Du er her
Rittstrategi Rye 1 - Lillehammer - Oslo
Vårt mål er å sykle på 4:30, det tilsvarer et snitt litt over 40km/t. Vi er bare 15 mann så det er viktig å åpne moderat, gjøre et åpningstempo som laget lever godt med.
Vi sykler sammen ned til Swix og startområdet. Vi stiller oss opp foran Rye 2 når klokka er blitt 07:50 Det er noen km å sykle før tidtakingen starter, så vi tar det pent ut fra startstreken.
Fra tidtaking stjeler vi fart der vi kan og vi holder på farten…Tydelig kommunikasjon og samhandling hele veien, gi beskjed ved luker. Si også fra når noe er bra, - alle blir oppmuntret av positive bekreftelser. Alle må gjøre sitt beste for å holde hjulet til han foran. Tight rullekjøring i lengde- og sideretning.
Bytt plass i rulla dersom du ligger bak en rytter som «sliter deg ut». Gå ut i halen og be Raymond sette deg inn et annet sted i rulla. Bruk halen til å senke puls og å spise og drikke. Fram til siste timen bør du ta noen opphold her på ca 10 minutter av gangen.
Noen steder vil farten være veldig høy. Klem deg sammen for å runde med fin flyt, hold hodet kaldt. Ta det nødvendige magedraget slik at ikke farten til laget dras ned. Legg deg helst litt på halen dersom terrenget er veldig raskt og du sliter med toppfarten. Vi har flere ryttere som takler høy toppfart over tid, - det er INGEN grunn til at en mindre rytter skal slite seg ut i slike partier.
Uansett fart skal vi etterstreve GOD FLYT. I Rye 1 er kjøremønsteret offensivt. Det betyr at du runder relativt raskt i front. Samtidig må vi gjøre kontrollerte fartsøkninger, arbeide som et lag. Et defensivt kjøremønster er å bruke laang tid på å runde i front.. (les: på flatene og nedover). Det er IKKE ønskelig. Vi skal bevare moment både i rulla og i tekniske partier ved låst rulle. HOLD PÅ FARTEN.
Det blir en kort flaskestopp i nærheten av Feiring. Rytterne i front kjører frem til fremste flasker. Her får du også 2 stk 60ml GEL med coffein. Vi drar etter ca 1 minutt så du rekker bare en lynrask tømming av blære om nøden er stor :D
Minner om at de i front ikke bremser ned mer enn høyst nødvendig foran svinger og rundkjøringer. Vi låser rulla i slike situasjoner, lager gode forutsigbare linjer.
Og vi SKAL etterstreve sikkerhet. Om vi kjører raskt skal vi kjøre forutsigbart og sikkert. Forhåpentlig er vi mange igjen når vi når Skedsmokorset. Ingen kjøres fra opp Djupdalen, da dytter vi heller på hverandre. Østre Aker gir vi det siste med effektiv rullekjøring på de som har krefter igjen. Forhåpentlig har vi hatt en herlig tur og kan nyte mestringsfølelsen når vi har kommet i mål!
- Logg inn for å skrive kommentarer