Du er her

Test av G-shok fjærende setepinne

-en norsk oppfinnelse som alle terrengsyklister med HT bør vurdere
Jeg har brukt G-shok en stund nå - på asfalt, på grusveier og på enkle og tekniske stier. Hvis du ikke har fulldemper, men liker å sykler på stier kan produktet være noe for deg.
Noen stier har jeg kjørt med både G-Shok, fulldemper og stiv setepinne på samme treningsøkt for å sammenligne funksjonen. I tillegg har jeg brukt den i to terrengritt - ett med enkelt terreng, det andre med mye røtter og steiner. Nedenfor er mine foreløpige oppsummeringer.
 
Klikk på bildet for større format!

G-Shok i forhold til en stiv setepinne:
+ Bedre komfort
+ Bedre fremkommelighet i terrenget (bakhjulet holder mer kontakt med underlaget)
+ Mer flyt i syklingen, dvs du bruker mindre krefter.
+ Mindre sannsynlighet for punktering
- Sykkelen blir 400 gr tyngre
- Litt gyngig når du sykler, men det blir du vant med (ikke mer enn en fulldemper)

 
Klikk på bildet for større format!

G-Shok i forhold til en fulldempet sykkel:
+ Mye billigere
+ Stiv når du står og tråkker (med låsbar frontdemper blir det futt)
+ 600gr lettere?
+ Enklere å vedlikeholde
+ Mer følsom for jevne dumper og ujevnheter i underlaget
+ Pedalene slår mindre ned i bakken siden en fulldemper mister høyde til krankhuset når den demper
- Litt katapulkfølelse på returen siden det kun er fjær og ikke demper (rask retur).
- Konstant trykk mot skrittet siden setet følger etter når du reiser deg 1 cm eller 2.
- Fulldemperen demper også når du står i pedalene i skikkelig rock'n'roll-partier, f.eks i partier med veldig mye steiner, røtter eller når du lander etter hopp.

I forhold til andre dempede setepinner har G-Shok:
+ Bedre funksjon siden setefjæringen akkurat er motsatt av bakhjulets bevegelse når det treffer en hump. På andre setepinner er fjæringsveien litt på tverrs av bakhjulet. Det medfører mye friksjon og dårligere funksjon
- Dyrere enn noen pinner, men etter min mening er det å hive penger ut av vinduet å kjøpe et alternativ

Når velger du stiv setepinne, G-Shok eller fulldemper:
Er underlaget helt jevnt som asfalt eller slette grusveier ville jeg valgt en stiv setepinne. Birkebeinerrittet ligger i grenseland. Er underlaget preget av jevne dumper, enten på grusvei, eller stier som er slette med en og annen stein eller rot, er en G-Shok et like bra alternativ som en fulldemper. Er underlaget preget av MYE røtter og steiner, slik at det rister hele tiden, vil en fulldemper være et bedre alternativ. Grunnen er at en på slikt underlag vil stå litt i pedalene å tråkke, og da får du mindre nytte av G-Shoken, mens en fulldemper fremdeles vil dempe. Har du vondt i ryggen, kan en G-Shok være et godt alternativ selv til bysykling og søndagsturer på skogsbilveier.

Vedlikehold og holdbarhet:
Jeg har ikke brukt setepinnen i mer enn 2 måneder, og har ingen ting å utsette på hvordan den fungerer. Hvordan den vil fungere etter lang tids bruk har jeg ikke forutsetninger til å si noe om pr oktober 2003.

Min anbefaling:
Har du en sykkel med frontdemper, og sykler en del på grusveier og litt stier, samt ritt som Farrisrunden, Hallingrittet og Birken, ville jeg kjøpt meg en G-Shok. Bruker du mye tid på stier, liker tekniske utfordringer, sykler noen rene terrengritt som Scottcup og Eventyrrittet ville jeg vurdert vurdert en fulldemper. Grunnen til at jeg sier vurdert, er at en ny fulldemper fort koster 5-10.000 mer enn en hardtail av samme kvalitet, og du må vurdere om den ekstra investeringen er verdt det - prøv en G-Shok før du bestemmer deg.

Mulige forbedringer i prioritert rekkefølge:
*Demping for å få en tregere retur
*Låsing
*Lettere

Se følgende nettsteder for mere info:
G-shok sin hjemmeside
Hva mener andre brukere
 
 

Er du interessert i å prøve setepinnen, så ta kontakt. Du kan få låne en med sete i en kort periode. Jeg har så den passer seterør med diameter 25mm, 27,2mm og 31,6mm.

 
Groups audience: 
Group content visibility: 
Offentlig - alle kan lese