Lørdag 7.september avholdes årets klubbmesterskap på landevei.
Øvelsen er individuell tempo i Maridalen.
Du er her
Rye17 - rullekjøring
Av Josef Alfons Noll, 24. April 2016 - 22:27
Litt om rullekjøring i Rye 17, og hvilken signaler vi sender ut til hverandre.
Carl Jacob har en glimrende oppsummering av rullekjøring på: https://www.sportsklubbenrye.no/node/14295
Her er bare noen utfyllende kommentarer:
- En vanlig rulle har to overganger, framme og bak. Framme sier ryttern i hvilerekke (venstre) "JA", og så legger første man i fartsrekka seg 30 cm over til venstre. Deretter siger han sakte på plass.
- Ved å legge seg bare 30 cm over skaper man en pil form framme, og hjelper å dele vinden. De fleste legger seg langt ut til venstre, og så svinger tilbake. En slik "stor sving" innebærer a) faren for kollisjon og b) åpner den rulla unødvendig, og dermed slipper for mye luft inn i rulla.
- Fordelen med "ja" er at fartsryttern må ikke tenke, men kan vente på "ja".
- Ryttern som legger seg over skal ikke senke farten med mer enn ca 1 km/t, ellers blir det for mye "rykk og napp".
- Bakerst roper siste man i fartsrekken navn til siste rytter i hvilerekka, i dette tilfelde "Josef, sist"
- Josef skal da først legge seg litt over til midten, før han følger opp i fartsrekka. Denne overgangen fra hvile- til fartsrekka skal gå sakte, slik at halen kan henge fint i vindskyggen. Hvis overgangen blir for rask er det en fare for kollisjon med første ryttern i halen.
To andre aspekter, som er overgang fra hvilerekke til halen og nedoverbakkekjøring.
- Overgangen fra hvilerekke til halen gjøres ved å løfte venstre armen og dermed signaliserer "jeg vil ut".
- Halekapteinen vil da rope "Joar hale", og når "Joar" har kommet på siste plass i hvilerekke, så legger han seg ut til venstre og legger seg inn bak halekaptein (se bildet).
- Ikke går ut før du er på "siste posisjon", vi skal ha minst mulig tap av formasjon.
- Fortell personen som sier "Joar sist" at du er ut til halen "tar Frode med"
Kjøring i bakkene nedover
- Vi kjører "full pinne" nedover. De to som ligger framme må tråkke til, slik at ingen i feltet må bremse.
- Å kjøre rask er en vanesak, og det trener vi på.
- Du skal ha tettsittende klær på deg (vi er på sykkeltur, ikke seiltur :-), og helst har en 53-11 krank. En kompaktkrank har ikke samme utveksling, og det er vanskelig å sykle raskere enn 50 km/t med en kompaktkrank.
Det kan likevel hende at man ikke klarer å sykle så rask at man kan henge med en "nedoversyklist". Det finnes tre alternativer:
- Legg deg ut i halen før bakken begynner
- Avtal at to sterke ryttere "låser rulle" og kjøre hele laget nedover
- Hvis du blir hengende og komme ikke forbi den fremste rytteren i hvilerekke, leg deg litt til venstre og signaliser (strekk armen ut nedover til venstre) at du vil inn. Vent til rytter nr. 2 har gitt deg plass, og så legg deg over til hvilerekke (på 2. posisjon). Dermed kan personen bak deg runder deg å kjøre på.
NB: Denne varianten er farlig, og anbefales ikke "uten god avtale". Vi ligger tross alt i >50 km/t.
Til slutt, husk at kommunikasjon er "alpha og omega" for en sikker lagkjøring :-)
Relaterte artikler:
Synlig:
Offentlig - alle kan lese
- Logg inn for å skrive kommentarer