Du er her

Enebakk Rundt 2011

Magnus Müllers bilde
Forum: 

Hei alle sammen,

 

Gratulerer med veldig godt gjennomført ritt i går!

Det er imponerende å se hvor bra laget kjører allerede såpass tidlig i sesongen, og det er godt å se offerviljen blant gutta for at dette toget skal gå fort! Vi var få til start, og dere som kjørte skal være stolte av innsatsen!

 

Etter å ha lest resultatlisten er det klart at det er utrolig jevnt rundt vårt nivå. Det er mange lag som kommer inn med tilnærmet lik tid, og det betyr bare at vi må bli bedre på de "små" detaljene også.

Bruk denne tråden til å diskutere hvordan løpet gikk, hva vi gjorde bra, og hva som kan gjøres bedre. Det er kun ved å få disse tingene frem i lyset at vi blir bedre som et lag.

 

Husk også Fuji lagtemporittet neste søndag. Påmeldingsfristen er 04.05.

 

Sees på trening!!

Marius Jørgensens bilde

Folkens, dette var knallbra!
 

Det er første ritt for sesongen og vi manglet flere sterkere ryttere, inkl. hovedpiskerne selv, i går. På tross av dette setter vi soleklar "pers" Enebakk Rundt, og like viktig: Vi slår 15-timern, selv om de også er råsterke i år. I tillegg til dette så tror jeg ikke at jeg har opplevd en slik offervilje og så mye bra kjøring i Tempolaget som helhet i et ritt noengang før. Og dette er årets første! Dette lover svært, svært godt :-)

Det er alltids ting å jobbe med. Vi gjorde det meste kjempebra, og noe mindre bra:
- Starten var veldig rotete, men kan til en viss grad tilskrives en rittfunksjonær som krysset startstreken på helt feil tidspunkt. Allerede her kom vi bakpå i forhold til XP, og slet vel kanskje unødig mye for å opprettholde rittstrategien.

- Jeg syns vi var relativt flinke til å unngå høl og revner. Faktisk mye bedre enn på gjennomkjøringen vi hadde, selv om de fleste nok var i syreørska allerede tidlig etter start.

- Rulla gikk for det meste knallbra slik jeg oppfattet det, men det oppstår luker og krøll når sterkere og svakere/slitne ryttere sykler rett etter hverandre. Her må de sterke ta ansvar for å følge litt med hva som skjer, og de svakere må passe på å holde hjulet, bruke stemmen og evt. ta en tur på halen for å lade opp til ny innsats. Dette er veldig viktig.

- Jeg følte aldri at vi var for få i rulla, slik som vi til tider var under feks. NR og Styrkeprøven i fjor. Dette kan ha med at løypa var kortere, men betyr forhåpentligvis også at vi er jevnere, sterkere og har mer offervilje i år.

- Kjøring inn i bakkene fungerte veldig bra såvidt jeg fikk med meg. Jeg har dog en følelse av at vi burde ha sluppet litt opp på trøkket i de litt lengre bakkene, slik at vi kunne hatt mer å gi på flatene. Viktig at fronten av rulla har litt kontroll på ståa bakover i bakkene.

- Korteste/raskeste vei. Dette fungerte stort sett bra, men vi har litt å hente her fremdeles. Spesielt i kryss, krappe svinger og rundkjøringer. Tips: se på roadracing. Prøv å gjøre rundkjøringene, kryss og krappe svinger så slakke som mulig for å kunne holde trøkk på pedalene gjennom, og for å unngå trekkspill og luker. Pass på å gi plass til sidemannen, slik at han kan gjøre det samme. Slakke svinger på landeveien tar vi korteste vei, som da også blir raskeste.

- Trygg kjøring. Jeg syns vi kjørte trygt og sikkert. Jeg var aldri betenkt eller nervøs. Svært lite vingling, fomling eller overlapping av hjul. En flaske falt vel ut(kjøp skikkelig flaskeholder), men det var vel alt egentlig. At forbikjørende lag omtrent skremte vettet av oss når de plutselig dukket opp skulder ved skulder i rittets mest hårete utforkjøring i 70 km/t får stå for deres regning. Når vi blir forbikjørt holder vi høyre og lar dem passere på smidigst mulig måte. I dette tilfellet hørte ikke rulla at det kom et lag bakfra og vi slet plutslig med å holde fornuftig og trygg linje...

- Oppvarming. Personlig slet jeg skikkelig med å få varmen i meg før start, og var ganske så misunnelig på noen av XP-gutta som hadde rulle med seg. Om noen har slike transportable ruller, så er det nok lurt å bruke dem til oppvarming før ritt.

- Veksling over i transportrekka. For det meste veldig bra overganger, men ikke slutt å trø når du har kommet deg over i transportrekka. Luftmotstanden skal være nok til at du bremses opp og ny mann i fartsrekka kommer forbi. Er du for sliten til dette og til å ta hjulet til ny mann i front, ta en tur på halen til du har fått hentet deg inn igjen og kan bidra til farten.

- Halen: Kristian gjorde en kjempejobb her, i alle fall sett fra rulla. Helt tydelig og klart når ny mann var på vei inn.

Avrunder innlegget med å si at laget virker både jevnere og sterkere i år, resten av sesongen kommer til å bli både smertefull og rågøy for enhver. Meget godt kjørt!

Flere synspunkter på gjennomføringen av rittet? Jo flere innspill og synsvinkler, jo større sjanse er det til at vi kan finne forbedringsmuligheter. Fyr løs! :-)

Espen Unaass bilde

 Jeg takker for at jeg fikk bli med dere på tur etter at jeg klarte å falle av XP. Det ble en fin tur!

 

Jeg filmet rittet, og dere kan se det her: http://vimeo.com/23151544(om noen vet om et god komprimeringsprogram for video er jeg takknemlig for det!) Dere tar meg igjen etter ca 25minutter.

Mitt umiddelbare tips til dere er at dere må rope navnet på personen som skal legge seg bak deg i fartsrekka høyere, evt stole mer på at når du hører ditt navn, så er det bare å legge seg ut  rulla. Det ble veldig mange luker og missforståelser der.