|
- mosjonistklubben deltar i et UCI-ritt for første gang på 16 år |
Onsdag 30. mai begynner årets utgave av Ringerike Grand Prix. Ringerike Grand Prix er et 5 dagers etapperitt kategorisert som et UCI-ritt. I løpet av disse fem etappene skal rytterne sykle om lag 823 km. For første gang stiller klubben med et rent Ryelag. I fjor var Stig Løkken og Ole Jørgen Braaten med på et blandet Oslolag, men i år har som kjent Rye etablert en egen satsningsgruppe mot aktiv sykling (Rye NC). Fra Rye NC stiller følgende i Ringerike Grand Prix: Stein Morten Storrø, Carl Erik Pedersen (kaptein), Stig Løkken, Askild Vatnebakk Larsen, Tore Haslemo og Ole Jørgen Braaten, mens Andreas Gulliksen er reserve. Lagleder og sportsdirektør vil være Bjørn Saksberg.
Helt tilslutt i denne artikkelen har Egil A. Aasheim oppsummert litt historie om Ringerike Grand Prix og Ryes deltakelse. |
|
|
Disse seks Ryerytterne satser mot gode plasseringer i Ringerike Grand Prix. Hittil i Norgescupen har Rye NC vist at det faktisk er mulig å hevde seg med gode plasseringer. I Grenland GP oppnådde flere av rytterne gode plasseringer, og nå sist i Østfold 2-dagers fikk blant annet Carl Erik Pedersen en kjempesterk andreplass på fellesstarten mens Ole Jørgen Braaten tok en femteplass sammenlagt. Det er også et ganske artig poeng at Carl Erik tidligere har deltatt i Ringerike Grand Prix, men at det var for 16 år siden! Carl Erik har til og med måtte få dispensasjon fra rittreglementet for å delta siden han har rukket å bli over 40 år.
Det som er spesielt med Rye NC er at samtlige i gruppen har utgangspunkt fra Expresslaget til klubben. Expresslaget har i alle år satset mot Styrkeprøven og gjennom målrettet trening og fokus, har ryttere i Expresslaget blitt så gode at de også kan delta og hevde seg i Norgescupen, og nå blir det også UCI-rittet Ringerike Grand Prix. Samtlige i Rye NC er i utgangspunktet vanlig mosjonister som i tillegg til arbeid eller studier liker å sykle og trene hardt. Det viser at treningsopplegget til Expresslaget ikke bare har vært vellykket mot Styrkeprøven, men også mot å utvikle litt "opp i åra" mosjonister til å bli gode syklister. I tillegg har det aktive miljøet rundt Expresslaget trukket stadig nye medlemmer til klubben. Et godt sosialt miljø og seriøst treningsopplegg har bidratt til å holde på talenter. |
|
|
|
|
|
Carl Erik Pedersen |
|
Rye tok en god prat med flere av rytterne fra Rye NC som skal delta i Ringerike Grand Prix. Aller først møter vi Carl Erik Pedersen, som siden 1999 har vært en viktig drivkraft i Expresslaget til klubben og også treneransvarlig. Det var derfor også naturlig at Carl Erik ble treneren for Rye NC ved etableringen av laget i fjor høst.
- Er det noe spesielt med treningen i Rye NC du vil trekke frem?
- Vi kjører stort sett samme opplegg som Expresslaget, men forskjellen er at det totalt sett blir noen flere timer og at vi legger inn ekstra kvalitetsøkter i perioder. I tillegg har Rye NC kjørt styrketråkk. Mandag morgen klokken 06.00 gjennom vinteren har det vært mange trøtte tryner på SATS, forteller Pedersen.
Det som har vært den store utfordringen for rytterne og treneren har vært å sette sammen et fornuftig treningsopplegg som balanserer totalbelastningen i forhold til jobb og studier, familie og venner.
- Treningsbelastningen har til tider vært stor, men jeg tror at vi har klart i stor grad å få balansert mengden med en krevende hektisk hverdag for de fleste, sier Pedersen.
For oss andre i Rye virker det også slik at de fleste i Rye NC har hevet seg et par hakk fra i fjor og det må også bety at de har fått nok hvile. Nå håper vi virkelig at de har kontroll på formen frem til både Ringerike Grand Prix og Styrkeprøven.
- Sist du deltok i Ringerike Grand Prix, Carl Erik, var altså for 16 år siden. Hva er ambisjonene for årets utgave?
- Først og fremst å få laget til å tro på egne ferdigheter og jobbe sammen som et lag. Samtlige av rytterne på laget er utrolig kjøresterke, men mangler nok litt på rutinen og erfaringer. Likevel er det god progresjon hos de enkelte og erfaringen fra 2-dagers i Østfold hvor vi tok kommandoen siste 1,5 km før mål er godt for selvtilliten. For egen del er det bare deilig å kunne være med å kjenne at kroppen nesten er skadefri for første gang på to år.
- Hva blir det viktigste for dere, bra plassering i sammendraget eller i på enkeltetapper?
- Vi har nok størst muligheter på enkeltetapper. Det gjelder bare å gripe sjansen når den byr seg. Siden dette er første gangen vi stiller med et rent Ryelag, så samler vi erfaringer i år og tenker mindre på sammendraget, forteller Carl Erik. |
|
|
|
|
|
Stein Morten Storrø |
|
En annen av rytterne i Rye NC, Stein Morten, har de siste årene vært en klar kaptein sammen med Carl Erik på Expresslaget. Stein Morten har før årets sesong kun syklet turritt og veterancupritt, så vi spurte om hvilken forskjell han har merket til overgangen til Norgescupritt.
- Forskjellen mellom veterancup og Norgescupritt er selvsagt merkbar, men ikke uoverkommelig for de beste rytterne i Expresslaget. Det er derimot større forskjell mellom turritt, der vi som regel starter puljevis, og alle typer ritt med fellesstart.
- Hva er kanskje den viktigste forskjellen mellom Norgescupritt og turrittene du har deltatt i?
- Jeg tror at totalbelastningen er vel så høy i turritt som i Norgescupritt, men variasjonene i intensitet i Norgescuprittene belaster muskulaturen meget annerledes. Det krever helt andre forberedelser, forteller Stein Morten.
Og akkurat det kan vi gjerne tro på. Stein Morten forteller oss at det også er mentalt annerledes å kjøre aktive ritt med fellesstart fordi man aldri kjenner løpsutviklingen.
- Det går som regel raskest når man minst ønsker det, hvis man ikke er veldig aktiv selv og tar kontroll i front av feltet.
- Med Norgescupen og Ringerike Grand Prix som satsning i år har du kanskje lavere ambisjoner i forhold til Styrkeprøven?
- Nei, absolutt ikke. Styrkeprøven sammen med Expresslaget er et av sesongens klare hovedmål. All trening er fokusert på formtopping rundt Styrkeprøven og NM helgen etter.
- Men tapper for eksempel ikke Norgescupen og Ringerike GP for mye krefter?
- Jo, men vi har også planlagt med hvile. Jeg har stor tro på at denne satsningen er med på å gjøre meg og de andre sterkere slik at vi har mer å kjøre med til Styrkeprøven. Rye NC er også med på 2 av 3 oppkjøringsrittene til Styrkeprøven sammen med Expresslaget. Rye NC ble aldri laget som et alternativ til Expresslaget, tvert om. Rye NC skal være et tilskudd til Expresslaget og øke kvaliteten. |
|
|
|
|
|
Tore Haslemo |
|
Tore er nynorsk alibiet til Rye NC. Selv med kun noen få år i Expresslaget var han en selvsagt rytter til Rye NC.
- Hvordan har du opplevd det å delta i Norgescupen så langt?
- Veldig morosamt med NC. Overgangen er på mange måtar stor, men eg føler at laget har klart overgangen svært bra. Dei raske og voldsomme variasjonane i intensitet er kanskje den største forskjellen frå tidlegare. I tillegg tok det litt tid å bli komfortabel med mønsteret og oppførselen i eit stort og hektisk felt. Framfor alt er dei taktiske vurderingane spennande og gir ein ny dimensjon til ritta.
- Men det mange i Rye lurer på er hvor mye "buksefett" du kommer til å bruke i Ringerike GP?
- Eg har bunkra opp nok Sixtufit til å sikra både babyhud og god glid gjennom heile Ringerike GP! Me har god erfaring med Sixtufit-produktene, buksefettet har for eksempel gjort at eg i år er mindre kresen på kva bukse eg brukar.
For de som lurer på dette med "buksefett", så er det sendt ut e-post til samtlige sykkelgrupper i Rye med tilbud på Sixtufit krem til sykkelbuksa. |
|
|
|
|
|
Stig Løkken |
|
Stig var en av Ryerytterne som deltok i Ringerike GP i fjor på et blandet Oslolag, men Stig måtte kaste inn håndkle etter tredje etappen på grunn av mageonde. Stig forteller at tre av seks ryttere i Oslolaget fikk problemer med magen og måtte stå av. I år håper han at det ikke blir noen gjentagelse av det samme.
- Hvordan var ellers opplevelsen fra Ringerike GP i fjor?
- Opplevelsene var litt blandet. Første etappen ble hard på slutten siden feltet sprakk opp det siste stykket før Beitostølen i sidevind. Det ble dermed en rolig tur opp til mål. Andre etappen ble en stor opptur siden jeg satt riktig i feltet da det sprakk opp. Dermed fikk jeg en hederlig 26. plass.
- Forventer du at det blir annerledes i år?
- Jeg blir vel vanngutt i år også, men jeg håper at formen er der slik at jeg også får muligheter til å prøve meg. Hovedmålet i år må være å fullføre samtlige etapper, men jeg vil også kjempe for å få noen gode plasseringer. Så gleder jeg meg til Riperbakken på siste etappe.
- Men er bakkene noe for deg?
- Jeg vet ikke. Hørte på NRK under Giro'n at de kommenterte at han ene ikke hadde sjans i bakkene fordi han var 70 kg. Så hva skal jeg på +80 kg gjøre i Ringerike GP?
- God trening kanskje?
- Ja, så blir ikke jeg noen sinke på E6 lørdag 23. juni i hvert fall, sier Stig og ler ganske bra.
Stig er også opptatt av at han er heldig som får være med på dette. Han trekker frem at det er masse folk som stiller opp for å arrangere og mye publikum slik at rytterne får en kjempeopplevelse. I tillegg har han en snill arbeidsgiver (Møller-gruppen) som gir han fri og kollegaer som passer på jobben hans. |
|
|
|
|
|
Askild V. Larsen |
|
Lagets yngste medlem er Askild V. Larsen. Til daglig studerer Askild idrettsbiologi på Norges Idrettshøyskole, men til neste år vil han ta en mindre arbeidskrevende studieretning for å få tid til å trene mer. Askild ble med landeveissatsningen i år, men har tidligere vist seg mest frem som en terrengsyklist.
- Så hvordan har overgangen fra terreng til landevei vært?
- Veldig artig og annerledes. Jeg har merket at jeg må trene mange flere timer for å klare å holde en hel helg med ritt slik det er i Norgescupen. Så har det vært ganske annerledes å oppleve at intensiteten fra start til mål er svært varierende på landevei. Fra terrengsyklingen er jeg vant til at intensiteten er høy helt fra start til mål. På landeveien er det ofte lengre perioder hvor en kan hente seg litt inn igjen.
- Hvordan har du endret treningen din?
- Jeg har økt treningsdosene markert. Mye mer langturer enn tidligere. Dermed tåler kroppen større belastning nå enn hva jeg tidligere kunne når jeg bare syklet terreng.
- Du har markert deg særlig i gateritt. Er det noe du har tatt med fra terrengsyklingen?
- Jeg har i hvert fall fra terrengsyklingen lært meg å kutte svinger og hoppe over hindringer. Det hjelper nok litt i gateritt. Så har jeg lært meg å plassere meg riktig i feltet. Men jeg kan si at gateritt er stressende og skummelt. Hvis folk ikke tryner så fælt, så hadde det bare vært moro. |
|
|
|
|
|
Bjørn Saksberg |
|
Støtteapparat i Ringerike GP vil for Rye NC bestå av Arne Hansen og Bjørn Saksberg. I tillegg vil andre ryttere i Rye NC bidra på enkelte etapper. Arne (mekaniker) og Bjørn (sportsdirektør) begynner arbeidet allerede tirsdag kveld med lagledermøte. Deretter går det slag i slag med forberedelser av utstyr slik at alt er i tipp-topp stand.
Under hver etappe vil Arne og Bjørn kjøre servicebilen bak feltet. Servicebilen har med seg mat og drikke og reservehjul. I tillegg er det servicesamband mellom arrangøren og bilen samt mellom rytterne og servicebilen. Gjennom sambandet med arrangøren vil Bjørn få informasjon om eventuelle brudd og hvem som sitter der og tidsdifferanser. Dette vil Bjørn videreformidle til rytterne i Rye NC og dermed også styre arbeidsoppgavene til hver enkelt rytter. Taktikken vil bli diskutert med gruppen dagen før, men Bjørn må ta beslutningene underveis. |
|
SpSponsorer for Rye NC:
Andre sponsorer:
Giordana, Scott, Top Bikes og Porsgrunn Sykkel |
|
Kort historie om Ringerike Grand Prix |
Egil Andreas Aasheim har skrevet denne historiske beretningen om Ringerike Grand Prix og Rye: Ringerike GP er et av de mest tradisjonsrike sykkelrittene i Norge. Det er blitt arrangert helt siden 1970-tallet, først under navnet Fossen GP (restauranthuset Fossen i Hønefoss var hovedsponsor). Løypen som ble benyttet frem til og med 1987, var kjent og beryktet som en av de mest krevende sykkeløyper i Norge, med til sammen 3 krevende stigninger i løpet av en runde på ca. 8 km. Det var i denne løypen at Dag Otto Lauritzen havarerte på sisterunden mens han lå i solobrudd i 1983. Det var ufyselige forhold, regnvær og kaldt, men Dag Otto fikk låne en tursykkel fra en av tilskuerne, fullførte og vant!
Apropos tidligere vinnere. Ringerike GP har alltid vært et viktig ritt å vinne i Norge, og siden 1991 har det vært det desidert mest prestisjetunge rittet her til lands. Dette understrekes av listen over tidligere vinnere, som inkluderer Geir Digerud, Dag Erik Pedersen, Dag Otto Lauritzen, Svein Gaute Hølestøl og Steffen Kjærgaard.
Rittet ble ikke arrangert i 1988, fordi man gravde om hele Hønefoss sentrum. Samme år ble også den nye europaveitraséen rundt Hønefoss ferdigstilt, og den gikk tvers over stigningen opp til Follum gård. Arrangørene måtte dermed finne en helt ny løype til 1989-sesongen. Det var da den beryktede Riperbakken ble benyttet for første gang, og denne traséen har vært benyttet som sisteetappe siden den gang. Den minst like beryktede Knestang-etappen ble brukt første gang i 1992, og det er mange norske sykkelryttere som har vonde minner herfra. Avslutningen av denne etappen er noe av det tøffeste som finnes i Norge, og for å hevde seg i finalen her, må man være en komplett sykkelrytter.
1990 var første gang Ringerike GP ble arrangert som etapperitt. Ryes Carl Erik Pedersen ledet sammenlagt etter 2 etapper, men tapte mye tid på tempoetappen og mistet en topplassering på det. Blant dagens Rye-ryttere er det Egil Aasheim som har mest å vise til fra Ringerike GP, med 3 sammenlagtplasseringer blant de 25 beste. Carl Erik måtte på grunn av en alvorlig belastningsskade legge opp som aktiv sykkelrytter etter 1991-sesongen, så han fikk dessverre aldri sjansen til å bryne seg på Knestang-bakkene i sitt "forrige sykkelliv". Det er derfor med stor spenning vi ser frem til hva han og resten av Ryes lag kan prestere under årets utgave av Ringerike GP. De første konkurransene av årets norgescup gir grunn til optimisme i forhold til hva gutta kan prestere. Det er klart konkurransen her blir mye tøffere, men våre ryttere har vist at de er helt på høyde med mesteparten av den norske sykkeleliten. Det tøffe og tunge Ringerike GP burde passe de robuste Rye-gutta bra! |
|