Du er her

Zipp 404 vs 808

Heisann - Noen som har erfaring/meninger ang Zipp 404 vs 808 Firecrest ?

808 har jo høyere profil og mindre luftmotstand, men det er ikke så veldig stor forskjell:  82mm vs 58m.

Har hørt at man kan bli mere sliten av 808 fordi man hele tiden må holde hardere i styret pga at 808 er mere utsatt for sidevind. Dette selv om man kjøper siste års Firecrest-utgaver av 808.

Det er forøvrig litt lavere pris og litt lavere vekt på 404.

lars-magnus madsens bilde

Der er svaret enkelt Bjørn Sigurd.Kjøp et sett av hvert....  kombo 808-404 er jo mye kjørt.606 som de kaller det... Ny av året skal 808 vere enda bedre på sidevind(sier zipp).Du kjører stor ramme med mye flate(s5)og da vil selvsagt 808 rive litt i styret ved god sidevind.Hva med å prøve enve 6,7,fantastiske hjul!!

Frank Denis Forays bilde

Jeg har hatt begge typer.

808 er et fantastisk hjulsett og klar favoritt. Den både høres og føles bra. 404 er i praksis reservehjul.

Har testet den i konkurranse(IM triathlon) med 20m/s i kastene. Krevende men ikke å anbefale..

Har også prøvd kombi variant(på Hawai grunet sterk vind) men foretrekker ren 808.

For Trondheim Oslo går 808 helt fint over vidda med som regel god sidevind.

Angrer som en hund på at jeg solgte 808 hjulene...

Frank Denis

Espen Fossheims bilde

...som etter min mening ikke kommer i nærheten av Zipp.

Valget er derfor like vanskelig som det er enkelt - som du så riktig påpeker - 303/404 vs 808.

Jeg har begge deler. Gå for rene sett som Frank. 404 er det beste allround med ca 1270g for settet - fellestart, kuperte løyper osv. Dvs. alt det vi stort sett ikke driver med i Rye. Det vi derimot driver med, er lagtempokjøring med stadig glidende overgang mot Triathlon når man enten blir så god som Frank eller dårligere til å sykle som alle oss andre ;-) Fra Trondheim hadde jeg satt på et par 808. Det ville jeg gjort fra Lillehammer også. I NM brukte jeg 303. Det samme i Jotunheimen Rundt. 

Så med andre ord. Det settet som tar deg raskest ned fra Tronheim er 808. Jeg antar med bakgrunn i mange vindtunelltester jeg har lest at 404 scorer omtrent like bra som de beste andre 80 mm med en yaw angle (summen av fremdriftsvind og sidevind) under 10 grader. Over 10 grader er 404 overlegen. På tempo og i Triathlon er det mest vanlige vinkelen 12,5 grader (så vidt jeg kan forstå men dette diskuteres heftig). Det jeg ikke vet er hva som er vanlig vinkel i en rulle som starter med 30 og ender opp med 15. Man skjermes fra vind i front men blir utsatt for sidevind enten i fartsrekka eller hvilerekka med mindre vinden kommer rett bakfra eller forfra. Noen kvalifiserte meninger?

 

 

 

 

/espen

Jeg har kun brukt zipp 808 og i 2 år 808/1080 (bakhjul) fra trondheim. ikke hatt noe problemer med dette, men tanke på vind etc, men hvis jeg skulle anbefalt noe så ville det vært og brukt noen ekstra tusen lapper på og satt i keramiske lagere på hjulene til Zipp det er de godt tjent med. jeg har også løsnet litt på akslen (ref - holden) og det går alstå sååå fort.  jeg husker et år jeg tråkket siste gang på hjerking og tråkket ikke igjen før jeg kom til lillehammer ;)

Det er mange bra hjulsett, men zipp 808 for de som kjører IM og TR-oslo er nok et veldig sikkert valg. (men skift lagere) Det er ikke verdens beste lagere som følger med.

 

 

Leif Welhaven Løchen 

Hei Espen - Du mener at Envy 6.7 ikke kommer i nærheten av Zipp?  Hvorfor det?  Egne og/eller andres erfaringer?  


(De to testene over var veldig positive for Envy, også mht luftmotstand, faktisk.  Mange på nettet er også tildels meget positive til Envy, også for bruk i Triathlon/langdistanse).


Envy er litt dyrere enn Zipp, men ikke dyrere enn Zipp med oppgraderte lagre.

Dag Julius Moes bilde

Stort sett ligger du jo bak en eller flere andre ryttere, og da tviler jeg sterkt på at 82mm profil utgjør en veldig stor forskjell over 60mm. Trolig vil vektforskjellen være av større betydning, slik at et lettere hjulsett gir deg en større fordel også på flatere rulleritt.. ren spekulasjon, det finnes sikkert noen som kan regne på slikt, men jeg tror det er relevant :-)

 

 

Espen Fossheims bilde

Det er selvsagt ikke min oppgave å reklamere for noen hjul fremfor andre. Det blir derfor et betydelig innsalg av preferanser og subjektiv mening i slike diskusjoner. Noen mener stivhet er det viktigste, andre går for vekt. For de aller fleste av oss vil det ikke få noen som helst innflytelse på sluttresultatet, dvs +/- noen promille, så da sitter vi egentlig igjen følelsen.

Og ofte bruker man hardslående argumenter fra diverse tester for si hvor utrolig mye bedre det ene er fremfor det andre, selv om utstyr i denne klassen er vanskelig å skille når det kommer til ytelse. Det som ofte varier mest er prisen da det er betydelig forskjell på hvor mange parasitter som skal leve av verten og livnære seg av verdikjeden.

Men hvis det, rent subjektivt er noe som skiller seg ut i positiv retning basert på mine høyst personlige erfaringer (en god blanding av en 20-30 hjulsett) så er det at 404 har gitt meg den beste opplevelsen av kvalitet, ytelse og kjørefølelse. Som sagt, subjektivt. Og det er sikkert mulig å si det samme om Envy også. Men av de testene jeg har lest (mulig som fanden leser bibelen) har FC serien til Zipp kommet best ut.

/espen

Zipp 808 bak 404 foran kan ihvertfall ikke være helt galt: Tom Boonen kjørte nylig denne hjulkombinasjonen i 135km med 58.6 Km/t i snitt.

http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/tour-qatar-stage-four-fastest-road-race-history-114642

Gudbrand Hammerstads bilde

Hei Bjørn Sigurd,

Kan også foreslå HED Stinger 9 tilsvarende ZIPP 808 - Så er forvirringen total :-)

Fra hva jeg har lest i siste eksotiske sykkelmagasiner så får Enve veldig bra score. Nå er det vel mest ritt type ala fellesstart de benytter til sammenligning.

Enve bruker også kvalitetsnav med DT og Chris King, sistnevnte er nesten umulig å slite ut og lager ekstra godlyd :-)

For lengre flate ritt som LO og TO så er det vel høy profil som vinner. For egen del har jeg 404 og HED 90 mm. Brukte ikke 404 i noen av rittene ifjor - Synes 90mm var helt konge å kjøre med.

Til info så vant S5 rammen din Aero testen i Januar utgaven av Bike( Engelske varianten)

Lykke til