Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Punkteringsbeskyttelse - hva fungerer?
Av Morten Refstad, 16. juni 2014 - 13:55
Forum:
I år blir det ekstra viktig å ikke punktere på T-O. Er det noen som har erfaringer med guffe (type og merke) som er bra å bruke i pariserdekk?
mvh Morten
- Logg inn for å skrive kommentarer
Hei Morten! Har brukt
Hei Morten!
Har brukt Vittoria Pit Stop en hel masse på Cyclo Crossen i Nordmarka på pariserdekk. Den tettet lekkasjon i litt over halvparten av tilfellene. Fikk vel etterhvert parisere med div guffe innabords, men kan ikke huske at det gjorde dekkene punkteringssikre - guffen stivner vel etterhvert?
På terrengdekk finnes det en guffe for slangeløsedekk som vel holder seg flytende en god stund. Men det finnes vel ikke noe tilsvarende på racer??
Har ikke hørt om noe som
Har ikke hørt om noe som fungerer. Tubular er jo vanlig dekk med slange innsydd så om en punkterer, så vil det skje det samme med denne slangen som på clincher. Det eneste jeg har hørt som som virker skikkelig, er å sette opp clincher slangeløst. Til det trenger en converteringskit bestående av tett ventil, felgtape, guffe og dekk som er laget for å bli satt opp slangeløst. F.eks. Hutchinson.
http://www.notubes.com/Road-Tubeless-C78.aspx
Brynjulf
Jeg har kjørt slangeløst på
Jeg har kjørt slangeløst på racer det siste året. Et standard clincher hjulsett kan/må ikke settes opp slangeløst. Det kreves et RT ready hjulsett og RT dekk på grunn av det høye trykket sammenlignet med å sette opp MTB slangeløst. Jeg har kjørt med Easton EA90 RT hjulsett og dette kittet: http://www.bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-racer/Schwal...
Dette oppsettet har fungert utmerket uten noen form for lekkasje eller punktering.
Det Morten spør om er om noen har erfaring med å fylle tetningsguffe på pariserdekk eller vanlig slange for at guffen skal tette småpunkteringer. Jeg har ikke selv erfaring med dette, men går ut ifra at dette lar seg gjennomføre og at det gir en viss økning i punkteringssikkerheten.