: Gutta hjadde mye krefter å øse av på slutten av rittet. Flott!
Positivt med tanke på maratonrittet T-O er at ingen var helt på stålet ved målgang i dag. Mange hadde faktisk godt med overskudd når dagens ritt var over.
Vi hadde en liten velt i motbakke som kostet oss rundt 3 minutter.
Det virkelig positive i dag var at alle, med unntak av 2 punkteringer, kom samlet i mål. Gjennomsnitthastigheten i dag ble 34,3 km/t på oss. I T-O må den opp 1,5 km. Spørsmålet er hvor vi skal ta det. Kanskje vi må opp et lite knepp i motbakkene? Og rosinen i pølsa er jo at vi får inn de rundt 10 sterke rytterne som ikke var med i dag.
Vi er fortsatt optimistiske og offensive med tanke på årets T-O:) Og Einar og Vidar: Dere var kanon i dag, og det er fremdeles ikke for sent å melde seg på til T-O:)
Tusen takk dere alle, både 16- og 17-timere, som var med på dagens kjempehyggelige tur!
HUsk: 5 obligatoriske treninger gjenstår nå før T-O. Den første er på tirsdag! Vi sjåast der, alle 16- og 17-timere.
Fortsatt god sømndag i finværet!
Stein B.
- Logg inn for å skrive kommentarer
Takk for en fin tur! Jeg er
Takk for en fin tur!
Jeg er usikker på om den "tapte" tiden lettest tas igjen ved å sykle raskere i motbakkene eller ved å sykle raskerer når det det er flatt/nedover. Hvor mange minutter utgjør de 1,5 km/t? Hvor lenge er vi i motbakke og hvor lenge sykler vi flatt/nedover? Jeg tror vi kunne økt hastigheten på flata i dag og hatt ønsket snitthastighet på hele rittet.
Roger
Terrengtilpasset fart i T-O
Hei Roger og alle dere andre 16-timere!
Flere av dere meldte etter Mjøsa Rundt at de syntes tempoet var noe for høyt i motbakkene. Derfor la dagens kapteiner Josef og jeg en rittstrategi på TR med bl.a. lavere fart i bakkene. Noe vi gjennomførte. Og resultatet ble hyggelig med alle mann alle uten punktering samlet i mål:) Ideelt sett så kunne vi syklet noe raskere totalt sett. Men med det reduserte laget vi stilte med skal vi være fronøyd med både gjennomføringen og sluttresultatet 4.10.
Nå vil Rye 16 sitt kapteinsteam (Josef, Kåre, Svein Erik og meg) begynne arbeidet med å legge en rittstrategi for T-O som skal ende i sluttid 15.30 ved OK værforhold (lite vind og da helst mest medvind, stort sett oppholdsvær, hverken veldig kaldt eller varmt). Og da vil bl.a. hastigheten gjennom hele rittraseen settes på dagsorden. Nå har vi så heldige at vi har dratt erfaring på ritt med rolig tempo i stigningene (TR) og ritt med noe mer offensiv sykling i bakkene (ER, RR, MR). Den detaljerte rittstrageien blir lagt frem for dere når vi samles i Trondheim fredag kveld.
Det er viktig å tenke hele laget når vi legger rittstrategien til T-O. Og spille på dere rytteres mangfold når det gjelder styrker. Bl.a. er det noen som er veldig sterke i stigningene (høyt oksygenopptak) og kanskje noe svakere i lettpartiet (stivner lettere i muskulaturen). Og mange av dere har en noe lavere bakkekapasitet, men er sterke i letterenget.
Stein B.