Du er her

- Slik skal vi vinne Styrkeprøven

Inger Heiberg Woxholtts bilde

Tyrifjorden rundt var oppkjøringsritt for Styrkeprøven. Foto: Sylvain Cavatz

Siden 2002 har Ekspressen tatt 10 av 13 mulige seire i Den store styrkeprøven. I 2015 ble eksperimentet "The Double" lansert. Hvor fort kan fulltidsarbeidende hobbysyklister sykle når de blir presset? Målet er seier og rekord i lagkonkurransen på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo i 2016.

Vi har tatt en prat med erfarne Anders Åsberg, som har syklet med Ekspressen siden 2010.

Laguttaket

Lagene ble tatt ut før helgen, og det er nå klart hvem som skal kjøre hvilke distanser.

- Vi har prøvd å ta ut ryttere som passer til respektive ritt. Noen er skikkelige diesellok, som bare går og går, men vil slite å sykle de 4-5 km/t fortere som er nødvendig fra Lillehammer, så da blir det Trondheim på dem. Vi har også vurdert det dit at det vil bli hardest konkurranse fra Lillehammer, da de fleste andre lagene har dette som hovedsatsning. Lillehammer har derfor hatt prioritet også hos oss. Men når det er sagt, så har vi et knallbra lag fra Trondheim som vil ha mulighet for å ta klubbrekorden på 13:17 og også gå for 12:50 i maksimalt vær.

Når det gjelder de som skal sykle fra Trondheim så må de har et sterkt hode også, og i den sammenhengen er det viktig å ha noen folk i troppen som kan løfte stemingen litt, og det har Ekspressen virkelig, med Dokken i spissen!

En annen fordel som XP har, er Bjørn Sigurd Johansen, XPs egen “maskot” som aldri lar en detalj gå ubemerket forbi. Han regner på wattbesparinger og hvor mye salt man må spise i løpet av DSSP og løfter humøret hos alle på laget. Bjørn Sigurd starter 05:30 fra Berkåk. XP-toget ankommer vel Berkåk ca kl 06, så da har han en halvtimes forsprang. Han kommer helt sikkert å sette sin ære i å ikke bli syklet forbi med det første.

Mer om laguttaket.

40 km/t i sone 1

- Hvilke forberedelser gjør dere den siste tiden før Styrkeprøven?

- De siste to ukene kutter vi treningen med 25% i uka for å samle så mye overskudd som mulig. Øktene er kortere og med så mye fart som mulig uten at man går noe særlig opp over terskel. Vi hadde en tur rundt Hurdalssjøen i helgen med lagene, og kjørte rolig rulle for å finne godfølelsen. Når det er rytme i rulla koster det nesten ikke noe å kjøre fort. Vi kjørte f.eks. i 40 km/h i sone 1.

Bekledningen er alltid utfordrende

- Hva har dere på dere? Har dere noen spesielle knep?

- Det beste knepet vi har er nok å bruke en vanlig plastpose under drakten på brystet. Det gir god beskyttelse mot vind og regn, og så kan man lett kvitte seg med den når været blir bedre. Ellers kjører vi med så lite klær som mulig for å unngå å bli for varme nedover Gudbrandsdalen, noe som hemmer prestasjon. Men å være kald kan jo være like ille, så dette er ikke lett, spesielt ikke når vi ikke stopper for å kle på eller av oss.
En sak vi har testet er imidlertid Rainmemjakken fra Kalas, den er veldig aerodynamisk og gir kun litt mer motstand enn tempodrakten vi bruker.

Fresubin og gel

- Og hva spiser og drikker dere underveis? Og hvordan?

- Her er en film fra 2015 om hvordan vi langer. I flaskene bruker vi sportdrikk, vann, cola, kaffe og cola (50:50), Litagod sjokolademelk og farris. Først etter Lillehammer kommer det annet enn sportdrikk og vann. Vi får også Fresubin (måltidserstatning).

Vi spiser barer, men det er først i begynnelsen som det går noe vesentlig av barer. Geler går det mye av. Lefser og brødskiver finnes også i langesykkelen.

Erfaringen min er at når jeg syklet på 17- og 15-timer'n så hadde jeg mye større fokus på hva jeg skulle spise. Jeg tenkte mye på hva jeg kunne tenkes å ha lyst på på ulike steder langs løypa, og kassen var full med masse ulike typer mat. Nå går det hovedsakelig i Fresubin og gel. Smak spiller ikke noen rolle, nå er det bare å trykke ned det som finnes for hånden. Man har ikke tid å tenke på hva man ønsker seg, det er bare å få i seg energi. Vi prøver å drikke litt hvert 20. minutt hele veien, og helst spise noe like ofte. Det er spesielt viktig å ha rutiner på dette når været er dårlig, for det er lett å la være å spise og drikke når det er kaldt og regner. Men uten mat så stopper det rimelig fort! En sak som funker fint når det er drittvær er å ha drikkegrøt i en raceback. Da er det bare å stappe slangen munnen, og det er mye enklere enn å finne mat på lommene når man har kalde hender.
Vi har også alltid med oss salttabletter. Det er litt ulikt behov for de ulike rytterne, men om ikke annet så hjelper en salttablett å nøytralisere smaken i munnen etter alt for mye gel.

Støtteapparatet, med Michelle Engebretsen i spissen, er helt avgjørende. De gjør et kjempejobb for laget og gir perfekt service hele våren, og helt inn til Oslo!

Denne filmen viser XPs taktikk med Playmobil-figurer.
Men Trønderekspressen, Team Kjekkas og de andre bør passe seg, for Rye-rytterne som stiller til start på lørdag vil ikke på noen måte likne playmobilfigurer. Vi ønsker lykke til og krysser det vi kan av både fingre og tær.
 

Synlig: 
Standard - bruk standard for gruppen