Du er her

Takk for en fin søndagstur

Carl Jacob Sommerfelts bilde
Forum: 

Været kan man som kjent ikke gjøre så mye med, ei heller stole for mye på metereologene som sa det ikke skulle regne før på ettermiddagen. Men som vi sier til barna. Fins ikke dårlig vær - bare dårlige klær!

 

Syns vi kom et langt skritt videre idag med rullekjøringen. Vi har fortsatt masse fart igjen å hente på å komme tettere sammen sidelengs og å ungå luker. Det er litt lettere å kjøre med mindre ruller, når den blir lang blir trekkspillet dratt langt ut bakerst. Jeg følger med så godt jeg kan, og ser at de fleste lukene oppstår rundt utforderinger vi har med timing fra rekke til rekke. Husk alltid at du kjører for han bak deg når du er i en rulle. Men det er også lov å hjelpe han som er foran. Neste gang prøv å tenke på disse punktene rundt skifte:

  1. Når du sitter foran på hvilerekka og har ropt inn han foran, kan det være hjelpsomt å du roper ut avstanden om han/hun ikke har fått dratt av farten, f.eks 'TO METER'. Når vedkommende kommer ned til deg kan du rope 'PÅ HJUL' for å gi signal om at kan skal trå på igjen.
  2. Når du er sist på fartsrekka, rop 'NN SIST' høyt og tydelig og i god tid (med en gang du har gått over). Det gjør at vedkommende mentalt er klar og rekker å kommer over og aksellerere i tide uten å lage luke. Dessuten hører han foran sistemann det og kan mentalt begynne å forberede seg. Vær veldig tydelig på navnet. Jeg selv kom nesten feil over idag fordi jeg hørte feil og han bak hadde et liknende navn. Å kjøre uten navn på hjelmen skal ikke forekomme. Vi ser alle like ut i klubbdrakt
  3. Og når du til slutt kommer foran på fartsrekke, ikke aksellerer. Det er veldig lett å gjøre det, og det forplanter seg hele veien bakover.
  4. Hvis du er sliten og sliter med å jobbe på fartsrekka, gå ut av rulla og legg deg på halen en stund til kreftene kommer tilbake og du er klar for å jobbe igjen. Gi tydelig beskjed når du går ut/inn og ligg et par meter bak så du ikke forstyrrer vekslingene. Blir det mange på halen, får vi en 'sekk', og denne kan rotere sakte så alle får hvilt best mulig.

 

Til sist dette med bakker: Når vi kjører nedover går det fort, men det virker som det kunne gått fortere for de lenger bak, fordi de må bremse. Det er helt normalt. Bruk bremsen, og hold rekka! Ingen skal gå ut av rekkene og alle må konse på å holde plassen sin slik at vi får utnyttet dragsuget bakover. Og når vi kjører oppover er det ikke god skikk å stikke av foran. Mange kan lett kjøre raskere i oppoverbakkene, men det skal vi ikke. Vi skal ha samme trykket i pedalene som på flatene og svi av kruttet der, ikke i oppoverbakker. Hold plassen din og er du i front, husk at du kjører for de bak deg. ALLE skal med!

 

For de fleste var det stor slitasje på bremseklossene idag pga all sølespruten. Ta en god titt på sykkelen din før neste trening og ta ut slakkeni bremsewiren fra slitasjen på klossene, eller bytt de om de er helt nedslitt.

 

Vel møtt på tirsdag. Da er planen å først dele oss i to grupper for å øve på mindre kjeder, for så å dra de sammen på sluten.

 

Carl Jacob