Du er her
Interessert i mindre luftmotstand?
Hei!
For et par måneder siden hadde jeg en lite trivelig tur med Espen i Maridalen. Vel, Espen er jo grei nok han, men Espen & co kjørte temposykler, og det ble en frustrerende dag i Maridalen. (Nesten) akseptabelt å ikke kunne ligge i front og dra, men når man ikke klarer å ligge på hjul, så er grensen nådd. De vannrette overkroppene skled så friksjonsløst gjennom luften at vi andre dødelige måtte ha 2 temposykler foran oss før vi merket mindre luftmotstand..
Ikke akseptabelt. Hvordan fikse dette? Hvordan få redusert luftmotstand uten å redusere watt? Hmm…..
Etter lengre gjennomtenkning ble løsningen dette: Tenk deg at kroppen fryser til is. Alt stivner, inkl leddene. Tenk deg så at du roterer kroppen fremover mens føttene er låst i pedalene. Da beholder du alle muskel/ledd-vinkler, samtidig som du reduserer luftmotstanden.
Testing i Maridalen (dessverre uten Espen), var meget positivt. Jeg likte den mye mere aggressive stillingen bedre. Også sikrere pga lavere tyngdepunkt, lengre styrestem som gir mere stabil styring, og høyere fremhjulsvekt. I ettertid viser det seg at racer’n effektivt sett er ombygd til en temposykkel med bukkehornstyre for noen få hundrelapper. (Dvs ombygd til temposykkelvinkler). Det blir også noe (fordelaktig for ihvertfall meg) mere belastning på Hamstrings. Dette forøvrig i tråd med standard triatlon-teori (dvs avlasting av lår før løping).
Si ifra dersom interessert, så skal jeg legge ut detaljer om stem, vinkler, behov for endret sete, bilder og slikt.
Mvh Bjørn Sigurd
- Logg inn for å skrive kommentarer
Aerodynamisk stilling
Hei professor Bjørn Sigurd! Meget interessant studie fra deg!!! Jeg har også vært en forkjemper for mest mulig aerodynamisk sittestilling på sykkelen. Jeg har maaaaaange ganger blitt "irritert" over syklister i rulla som nesten hele tiden sitter med hendene oppe på styret og fanger mye unødvendig luft, i stedet for å krype mest mulig sammen nede i bukken. Du skulle bare visst hvor mye jeg har mast på mine sykkelkompiser om dette:-) De skylder på at det er mye mer behagelig å sitte mer oppreist. Sikkert sant nok, men alt er trenbart. Jeg sykler hele Trondheim-Oslo stort sett nede i bukken hele tiden. Også i Birken er det mye å hente her (bl.a. snu stemmet). Også dette med større hamstring-belastning (og da mer avlastning på hovedlårmuskulaturen) er et interessant poeng med din "doktor"-avhandling. Flott om du kan legge ut alle detaljer på Forumet på hva du har gjort fra A til Å med sykkelen din for å få den optimalt aerodynamisk. Og du er hjertelig velkommen på en av våre første fellestreninger til våren for å vise alt dette i praksis.
Stein B / Rye 15
Ja ja : ) gutta Alt med måte
Husker jeg leste denne, av Carl Erik Pedersen. Kan være smart å få med seg i debatten.
Det er ett stykke fra Trondheim til Oslo.
http://www.skiaktiv.no/artikkel/4514.html
Uansett, er nok smart å gjøre eventuelle justeringer i trappetrinn, slik at man venner musklaturen til disse store endringene.....
Kenneth
Helt klart. Å sitte godt når
Helt klart. Å sitte godt når man skal sykle 12t49min er helt sentralt. Både at det er behagelig, og at watt blir max.
For min del synes jeg det ble bedre å sitte mere aggresivt. Watt-målingene viser ingen nedgang (snarere tvert i mot, egentlig).
Legger ut info når jeg har tid, så kan hver enkelt vurdere om dette er noe man har lyst til å prøve.
PS. Når det gjelder "viktig å holde høy frekvens", så er det ihvertfall for undertegnede slik at kadens over 85 medfører mere syre og mindre watt. 80-85 gir mest watt og minst syre.
sittestilling
Det mange glemmer er at vi har ulike naturgitte forutsetninger i forhold til det å ligge i bukken. Vi er mao ulike, og noen mykere enn andre. Sittestlling begrenses jo av muskel og leddutslag. Videre er det jo forskjell i å være myk etter 11 timer konta 15 minutter. Jeg tror imildertid det meste kan trenes, og eksempelvis yoga er glimrende i forhold til å oppnå en mykere kropp. Og ideelt sett burde jo alle i en rulle være like i sittestilling( og helst størrelse).Hva jeg ikke skjønner er alle ressursene som legges ned i testing, men ikke i bike-fitting ? Hva mener folket?
Hansj
Enig. Det som er litt
Enig. Det som er litt kult med å bygge om til temposykkel vinkler, er at det ikke er nødvendig å endre leddutslag - man bare roterer hele kroppen fremover. Dette medfører noe mere vekt på armene, mere bruk av hamstrings (av en eller annen grunn), nakke må løftes mere opp, og det blir helt andre deler av underlivet som hviler mot setet. Men leddutslagene i ankel, knær, hofter, albuer og skuldre, samt krumming av rygg, kan godt være uendret.
-
-
Luftmotstand i rulla
Det er mye å tjene på å minske luftmotstanden også når man er bak i rulla;
https://www.facebook.com/video.php?v=10152822615837579