Du er her

Rittrapport NR 2016 - Rye 1

Jan Gamres bilde
Forum: 

Nordmarka Rundt 2016 fortsatte der Enebakk Rundt stoppet. Med regn og våt veibane, - men temperaturen var heldigvis langt bedre, omkring 13-14 grader. Rye 1 hadde bare 12 stk til start (hvorav den ene er Rye 2 rytter), og rett før rittet får jeg ytterligere 3 DNS.. Dvs at kun 8 Rye 1 ryttere stilte til start... Jaja.. Vi møttes på Årvoll med fattet mot og et smil om munnen, - det var ihvertfall ikke så kaldt som under ER. Tempoen syklet med like få ryttere i 2015, men under bedre forhold og med ryttere som var mer etablert på nivået. Flere av årets Rye 1 ryttere har nylig tatt steget opp. Dermed var det et enkelt valg å legge seg nær Rye 15.

Ved Sollihøgda kommuniserer Stein Bjerkeset og jeg, - vi blir enige om å kjøre sammen. Det var en svært god beslutning med de ressursene vi hadde tilgjengelig. 15 timer'n kjørte på fra start og jeg tenkte at her er det flere ryttere som vil få det tøft... Rye 1 på sin side var svært tynt bemannet. Rye 1 startet umiddelbart med payback og en 15 rytter fikk skyv i noen partier så hun kom seg opp Sollihøgda med laget. Det tok ikke lang tid før våre 8 Rye 1 ryttere befolket rulla.

Øystein Garshol, kaptein for Rye 15 i dette rittet, gikk i bakken og pådro seg brudd i bekkenet allerede før Norderhov. Da ble jeg spurt om å overta rollen. Vi kjørte helt rolig 5 minutters tid for å reorganisere halen og laget. Da denne fasen var unnagjort kjørte vi kontrollert videre. Vi stjal fart i lett terreng og kneppet raskt ned i bakkene for å få med flest mulig.

Videre vil jeg først si at det var en glede å kjøre inn med 15 timer'n i dag. Jeg hadde kommunikasjon med de Rye 1 rytterne jeg passerte i rulla og alle hadde en fin tur. Dette ble MYE bedre enn hva vi fryktet. Så deilig å få kjøre med så mange sterke ryttere. Rye 1 kjørte inn med alle sine 8 ryttere.

Noen utfordringer var det imidlertid. Jeg setter ord på det her i tilfelle det kan komme til nytte. Straks det tippet 45km/t var det enkelte ryttere som ikke kom seg rundt i front. Og dette var uten at ryttere med toppfart egenskaper trykket på veldig hardt. Dermed var det lite annet å gjøre enn å holde farten kontrollert og å vente inn de lukene som stadig oppstod. Etterhvert da jeg fikk litt mer overblikk over hvilke ryttere som slet med toppfarten begynte jeg å gi beskjed direkte. "Kommer du deg ikke rundt i front, - så legger du deg på halen". Dette ble ikke tatt til følge og mønsteret gjentok seg flere ganger med samme rytter.

En ting er å kjøre 37 km/t snitt i greie vindforhold. Det er noe helt annet å kjøre 40km/t snitt i motvind slik vi prøvde fra Grua og inn. Jeg vil anbefale halekaptein på Rye 15 å være mer kritisk hvem som sendes inn i rulla i partier hvor farten er høy, særlig i motvind. Motvindsrulle skal ha raske skifter. Trege skifter vil ta farten ned! Det er bedre å ha 12 ryttere som gjøre raske gode skifter enn 14 ryttere hvor 2 stk tar ned farten hver gang de kommer i front. Det gjelder å kjøre jevnt. HVis ikke skapes uro i laget og den totale energibruken øker. Farten går også ned. Litt av det samme gjentok seg på slutten fra Gjelleråsen og inn. Litt for mange ryttere melder seg til tjeneste i et parti hvor farten er 45km/t pluss. Stadig blir det luker og laget sprekker litt opp. Det hadde vært mye bedre at 7-8 ryttere med god trøkk tok hele dette partiet... Da ville sannsynligvis alle blitt med inn og farten ville vært enda litt høyere. MEN... Dette er bare mine tanker... jeg overlater til 15 timer'n å gjøre eventuelle justeringer.

Alt i alt et godt gjennomført treningsritt hvor alle Rye 1 syklistene kom helskinnet og samlet til mål. Tusen takk til Rye 15 som lot oss få kjøre sammen. Tror det ble vinn-vinn for begge parter :D  Tusen takk til alle som bidro!

Sender til slutt varme tanker til Øystein som fikk brudd både i bekken og korsrygg. God bedring til deg, du gjorde en kjempeinnsats for Rye 15! Håper du slipper mye smerter i dagene som kommer.