Du er her

Hjul spm Anbefalinger til T-O . ->Flate ritt

Gudbrand Hammerstads bilde

Det har blitt påpekt flere forslag til hjulsett her ifbm TO. Selv har jeg ett sett Zipp 404 som funker allround, men ser at jeg bør opp noen cm for å få optimalt TO setup.

Følgende kandidater er på vurdering:

Zipp 808 / + Matcher eksisterende hjulsett, god annenhåndsverdi - Dårlig eikespenning som lager lett kast i hjula(ref 404) , dyrt

Ffwd 9R (som vi har en bra deal på via Spinn)

+Bra bygget DT nav(bombesikre), god pris - ikke så kjent merke, annenhåndsverdi

Hed Stinger 9 + Aerodynamisk toppklasse - sidevind?

Den som lurer, ja jeg er delvis utstyrs geek :-)

Hilsen

Gudbrand

Anders Bernhofts bilde

Er det lite vind kommer jeg til å kjøre på Unaas sine SS-100 som er sikkelig gode høyprofilhjul.Har fått testet de innendørs og de virket bunnsolide!!

Skulle det bli noe vind kommer jeg til å kjøre på det nye 80mm settet fra Unaas..Det er helt nytt og etter en nærmere look tror jeg få matcher dette settet faktisk..Ikke ulikt Bontrager sitt nye 90mm hjul som sies å være de "raskeste" hjula på markede nå..Unaas sine er noe lettere en disse..

Zipp holder jeg meg langt unna etter en sesong på 404 og 808...Har aldri hatt så mye trøbbel med hjul noen gang.

Har også American Classic sine 85mm sett som virker veldig bra..Har ikke fått testet disse enda..

Skulle jeg fylle på boden med flere sett ville jeg nok valgt FFWR 9R...

Er litt mer en delvis utstyrsfrik....

The Duke!

The Duke!

Tore Haslemos bilde

HED og Zipp har hatt eit ganske bra forsprang på alle andre mtp aerodynamikk, fordi dei har hatt rettigheter til patentet på felgforma dei brukar. Enve og Bontrager har nærma seg Zipp med sine Smart og D3 modellar, så eg trur alle desse 4 er gode val no. Det talar likevel ikkje Bontrager si sak at Leopard Trek fortsatte å bruka Zipp 808 lenge etter at D3 blei lansert (veit ikkje om dei gjer det fortsatt)

HED, Zipp, Bontrager og Enve har brukt enorme summar på å utvikla hjul i vindtunnell, dei uttalar at små endringar (mm) i form og profil gjer dramatiske ting med stabilitet og aerodynamikk. Stabilitet er ein annan ting desse jobbar mykje med. Stabilitet blir likevel eit problem om profilen blir høg nok. 808 har aldri føltes skummelt for min del, men 1080 skremde livet av meg sjølv i moderat vind.

Høgde på felgen er ein av faktorane som påvirkar aerodynamikken, forma på felgen er minst like viktig. For eksempel er 303 frå Zipp meir aerodynamiske enn 50-60 mm hjul med klassisk V-form. Antallet eiker er også kritisk. 

Stinger 9, Zipp 808 og Bontrager sin 90 er alle supre hjul til Ryebruk.
Legg merke til at i testane så er hhv Bontrager, HED, Enve og Zipp best i egne testar. Zipp og HED har også kome med betydelige oppdateringar i 2010 of 2011, men enkelte av samanlikningane er gjort med eldre versjonar av HED og Zipp.

http://media.bontrager.com/images/features/201108_aeolus/bontrager_aeolu...
http://www.hedcycling.com/aerodynamics.asp
http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker
http://www.zipp.com/_media/images/dynamicproducts/808_drag_chart.gif

Tony Martin vann jo forresten VM-tempoen i 2011 på HED Jet (clincherversjonen, med alufelg), så det er vel offisielt dei raskaste hjula...

Per Arvid Gimres bilde

Veldig bra oppdatering Tore. Har du også noe informasjon om de hjulene som vi har fått spesialpriser på, nemlig FFWD 90?, er ift hjulene du nevner?

Har prøvd FFWD 90.  Vet det er mange som er veldig godt fornøyd med dem. Jeg syntes også de rullet meget bra (men kanskje litt dårlig fraspark i oppoverbakkene). 

Men for min del og med min sykkel syntes jeg forhjulet ble altfor vinglete i sidevind. 

Jeg kjører nå på Fulcrum Racing Speed XLR - kun 50 mm, men det er toppmodellen til Fulcrum (så ganske dyre mao...)

Gudbrand Hammerstads bilde

 Da er 90mm profil fra rett produsent ok i sidevind :-)

Stinger 9 er foreløpig førstevalg

 

 

Nils Jørgen Mittets bilde

Jeg kjørte på Stinger 6 for et par år siden. Opplevde hjulene som bra men dessverre var  navene på mine hjul en så dårlig konstruksjon at jeg solgte herligheten så fort jeg fikk sjangsen. Om de var en feilproduksjon eller ikke vites ikke men dårlig var det. Dette var var de "vanlige navene", ikke Flame Rouge versjonen.

 

Håper (og tror vel egentlig) at andre som kjøper HED er mer heldige.

 

/nj

 

Stig Christiansens bilde

Hvis du kjører på 404 du har nå. regner ikke med du skal gå i brudd på Tr.-Oslo

Og invisterer de 15000 som nye hjulsettet koster ca, i SRM krank, eller en ekstra tur på mallorca.

Så vil du nok få mer utbytte av det kontra den ekstra profil økningen.

 

Men ser helt klart "lyst på" faktoren i nye hjul.

 

skal du ha nytt sett kjøp 1080 bak og 808 forran, merker lite til kastvind mot bakhjul uansett.

 

 

 

 

Fant denne artikkelen som sammenligner noen aktuelle hjulsett.
NB Det er noe tull med nummereringen av Zipp hjulsettene.

(www.google.co.uk: FFWD 9 wheel test )

http://biketechreview.com/forum/1-general-discussion/26215-yet-another-wheel-test-from-triathlon-magazin-ger